Slik får du gjort aktivitetene du hater å gjøre

Jeg har funnet en metode som gjør det lettere å utføre oppgaver jeg gruer meg til å gjøre. Jeg gir hver oppgave poeng. De oppgavene jeg liker minst, gir meg mest poeng, slik at jeg skal bli motivert til å gjøre dem. På denne måten kan du styre slik ar du får gjort mer av det du sliter med å gjøre, samtidig som du belønner de gode vanene du allerede har.

 

 

Her er min liste over gjøremål og poengene jeg får, hver gang jeg utfører dem:

 
AKTIVITET: POENG:
Rydde huset 10
Tørke støv/koste gulv 10
Vaske gulvet (minst 3 rom) 30
Støvsuge sofaen (+ under den) 30
Vaske opp (maskin) 10
Vaske klær 10
Vaske bilen (inne) 30
Vaske bilen (utvendig) 30
Trene fotball/innebandy 10
Joggetur 30
Skrive blogginnlegg 20
Pante flasker 10
Handle mat 10
Male et bilde 50
Lage YouTube video 100
Lese bok i 1 time 30
Høre på lydbok i 1 time 10
Fullføre en bok (ekstra poeng) 30
Betal regninger 30

 

Du kan for eksempel endre listen din fra måned til måned, og på den måten redusere poengene du gir på de aktivitetene du enkelt får gjort, og høyner poengene på aktiviteter som er skremmende og vanskelig for deg å gjøre. På denne måten kan du gjøre det slik at du plutselig ikke har råd til å la være å gjøre dem, uten at du går glipp av store og viktige belønninger. Og du ønsker jo ikke å gå glipp av fine premier? Gjør du?

 

Som du ser av listen min, står det å lage YouTube-videoer høyt i kurs hos meg. Jeg har ikke gjort dette på 5 år, men har tenkt mange ganger at jeg burde, fordi jeg har en kanal liggende med neste 6000 abonnenter. Så dette burde jeg gjort noe med. Og dersom jeg skal få dette til, må det belønnes så høyt at jeg ikke har råd til å la være å gjøre det.

 

 

BELØNNINGER

Det er viktig å belønne god innsats. Derfor er det lurt å tenke gjennom et belønnings-system, som belønner god innsats både på ukes og måneds-basis. For eksempel dersom du oppnår 250 poeng i løpet av uken, kan du belønne deg selv med en kinotur eller en pizza og filmkveld på søndagen. Om du for eksempel klarer 250 poeng fire uker på rad, bør du finne en bedre og finere belønning. For eksempel en hotellovernatting.

 

BELØNNING: POENG:
(Har ingen ennå) over 100
(Har ingen ennå) 101 – 200
Film og Pizza kveld 201 – 250
(Har ingen ennå) Over 300

(Dette er min ukesplan. Men som du sikkert ser har jeg ikke startet med denne planen ennå. Men jeg starter denne uken. :0)

Du vet selv hva som er riktige premier for deg. For eksempel bør du ikke gi belønninger som skader målene dine. Belønningen bør også stå i forhold til prestasjonen du har utført. Du vil bli mer treffsikker etter hvert, og finne bedre premeier du kan gi deg selv, som både er riktig i forhold til arbeidsinnsatsen og noe som motiverer deg. Pass også på at belønningen ikke skader økonomien din eller andre deler av livet ditt.

 

Poengene kan settes inn i en tabell som dette:

DAG: UKE 1 UKE 2 UKE 3 UKE 4
Mandag        
Tirsdag        
Onsdag        
Torsdag        
Fredag        
Lørdag        
Søndag        
Totalt:        

 

Dersom du nå tenker: “Å dette er jo alt for logisk og barnslig. Skal liksom jeg som et voksent menneske gjøre slike barnslige leker?” Hvis det får deg opp av godstolen og i gang med aktiviteter du vet du burde gjøre, så ja. Men uansett, så er det lurt å se at det finnes flere måter å gjøre husarbeid og daglige gjøremål på. Å gjøre dem om til en lek eller en konkurranse kan faktisk vekke noe i deg, du ikke visste du hadde.

 

#motivasjon #lek #oppgaver #konkurranse #todolist #hverdag #målsetting #resultater #belønning #framgang #framtid

8 kommentarer
    1. Hadde et lignende system da jeg var barn; bortsett fra at da fikk jeg penger for å gjøre ulike opppgaver. Jo mer jeg gjorde, jo mer ukepenger fikk jeg – så det fungerte veldig bra 🙂

    2. Iselin Renée: ja. Det er nødvendig for å opprettholde motivasjon. Hvis du jobber med en langsiktig oppgave, men ikkje får noe igjen for innsatsen. Da slutter man. Å gi seg selv små belønninger, er å gi seg selv noe for en godt gjennomført jobb. Og dersom du fortjener belønningen, vil du bli mer motivert og fornøyd med deg selv. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg