HEMMELIGHETEN FOR Å LAGE NYE VANER

Her er noen enkle tips som kan hjelpe deg å holde den nye vanen din gående over lengre tid. Det som ofte er problemer med å starte med gode vaner er jo at du jobber mot deg selv. Det er hjernen og underbevisstheten vår som styrer det vi gjør mesteparten av tiden – så hvorfor ikke samarbeide litt med den?

 

 

GJØR LITT – MEN IKKE MYE I STARTEN:

Hjernen vår er som et lite barn. Dersom du forventer for mye, vil du bare oppleve at barnet skuffer deg, og gjør ikke oppgaven du ber om. 

Akkurat slik er hjernen din også. Den kan gjøre små og spesifikke oppgaver. Men blir oppgaven du gir den for stor, blir den umotivert, og slutter.

Gjør litt hver dag, eller fem dager i uken, med fri hver helg. Og du vil kunne holde det gående mye lenger. Du kan øke mengden på oppgaven etterhvert. Men ikke gå for fort fram. Da vil du som nevnt skremme hjernen din, og den vil begynne å motarbeide deg.

 

FINN EN VELDIG GOD GRUNN:

Dersom du ønsker at en ny vane skal vare en stund, må du ha en god grunn til hvorfor du starter den. Det holder ikke å starte en vane, bare fordi det høres fint ut på bloggen. Eller fordi noen andre holder på med samme vanen.

Du vil bare klare å holde en vane gående, dersom du virkelig har en god grunn, som vil komme til å gjøre framtiden din mye bedre. 

Det er grunnen til at du ønsker å starte en vane, som kommer til å være drivkraften din i framtiden. Dersom grunnen er for liten, vil du ikke holde ut særlig lenge. Når det begynner å bli tøft, når virkeligheten viser seg, og det begynner å tære på motivasjonen – da er det tankene om hva denne nye vanen vil gjøre med livet ditt, som vil holde deg på sporet. 

Problemet er ofte å finne slike grunner. Og som oftest er det på dette punktet de fleste feiler. De har ingen skikkelig grunn til hvorfor de skal fortsette å utføre vanen sin. Og da slutter de. De har ikke drivkraft til å holde vanen gående. Det blir litt som å gå tom for bensin. 

 

BELØNN DEG SELV FOR PROGRESJON:

Belønningen trenger ikke å være så stor. Men du bør absolutt ikke planlegge å droppe den. Belønningen din, bør heller ikke ødelegge for den nye vanen du forsøker å starte. For eksempel ved å gå ut på restaurant og spise god mat, dersom du forsøker å gå ned i vekt.

Jeg for eks, belønner meg selv med en kaffekopp og 30 minutters med YouTube, etter 20 minutter med husarbeid. Og Jeg ser fram til denne pausen hver dag.

 

SPESIFISER TIDSPUNKT FOR UTFØRELSE:

Om du ikke har et gitt tidspunkt, du har planlagt å utføre vanen din, er det utrolig lett at det bare sklir ut, og du dropper en dag. Og dropper du først en dag, er lett å droppe ut også dagen etter. Og plutselig er prosjektet ditt avsluttet. Det er viktig at du bestemmer deg for hvilke dager du skal utføre vanen din, og hvilke dager du kan ta deg fri.

Å planlegge inn noen fridager er smart å gjøre. Som jeg selv skreiv litt lenger oppe, så kan det å jobbe fem dager i strekk, etterfulgt av to dager fri, være helt supert. Det er jo slik samfunnet vårt er bygget opp. Bruk uken som en tidsperiode. Da er det også enklere å holde deg til planen, siden du da kan skape en fast rutine.

 

#hemmeligheten #vaner #tips #råd #hjernen

10 kommentarer
    1. plantebasertmat: ja, det er sant. Om du bare halvveis motivert til noe, da går du som regel på ein smell.

      Selv hadde eg et stort mål i 2017. Eg ble veldig klar for å nå dette målet. Og klarte å nå det på nyttårsaften, etter å ha jobbet med det heile året gjennom.

      Holder du på med et mål, eller en endring?

    2. Gratulerer med det, godt gjort:-) ja har faktisk det, ble veganer nå i juli etter å ha sett en dokumentar som heter “what the health”. Brenner virkelig for å forbli veganer, så føler du hadde et godt poeng med at det er styrken på ønsket mitt som kommer til å gjøre at jeg fortsetter! Jeg håper iallefall det 🙂

    3. plantebasertmat: ja, styrken på ønsket ditt er viktig. Men du må også tenke gjennom ka du mister, når du går for målet ditt.
      Eg mistet mye fritid. Kunne ikkje se så mye TV/filmer som eg ville. Måtte ofre mange kvelder, gjennom heile året. Men da ble også belønningene eg gav meg sjølv, da eg bestemte meg for frikvelder så mye større.
      Det samme gjelder deg. Er det du får (gleden av bedre helse), når du har blitt veganer, verdt friheten du hadde til å spise kjøtt? Gå på restaurant, julematen for eks. Du må ha ein plan for alle sånne ting. Bli enig med deg sjølv, kor langt du er villig til å gå. Kor lenge du har tenkt å leve med denne vanen.

      Eg har hatt ein vane kor eg løp 4 ganger 10 km i uken. Og hadde denne vanen i 4 år, før eg sluttet, fordi vanen ikkje gav meg like mykje verdi som da eg startet den. Eg hadde ein vane kor eg ryddet i huset 20-30 min man til fre, i to mnd. Men endret denne til 3 valgfrie dager i uken, fordi eg hadde ikkje tilstrekkelig med tid til å opprettholde den. Og dessuten så var det ikkje vert offeret.

      Men håper du klarer målet ditt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg