SLIK BLIR DU EN BEDRE STUDENT

Denne artikkelen er til alle, ikke bare de som studerer. Om du går på grunnskolen, universitetet eller om du har begynt i arbeidslivet. Vi er studenter hele livet. Man bør aldri slutte å lære. For min egen del begynte jeg å “studere” lenge etter at jeg hadde fått meg fast jobb. 

 

 

LIVET STYRES AV VANER

Jeg var ingen god elev de årene jeg gikk på skolen. Men fikk interessen for å lære mer, etter at jeg hadde jobbet noen år. Ofte trenger vi å oppleve virkeligheten, før vi innser hvor viktig det er å endre vanene våre. En gang for mange år siden satte jeg meg en visjon om å bli en av de mest kunnskapsrike personer i Norge innenfor livsendringer. Og denne visjonen, satte fart på studievanene mine. Det er viktig å ha noe å streve etter, noe som setter kursen for livet ditt. Noe som gjør hverdagen din meningsfull. Siden den gang har jeg lest massevis av bøker, hørt lydbøker, gått på seminarer og sett YouTube-videoer rettet mot temaet. Da jeg så for meg visjonen min, ble livet mitt endret. Dersom du ikke har noe bra å se fram mot i livet, gir det null mening å studere. Det er nå gått ca 10 år siden denne reisen startet.

START ROLIG – DET ER EN MUSKEL SOM MÅ TRENES OPP

Lese-muskelen som jeg kaller den, må trenes opp. Jeg er i dag i stand til å lese og jobbe mye lenger på daglig basis, enn jeg var da jeg startet denne reisen. Og det er fordi jeg nå har trent opp min tålmodighet, samtidig som jeg har lært meg noen triks og blitt bedre kjent med meg selv. Litt etter litt har jeg økt tålegrensen min, for hva jeg makter og orker.

Det som er problemet om du går for raskt fram når du starter med noe, er at du plager hjernen din. Den blir skremt og får noen negative opplevelser – dersom du setter av gårde med rekordprosjekter. Hjernen vår er nemlig skapt slik at den husker, og tar vare på viktig negativ informasjon, som smertefulle opplevelser og prøvelser den ikke ser meningen med. Da legger den disse opplevelsene på minnet, og gjør det den kan for å hindre at slike hendelser gjentas. Og for deg, vil dette bety at hjernen ønsker å stoppe deg fra å fortsette å lese og studere. Det blir vanskeligere å lage gode studierutiner, dersom du ikke tar hensyn til at hjernen også har egne ønsker. 

Hjernen din er fullt og helt istand til å, etter hvert iallefall, å la deg gønne på. Men du bør gå rolig fram i starten. Ditt første mål bør være å opprette en vane om å lese litt hver dag – før du øker i mengde. Hjernen din ønsker, akkurat som deg selv, at du skal oppleve suksess. Men den må tilvennes dine nye vaner. Hvis ikke vil den begynne å saboterer for deg. Det viktigste i så måte, er at du ikke skremmer den.

Jeg har selv gått på noen slike smeller. Gått for fort fram, uten at jeg helt fullt har tro på det jeg driver med. Det er egentlig dette som er problemet. Fordi dersom du planlegger å lese en bok i uken, men ikke tror at dette faktisk kommer til å gi deg den “sinnsyke” belønningen du drømmer om; da vil hjernen din begynne å stille spørsmål med denne lesingen din. Hva er poenget og meningen med den? Livet vil jo ikke forandre seg særlig mye uansett. Da er det lett for at hjernen ønsker å stoppe deg fra dette meningsløse prosjektet du holder på med. Og du kan ende opp med å grue deg til hver eneste leseøkt. Dette er et typisk tegn på en hjerne som motarbeider deg.

 

 

HJERNEN TRENGER MENING

Er det noe hjernen vår ikke liker, så er det å gjøre hardt arbeid uten en grunn for å gjøre den. Skal du få hjernen til å samarbeide med deg, er det viktig at du tenker grundig gjennom hvorfor du gjør noe. Det er dette som gjør det vanskelig å rydde huset, trene, spise sunt eller spare penger. Alle disse tingene, når du ikke har en mening bak, blir rene torturen for hjernen din. Og den vil ikke hjelpe deg, gir deg ingen motivasjon og er utålmodig. Den gir deg da tanker om å gjøre andre aktiviteter istedenfor, og det blir vanskeligere for deg å holde deg til planen.

Det du skal merke deg, er at det ikke er du som er lat, for med det samme det legges press på deg, kommer motivasjonen av seg selv. Når du har oppgaver som haster og er viktig for deg, det vil si “kan medføre negative konsekvenser om de ikke blir gjort”, vil du få motivasjon og krefter du ikke visste at du hadde. Men dette vil du ikke merke noe av, dersom presset uteblir. Det er ikke du som er lat – du har bare ikke en grunn for å gjøre oppgaven enda. Og derfor vil ikke hjernen din at du skal gjøre den. Den vil ønske å utsette den. Men dersom oppgaven er viktig, og du nærmer deg fristen, vil du klare å gjøre den til slutt likevel.

Jeg tror ikke det er mulig å lykkes med noe, om du kjører over hjernen din og dens behov. Det er hjernen som er avgjørende for om du lykkes i livet eller ikke. Ingen var født vinnere, mer enn du er.

 

 

DU MÅ FORHANDLE MED DEG SELV

Ingen av oss kan leve et godt liv, med positive følelser, dersom man planlegger dagene uten å sette av tid til seg selv. Tid til å leke, slappe av og belønne seg selv. Vi har alle begrenset mengde med viljestyrke, og når denne er brukt opp, blir det vanskeligere å motstå fristelser. Den beste måten å sørge for at du får gjort dagens viktigste oppgaver på, er at du planlegger dagen din. At du har et rammeverk for hvordan du ønsker at dagene dine skal se ut. Og at du innimellom setter av tid til fornøyelser, og ikke bare plikter. 

Jeg synes for eksempel at det er smart å sette av en positiv aktivitet som belønning hver gang du har fullført en viktig oppgave. Dersom du har et mål om å trene i løpet av dagen. Da kan det være god motivasjon å legge inn en belønning etter at økten er fullført. Da har du signalisert til hjernen din at en belønning venter, dersom jeg nå går ut å trener. På samme måte kan du gjøre med lesing/studier.

Leser jeg en time av en bok, kan jeg spille data eller mobilspill i en halvtime etterpå. Dette er en smart måte å få hjernen til å samarbeide på. Det kan også være en ide og lage seg en kaffe eller noe annet du kan nippe til under leseøkten. Dette gjør det mindre tørt og kjedelig. Både kaffe under lesingen og dataspilling etterpå gir deg små doser lykkerus underveis. Underveis til et bedre og mer meningsfullt liv. 

 

#studier #studere #lese #lære #eksamen #julekalender #luke10 #personligutvikling #selvutvikling

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg