SYSTEMET HVOR DU NÅR MÅLENE DINE

For en tid tilbake leste jeg om en super strategi for å nå målene sine. Den gikk ut på at man skriver ned alt av drømmer og mål på en liste. Her skriver man både kortsiktige og langsiktige mål. Alt fra vaske bilen, løpe 15 km rundt vannet, til kjøpe drømmebilen, penthouse-leilighet i en storby og privatjet. “You name it” – alt skal skrives ned.

 

Her er greien: Målet er å lage seg en plan på hvor du er på vei med livet ditt. Når du skriver ned alt du ønsker å få gjort, skaper du en retning for deg selv. Da vet du at du hva du kommer til å jobbe med, og du vet hva du ønsker å oppnå i livet. Du har liksom laget deg et bilde i tankene dine, som du nå har skrevet ned på papir. Det er dette jeg satser på å klare.

 

Målet den første dagen, er å komme opp med “101 mål og drømmer” eller mer. Grunnen for dette tallet, er at vi har lett for å tenke i hele og runde tall. Når vi har kommet opp i for eks 50 eller 100, da er vi ferdig med listen. Da har vi gjort oppgaven vår. Men her er hele poenget, at du aldri skal bli ferdig. Når du passerer 101, og slutter der, da har du sagt til deg selv, at dette er en liste jeg kommer til å oppdatere med en gang jeg har noe å skrive. Og det er jo hele poenget.

 

 

SLIK GJORDE JEG DET:

Jeg bruker 2 små skrivebøker, den ene til å skrive ned mål og drømmer jeg ønsker å nå. Og den andre bruker jeg til å skrive ned målene jeg har utført, og dato da jeg nådde målet. I den første boken skriver jeg ned alt jeg kommer på. Alt jeg sliter med å få utført, som å vaske huset, skifte dekk på bilen, rydde i garasjen og løpe f.eks 15 km.

På samme liste skriver jeg også ned de mer langsiktige målene som leilighet i utlandet, bli selvstendig næringsdrivende, skrive bok, kjøpe hus, ny bil osv. Det første målet ditt bør være å passere 100, altså 101 eller flere. Og ett av målene du skriver ned er – nettopp “Skrive flere enn 100 mål på listen min.” Slik at når du er kommet opp i 101 mål, da har du allerede kommet i gang. Du har klart det første målet ditt. Du er blitt en mål-oppnåer.

 

 

HVORFOR SKRIVE BÅDE SMÅ OG STORE MÅL SAMTIDIG?

Ja, hva er greien med å blande disse sammen liksom? Forskning på området “mål og drømmer”, har vist at dersom du gjør det vanskelig å komme i gang, vil de aller fleste droppe ut. Det er svært få av oss vanlige folk, som skriver ned målene sine på papir. Og derfor er det lurt å gjøre oppgaven så enkel som mulig. Og denne oppgaven er jo utrolig enkel. Du skal bare skrive ned alt du kommer på, som du skulle ønske å oppnå, og få det ned på et papir. Og så prøve å komme opp i 101 eller mer.

 

Greien med at du skriver ned de små målene, er at da har du større motivasjon til å gjøre dem. Det er letter å rydde og vaske huset, når du vet at du har nådd et av målene dine, når du er ferdig. Og det å krysse av et vel utført mål gir ekstra motivasjon. Og du har fått en grunn for å feire. Da kan du slappe av resten av kvelden med en film og noe godt å spise, og likevel ha god samvittighet.

 

Det er viktig å feire, når du har nådd et mål. Det å sette pris på seg selv, når du har utført en bragd, er noe som gjør at du ønsker å fortsette med målsettinger. Men selvsagt må feiringen stå i forhold til målets størrelse. Du kan ikke feire en joggetur på 10 km, med 2 liter is. Det er for så vidt ikke smart å feire treningsmål, med noe som ødelegger progresjonen. Som for eks å slutte å røyke, for så å feire med en røyk.

 

 

HER ER OGSÅ EN VIKTIG REGEL:

Ikke før ned hver minste lille gjøremål. Har du allerede rutiner på hverdagslige aktiviteter, er det lite fornuftig å føre de ned i mål-boken din. Da blir hele prosjektet utvannet. Poenget med å skrive ned mindre gjøremål, er for å skape motivasjon til noe du vanligvis pleier å slite med å få gjort. Slik som meg og vaskerutiner i huset eller joggeturer, som jeg aldri tar, med mindre jeg har en meget god grunn. Men dersom du vet at du når et mål, og kan glede deg over framgang i livet, dersom du utfører noe du kan klare på en kveld. Da ser du plutselig nytten av å ha det på listen. Fordi når du har krysset den av listen din, da kan du føre den opp på nytt dagen etter, og du får ny motivasjon til å gjenta bragden.

 

Hvem har sagt at det å oppnå et mål må ta ett år eller mer for å oppnå? Da er det jo ikke så rart at det er få mennesker som orker å lage seg målsettinger og handlingsplaner. Jo mer krevende oppgaven er, jo færre er det som gidder å utføre dem. Gjør det enkelt.

 

Håper du fikk motivasjon til å prøve.

    

#mål #målsetting #motivasjon #suksess #resultat #innsats

10 kommentarer
    1. Tøft! 🙂 101 mål er mange, men fytti så moro når en kan begynne å stryke. Å stryke ting fra lister man har gjort er fantastisk motivasjon. 🙂 Eller i dette tilfellet: føre inn i den andre boka. Kjempespennende og viktig innlegg. Jeg har bare 10 mål, men brutt ned i mindre delmål, så litt av det samme blir det. 😉

    2. Hei du! Fin inndeling du foreslår. Ellers kan man fort bli en “listemester” fremfor en som får det til og får ting gjort. Dessuten, notatbøker har jeg flust av, så det er allerede i boks. Hehe. ;D

    3. irenglede: ja, når folk må bli “liste-mestre” for å starte, da ender som regel prosjektet påbegynt men uferdig på skrivebordet.
      Dette er mer et system som fungerer i praksis. Du kommer igang uten noe særlig forarbeid. Lykke til om du prøver. Vil gjerne høre kordan det går visst du hiver deg på.

      🙂

    4. Heisann.
      I natt har jeg det egentlig ikke helt topp, men jeg merker at det å lese en del av bloggen din motiverer meg faktisk. Er absolutt på vei oppover (om enn ikke et langt steg) etter at jeg leste dette innlegget for eksempel. 101+ mål skal jeg begynne på asap zulu..:)
      Ha en fortsatt fin helg 🙂

    5. telge: hei, fint at du liker det eg skriver på bloggen. Eg håper selvsagt at det kan hjelpe noen, det eg skriver her.

      Ser vi har mye til felles. Fotball-interesse, Brann, Liverpool, er omtrent like gamle. Eg kommer til å stikke innom bloggen din og lese mer etterhvert. Og skal slenge igjen en kommentar i ny og ne. Håper på Brann-seier ikveld.

      Har du startet å skrive mål-listen din?

    6. Heisann
      Ja, etter at jeg leste innlegget begynte jeg, og fikk faktisk notert ned over 20 mål (små og store) på sånn ca 5 minutter Da hadde jeg ingen filter i forhold til hva jeg skrev ned, og slik jeg forstod deg var det nettopp slik man skulle gjøre det?
      Tenkte å fortsette på denne i dag, og gjerne prøve å holde den oppdatert til enhver tid. Jeg tenker at dette må jo være et “levende” dokument?
      Ja, satser på en solid borteseier i B(l)ærum i kveld..:) Og neste uke starter heldigvis Liverpoools preseason også..:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg