HVA ER DET SOM DRIVER DEG?

Vi kan ofte forutse hvilke resultater folk får senere i livet, ut ifra hvilke tanker og mål de har for livet sitt. Det er ikke noe overraskende at de som lykkes, lykkes, og andre som ikke har noe driv i livet sitt ikke får det like bra. De fleste mennesker har ikke noe plan eller mål for livet sitt – og kjører et trygt og safe løp livet ut. Det er ikke noe motiverende å sikte seg inn på å bli middelmådig. Det er faktisk sånn at jo større mål du setter deg, jo mer kraft og motivasjon finnes i målet. 

Jeg er selv et levende eksempel på nettopp dette. Jeg hadde ingen mål eller visjon da jeg gikk på skolen. Ble ikke oppmuntrer til å sette meg høye mål for livet mitt, men bare at jeg måtte være flink å gjøre leksene mine, så kommer livet til å bli bra. Slike mål motiverer selvsagt ikke i det hele tatt. Det igjen medførte at jeg gjorde bare de viktigste leksene, og spilte data istedenfor å lese til prøver. Det er ikke noe motiverende å være “god nok”. Mine resultater ble middels minus. Enkelt og greit, så begynte jeg heller å jobbe, enn å fortsette å studere. 

Etter å ha jobbet noen år på et lager, begynte jeg å sette meg større mål. Mål som jeg tidligere hadde sett på som urealistisk for meg å gjennomføre. Mål som krevde disiplin og at jeg jobbet systematisk flere timer om dagen, over lengre perioder. Til min overraskelse, synes jeg dette var givende, og mye lesing og skriving var minst like enkelt å utføre som lite lesing og skriving. Det har med at når du setter deg høyere mål, og har en stor nok grunn for hvorfor du gjør noe, da vil du ofte oppleve å få en brennende motivasjon som ikke var der før du gav deg ut på den store drømmen.  Det kan være alt fra profesjonell fotballspiller, advokat,  lege, skuespiller osv. Når du tør å tenke stort, og vet hvorfor du gjør noe, er ingenting umulig for deg. 

Du har bare ett liv. Det hjelper ikke å klage over omstendighetene dine. Det er bare du som kan gjøre noe med dem uansett. Det er mulig for deg å kjøre Ferrari og å bo i en villa til 10 mill. Dette er isåfall ett langsiktig mål, som kommer til å kreve utrolig hardt arbeid og god planlegging. Men det er mulig. Men hva du kommer til å gjøre er helt opp til deg. Det spiller ingen rolle hva fortiden har gitt deg. Du kan uansett begynne på nytt idag. Lykke til med framtiden. 

 

 

8 kommentarer
    1. Har mange små konkrete mål og noen litt større. Blant annet finne tilbake motivasjonen tildressurridningen og finne en hest som gor meg en god rytterfølelse så jeg kommer opp fra sompen. Fullføre vgs med gode karakterer og komme inn på politihøgskolen! 🙂

    2. Ida: Har et bra tips når det gjelder det siste målet. Du må skape en vane om å lese 2 timer på skolearbeidet hver eneste dag, uansett om du har prøver, lekser eller ikkje. Det kan virke kjedelig til tider, men det er dette som hjelper i det lange løp. Da vil du også ha en innarbeidet vane om å lese når du kommer inn på politihøgskolen. Det er ikkje enkelt, og eg gjorde det ikkje sjølv. Lykke til med målene. 🙂

    3. Sandra: Hei. Takk for det. Eg har skrevet en annen artikkel som eg anbefaler deg å lese. Du finner den under kategorien “Dette vil du vite” og heter “Derfor når du ikke målene dine.”

    4. Tak for tips, men to timer hver dag er litt i overkant. Heheh 🙂 Jeg plukker opp ting utrolig fort og gikk ut av 10. nå med 5,06 i snittkarakter. På tre år har jeg da lest gjennomsnitlig, maks 20 minutter hver dag. Målet er og beholde karakterene mine så da tipper jeg en halv til en time gjennomsnitlig pr dag holder for min del 🙂

    5. Ida: Det er utrolig bra for deg at du tar ting raskt. Dette betyr at du besitter et utrolig bra tallent, men holdningen din om å “bare” lese 20-30 minutter om dagen er ikkje så bra. Etter det du sier, kan du visst du vil sette deg høyere ambisjoner, og det er det eg synes du burde. Eg ble aldri noe god på skolen, men hadde da heller ingen ambisjoner om gode karakterer. Men i din situasjon, ser eg ikkje korfor du bare skal skusle bort livet ditt på middelmådighet. Ka er drømmen om å bruke tid på TV-serier og slik, når du kan lese en time mer om dagen, og nå helt andre resultater i livet om noen år?

      Ja det er kjedelig å lese lekser. Men det er i disse årene du går inn i no, som bestemmer ka du kommer til å gjøre og oppnå for resten av ditt liv. Du står på startstreken til noe stort. Du har allerede tallentet, men det er hardt arbeid over tid som er avgjørende for kor du kommer til å havne til slutt. Hadde eg visst det eg gjør no, og hatt ditt tallent, ville eg bestemt meg for å lese 1,5-2 timer kvar dag 5 dager i uken. Så kan du ta fri i helgene.

      Men det er ikkje eg som skal bestemme for deg. Eg vil bare at du skal tenke gjennom ka som virkelig betyr noe for deg. At du ikkje ødelegger for et liv du bare kan drømme om. Fordi det virker for meg som at du fint kan sette deg mål om 5,5 i snitt stedet for 5,0.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg