HVORDAN ER LIVET DITT I FRAMTIDEN?

“En visjon er et dokument som beskriver hvordan du ser for deg livet ditt etter en gitt tidsperiode.”

 

For å oppnå ting i livet der du trenger motivasjon for å holde innsatsen gående, er det viktig å sette seg framtidsvisjoner. En visjon kan være at du ser deg selv oppleve drømmelivet. For eksempel kan det være at du idag jobber med noe du ikke liker så veldig godt. Men i visjonen din ser du deg selv i en helt annen jobbsetting. Kanskje jobber du innenfor et travelt helsevesen idag, kassadame/mann på Rima eller som renholdsarbeider 6 timer om dagen. Ikke noe galt i noe av dette, jobber selv innenfor en av disse bransjene, men det er ikke sikkert du ser på dette som drømmejobben. Nå er det viktig å lage seg indre bilder eller filmklipp der der du er med, og du har oppnådd ditt drømmesenario.

 

Dette er et eksempel fra en slik “indre film”: I “filmen” ser du deg selv jobbe fra et kontor midt i New York. Du har utsikt over hele Manhatten. Kontoret ligger ca 150 meter over bakken, du har terasse rett utenfor kontorvinduet ditt. Du går ut på terassen – det er natt og fullmåne. Det er helt svart bortsett fra alle lysene i skyskraperne som ruver i landskapet. Du tenker tilbake til “gamle dager”, da du ikke var så fornøyd med livet ditt. Men du snublet tilfeldigvis over en blogg som du begynte å lese på. Der fant du massevis av “gærne” du kan oppleve et liv ut av en annen verden, slik som at: “du kan faktisk bli verdens beste visst du vil”. Slikt tull hadde du jo sluttet å tro på allerede på barneskolen. Alle vet jo at man ikke kan bli noe av virkelig betydning i dette livet. Alle vet jo det.

 

Men du hadde likevel fortsatt å lese på bloggen og begynte å gå inn et par ganger i uken, og ble påvirket. Og her står du fem år senere og ser utover Manhatten i fullmåne fra ditt eget kontor midt i en av verdens storbyer. Du driver forresten et lite firma som du selv har startet. Du har noen ansatte både i Norge, USA og et par andre land. Dette var helt usannsynlig for 5 år siden. Men du begynte å jobbe og studere en bransje som var i vekst, og ble en betydelig skikkelse innenfor denne bransjen. Så betydelig at du sluttet i den vanlige jobben din etter tre år, og har levd drømmelivet siden den gang. Det kostet både tid og krefter, men hver gang du møtte veggen, tenkte du på denne visjonen du laget deg og fikk uventet drivkraft. Dette fungerer faktisk, tenkte du, og jobbet deg til suksess. 

 

Selv har jeg brukt dette med framtidsbilder og filmklipp med betydelig suksess. Et eksempel fra mitt eget liv var at jeg hadde satt i gang et prosjekt der jeg skulle lese hele Bibelen, og deretter skrive en perm med bibelvers. Da jeg hadde holdt på i 6-7 måneder, bestemte jeg meg for å bli ferdig til jul. Jeg skulle bli ferdig til Julaften. Det var målet, og dette var jeg fast bestemt på. Jeg laget meg en visjon der jeg så meg selv sitte og spise julemiddagen, god stemning og pakker greier. Og der satt jeg på min fast plass, stolt og fornøyd med meg selv fordi jeg hadde gjort en innsats som egentlig var langt over min fatteevne. Men for at dette med visjoner skal fungere, må du samtidig lage deg en motsatt visjon, der du ser deg selv mislykkes. Jeg så samtidig at jeg ikke klarte målet mitt, og satt ved julebordet skuffet og lei meg for at jeg hadde sviktet.

 

(Det er ekstremt viktig at disse to visjonene er mest mulig motstridende for at de skal fungere. Den ene visjonen må være din sanne drøm, og den andre som et sant mareritt. Og du må tro på dem begge.) Du kan enten oppleve et fantastisk og ufattelig godt liv, eller et liv som ramler sammen. Poenget er at dersom du setter igang en god vane der du for eksempel studerer hver eneste dag mot noe du virkelig ønsker å lære deg, og du multipliserer dette med flere år, da vil du faktisk komme til å bli en fantastisk kunnskapsrik person innenfor området ditt. Og drømmelivet ditt kan bli en realitet. Men ja, det koster hardt arbeid. 

 

Og bare så det er sagt. Jeg ble faktisk ferdig 9 måneder senere. Hvor tid? Ja, det stemmer – på julaften. 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg