HVORDAN FINNE MOTIVASJON PÅ LATE DAGER

I dag har det vært en bånn dag. Jeg har vært småsyk, og jeg har godtatt dette som unnskyldning for at jeg ikke har gjort noe som helst fornuftig. Og nå sitter jeg her på slutten av dagen, og i ren desperasjon drømmer om å komme bitte litt nærmere målet mitt for prosjekt-julekalender. Men for håpentligvis kan jeg få noe fornuftig ut av denne kvelden likevel.

 

Hvilken dag å faktisk skrive denne artikkelen på. Nærmere kjernen for artikkelens tema kommer jeg ikke. Slike dager finnes det dessverre så alt for mange av. Kjenner du deg igjen? Hvordan finne motivasjon på en bånn dag?

 

 

Faktum er at jeg satt og så på TV akkurat nå, og fikk med meg hva klokken var. Så tenkte jeg: “Hmm. Hvis jeg kommer i gang med en ny artikkel, og skriver i et par timer, da kan jeg faktisk redde inn denne dagen likevel.”

 

Slik har dagen vært i korte trekk: Fri fra jobben, null energi, sovet til utpå ettermiddagen og så avslutter jeg dagen foran TV`en. Lite positivt å ta med seg fra en slik dag. Men så innser jeg at klokken ikke er mer enn at det er mulig å ta med seg noe positivt likevel, dersom jeg avslutter sterkt. Og det har jeg tenkt å gjøre.

 

“Spørsmålet er ikke hvor rask framgangen din er, men hvilken retning du holder.” Nei, det blir ikke noen flodbølge av framgang, men jeg holder i alle fall riktig retning. Og det er da noe.

 

Det er dette som gjør langsiktig sparing så effektivt, fordi da holder du en retning på økonomien din som sørger for at du alltid er litt rikere fra en måned til den neste. Og så lenge du fortsetter denne strategien vil du bli rik til slutt.

 

 

Slik er det også med meg og disse studiene mine. Jeg klarer ikke å bygge opp skikkelig momentum, men jeg vet hvordan jeg motiverer meg til daglig innsats. Og det er dette jeg hadde tenkt å skrive om i dag. Og spesielt siden dette nettopp ble en slik dag for meg. Da passet det ekstra godt å skrive et innlegg om dette problemet, som jeg tror flere enn meg selv sliter med. Har du hatt dager hvor du vet du burde lest, studert, trent eller gjort noe annet, men likevel måtte gi tapt for giddaløsheten?

 

Problemet er jo at dette som dreper optimismen din, i alle fall din kortsiktige optimisme. Du har kanskje planer om å virkelig brenne på med et prosjekt eller et mål, og så kommer en tørkeperiode, som virkelig planter deg godt ned på jorden igjen. Det gikk raskt og radig oppover, og du så stjerner og suksess. Men så kommer virkeligheten og drar deg ned til dype daler. Fort opp – fort ned.

 

Det er dette som er problemet med motivasjon. Du er motivert i dag, men så går du og legger deg for kvelden. Og når du våkner igjen, er motivasjonen din borte. Hvor ble den av?

 

 


 

INGEN BLIR SUKSESSFULLE OVER NATTEN

Det er noen som tror at det er mulig å bli en “overnight success”. Men jeg tror at alle suksessfulle mennesker må gjennom en indre krig. Du må overvinne virkeligheten. Livet er ikke nådig med noen. Og det prøver å få deg til å gi opp alle dine mål og drømmer. De aller fleste gir dessverre opp til slutt. Denne plagen, kalt livet, er meget brutal og effektiv.

 

Du får negative nyheter eller livet ditt blir endret på en eller annen måte, og borte blir all viljen din til ekstraordinær  innsats. Troen på suksess forsvinner gradvis, og plutselig ser du ikke poenget i det du holder på med lenger. Og man slutter. Men ikke alle gir opp. Forhåpentlig ikke du, eller jeg. Men vi kan ikke vite. Det gjør vi aldri – før vi plutselig har sluttet.

 

 


 

DU MÅ LAGE DEG EN VISJON

Ja dette er selve kjernen. Du må skape deg noe indre som det er verdt å kjempe for. Noe å se opp etter med lengsel. Noe du mister dersom du slutter. Vi mennesker hater nemlig å miste noe. Vi kjemper mer for å få tilbake det vi har mistet, enn vi kjemper for å oppnå noe nytt. Du må gjøre premien for å holde ut så fantastisk at du kan bruke visjonen av denne som bensin eller drivstoff, når du opplever mangel på arbeidslyst og innsatsvilje.

 

Det er dette jeg bruker. Jeg har laget meg en visjon som er større enn problemene jeg møter på. Jeg vet jo hvor hardt og brutalt livet i virkeligheten er, så dersom jeg gir opp målet mitt, uten å i alle fall ha kjempet alt jeg makter, da vet jeg hva som venter meg. Og det er et hardt liv, som jeg ikke ønsker skal bli selve livet mitt.

 

Når jeg da sitter foran TV`en og ser på alle de menneskene som lever ut drømmen sin, og jeg sitter der i sofaen uten motivasjon til å nærme meg mine mål, da vet jeg at det gode livet gradvis forsvinner lenger og lenger bort fra meg.

 

Men samtidig har jeg laget meg en annen “film-snutt” som jeg kjører i tankene mine. Jeg ser at jeg tar meg sammen. Jeg reiser meg fra sofaen. Stikker bort og setter på kaffe. (Dette er et av mine triks for å holde ut lange timer med hardt arbeid. Gi meg kaffe og jeg slutter å klage. Kaffe-trikset, som jeg kaller det.) Her skal det jobbes. Fordi jeg har et mål å nå. En visjon å kjempe for. Og jeg merker at motivasjonen allerede kommer til meg nå. Jeg reiser meg faktisk. Slår av TV`en, setter på kaffe – og begynner å jobbe. Ikke snakk om at latskapen skal overvinne meg så enkelt.

 

 

DE TO VIDEO-SNUTTENE

Slik er det jeg skaper indre motivasjon. Jeg ser for meg to video-sekvenser i tankene mine. Den ene hvor jeg fortsetter å utsette det jeg burde gjort. For deretter å se drømmen min eller målet mitt forsvinne ut i intet. Jeg vet da at livet ikke kommer til å gi meg mye glede. Og det fortjener jeg jo heller ikke. For dersom jeg ikke er villig til å kjempe, da fortjener jeg jo heller ikke respekt. Jeg skaper faktisk denne video-sekvensen ekstra vond, nettopp på grunn av et formål. Den skal gi meg ekstra mye smerte. Denne video-snutten kan godt kjøres i svart/hvitt. Det gjør den mer dyster.

 

Den andre “video-sekvensen” viser meg et klipp hvor jeg tar meg sammen. Og jeg begynner å jobbe målrettet mot drømmen min. Jeg holder tidsskjemaet mitt. Jeg vet at jeg er på vei mot noe stort. Jeg ser meg selv oppnå målet mitt. Jeg kjenner på den gode følelsen, som jeg kommer til å oppleve, når jeg når målet mitt.

 

 

MEN OVER TIL DEG IGJEN…

Men dette forutsetter selvsagt at du har laget deg et mål du har tenkt å nå. Og at du aller helst har satt en slutt-dato for når du har klart det. Først da blir det virkelig effektivt å spille av en slik video i tankene dine. Når du har noe konkret å se fram til. Noe du “tror” (les: VET) at du kommer til å få oppleve. Det er dette som gir deg den ekstra energien du trenger for å faktisk komme deg i arbeid igjen. (Denne må kjøres i farger og mest mulig livaktig slik at du brenner etter å oppleve den.)

 

Livet belønner nemlig ikke alle menneskene som sitter å håper på suksess. Skal du oppnå noe, må du fortjene det. Pass på at det iallefall ikke er på grunn av innsatsen din, at målet ditt ikke blir nådd.

 

Har du laget en visjon for livet ditt?

 

 


 

Dette er en del av en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

 

#motivasjon #lat #giddaløs #dag #personligutvikling

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg