HVA ER HENSIKTEN MED LIVET DITT?

Vi har alle en hensikt eller intensjon med det vi holder på med. Men de færreste er klar over at de har det. Når noen sier at de klarer å lese deg som en åpen bok – betyr det egentlig bare at de leser intensjonen din. Din hensikt med det du gjør. Det er nemlig slik at din intensjon ofte skinner gjennom. Å være klar over intensjonen sin før man begynner på noe, er en kjempefordel. Og det å selv kunne styre og forandre på denne intensjonen, før du går til handling – er gull verdt.

 

 

Mange starter bare på noe, og så tar de det som det kommer. Ofte klager de da på tilfeldige omstendigheter, når noe ikke fungerer slik de ønsker. Da er ikke intensjonen suksess, men å få til et eller annet ut av prosjektet (det de holder på med) likevel. De vet bare ikke nøyaktig hva. Når noen spør dem, vil de sannsynligvis påstå at de kommer til å lykkes. Men i virkeligheten er ikke deres intensjon å klare målet. Men å føle at de har prøvd. Så lenge de gjør så godt de kan, da kan de gå med hevet hodet tenker de. Så intensjonen deres er da egentlig: “Å gjøre en så god innsats at de kan gå med hevet hode.” Intensjonen var aldri å nå målet.

 

 

MIN EGEN OPPDAGELSE

Selv oppdaget jeg dette konseptet for ca to år siden. Jeg hadde fått ansvar for en stor oppgave på jobben. Vi skulle flytte lageret jeg jobber for, til et annet bygg. Og jeg hadde fått ansvaret for å merke alle reolene på det nye lageret. Jeg hadde aldri påtatt meg en så stor oppgave før, og jeg ante egentlig ikke hvordan jeg skulle få dette til. Men jeg latet som at jeg hadde kontroll.

 

Det var sommer og sjefen min var på ferie da jeg startet jobben. Jeg tenkte gjennom hva jeg skulle forklare til sjefen min, om hvorfor jeg ikke var kommet lenger. Som du sikkert forstår, planla jeg altså å gjøre en innsats, men regnet med at denne oppgaven var for stor og vanskelig for meg. Derfor skulle jeg gjøre slik de aller fleste mennesker tenker. De tenker å gjøre så godt de kan. Og så forteller de hvordan det har godt etterpå.

 

Men det var da jeg kom over denne revolusjonerende magiske formelen: “Du bestemmer faktisk utfallet av en oppgave, før du har begynt på den.” Det jeg altså gikk å tenkte på var at jeg holdt på å planlegge å mislykkes. Min intensjon var altså ikke å utføre oppgaven, men å late som jeg prøvde.

 

 

Plutselig forstod jeg at jeg styrer helt og fullt prosjektet til minste detalj hvordan det kommer til å gå de neste par ukene, akkurat HER OG NÅ, før det faktisk skjer. Jeg bestemte meg da for å lykkes. Jeg skulle fortelle sjefen min at alt var under kontroll. Den dagen tok prosjektet mitt en ny vending. Jeg satte meg ned og skrev en detaljert plan for hver dag for de neste 14 dagene. Plutselig hadde jeg kontrollen. Og jeg forstod at det var slik verden fungerte. Jeg hadde bare ikke skjønt det før.

 

Det er dette som var grunnen til at jeg ikke hadde fått de resultatene jeg ville i livet. Og det er dette som er grunnen til at andre mennesker ikke får resultatene de ønsker seg. Jeg forstod også at det er langt ifra alle andre som vet dette heller. Nå skulle dette bli en av mine oppgaver å forteller andre om min oppdagelse.

 

Fra denne dagen hadde vi stor progresjon med prosjektet. Jeg fikk selv velge hvem jeg ønsket å ta med meg å¨prosjektet. Og dette gjorde selvsagt oppgaven både lettere og mer motiverende. Jeg brukte under hele oppdraget mitt nye oppdagede prinsipp. Jeg visste fra dag til dag hva som måtte gjøres for at vi skulle være i rute. Det var akkurat som om jeg så dagens oppgaver ferdig, før vi hadde begynt å jobbe. Og det funket. Vi kom i mål hver eneste dag. Totalt varte oppdraget i to måneder.

 

DE FLESTE VET IKKE OM PRINSIPPET

Dessverre går de fleste mennesker gjennom livet uten å virkelig komme over denne hemmeligheten. De går gjennom livet sitt, uten å vite om at det er noe som heter “en intensjon”. De tror at de gjør sitt beste, så lenge de gjør så godt de kan. Men de hadde ikke på forhånd bevisst skissert i tankene sine, og aller helst på papir, hvordan sluttresultatet kommer til å bli. Og så går de gjennom livet med sånn halvveis gode resultater, når de faktisk kunne gjort en utrolig mye bedre jobb, og fått utrolig mye bedre resultater, dersom du hadde hatt en intensjon om å lykkes.

 

 

HVA ER DIN INTENSJON?

Hva er din intensjon? Dette får du aldri undervisning om på skolen, selv om det er dette spørsmålet som bestemmer hvordan livet kommer til å utfolde seg. De som fant hemmeligheten fikk alt de ønsket seg. Alle de andre måtte nøye seg med det som ble til overs.

 

Det finnes slike arbeidstegninger for alle områder av livet ditt. Men de ligger innerst inne i underbevisstheten din. Men de blir ikke synlige for deg, før du begynner å lete etter dem. Og disse arbeidstegningene bestemmer alle resultatene du får i livet. Alt fra hvordan du omgås andre mennesker, hvordan andre mennesker behandler deg, hvilke forhold du får med familien din, lønnen du får fra jobben din, prestasjonene på idrettsbanen og hvor gode karakterer du får. Alt er skrevet ned, før du selv oppfyller dem som resultater. Du trodde kanskje at det var snakk om flaks og uflaks. Men det var det ikke. Det er du selv som har laget dem i underbevisstheten din, før du begynte med oppgaven. Tapte du fotballkampen sa du? Jeg tror heller at du planla å tape den.

 

Dette dreier seg om ting som du har innarbeidet opp gjennom hele livet ditt – helt fra du var bitte liten, og fram til dagens dato. Oppdragelsen din, hva du lærte på skolen, hva andre har sagt om og til deg, din selvtillit og ditt selvbilde. Alt dette har til sammen bestemt hvordan du i din underbevissthet planlegger livet ditt.

 

Men nå trenger det ikke å være slik lenger. Du kan bestemme deg for å gjøre noe med saken. Hva er din intensjonen fra nå av? Skal du gjøre noe med saken, selv finne ut hvilke tanker og planer du har, før du setter i gang med noe? Eller kommer du til å fortsette å “prøve” på forskjellige ting, som du egentlig allerede har bestemt deg for å mislykkes med?

 

 


 

Dette er en del av en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

2 kommentarer
    1. Vi har vel litt samme budskap, bare med ulik målgruppe og ulik innpakning. Jeg har først etter passert 45, forstått at jeg er en energiarbeider både ved hjelp av healing, readinger, bloggen og Lillasjelsiden min. Jeg ser at selv om jeg er hjemme på heltid, kan jeg likevel inspirere andre positivt. Og vi er enige om at det vi har fokus på, dit arbeider vi oss sakte, men sikkert. Jeg måtte le for meg selv når jeg så ei dame skulle skrive lilla, men skrev Lillasjel. Det gir meg inspirasjon til å jobbe videre med å gjøre Lillasjel til et begrep.

    2. Mariann: Vi er jo litt der. Begge har også tro på langsiktig hardt arbeid. Det er dette eg håper skal gi meg framtidig suksess. At eg aldri gir opp, og bruker livet mitt til å bli litt smartere hver dag, og ønsker å finne den aller beste kunnskapen som er å søke opp, og lære meg den, slik at eg kan hjelpe andre som ønsker mer av livet.

      Ikkje så kort og presis målsetning kanskje, men eg kan nok jobbe litt med livs-visjonen min. Den skal jo jo egentlig være så enkel at den kan sies på en setning.

      Har du er slik mål/visjon-setning?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg