STUDENTER – DETTE MÅ DERE VITE

Det er vanskelig å være student i dag. Personlig klarte jeg ikke skoletiden særlig bra. Jeg ble aldri noen student selv. Jeg hadde aldri noe klart mål med livet mitt. Og jeg visste ikke hva jeg skulle bli. Derfor gjorde jeg en ganske dårlig innsats på den videre utdannelsen min. Nå ønsker jeg å komme med noen råd, det kan være lurt å tenke gjennom dersom du vurderer å fortsette på skole. Fordi dersom du ikke gjør grunnarbeidet skikkelig, vil du mangle klarhet over hvor du er på vei. Og da er du fritt vilt i en verden i økonomisk vanskeligheter og forandringer vi aldri har sett maken til. Lær av mine feil, slik at du slipper å gjøre dem selv.

 

 

MAN MÅ ALLTID BEGYNNE MED GRUNNMUREN

Dette er akkurat som når en byggmester skal reise en stor bygning. Skal man skape noe solid og stødig som kan tåle hardt vær og et langt liv, da må du finne fast grunn du kan bygge på. Derfor bør du begynne prosessen innover mot grunnverdiene dine, heller enn å lete febrilsk utover etter noe du kan holde deg fast i. Det er ikke et nederlag å starte med det tidkrevende arbeidet som kan fortelle deg hvem du er og hvilke lidenskaper du har.

 

Du må ha det fundamentale på plass før du kan begynne på det synlige, slik at du bygger fagkunnskap du kan ha glede av hele livet. Alle byggmestre vet at en bygning reises ved at man gravet et stort hull i bakken først. Selv om dette høres feil og ulogisk ut. Men ønsker du å være en god byggmester for ditt eget liv, må du begynne med kjerneverdiene og lidenskapene dine. Det er bedre å begynne å bygge opp noe du kommer til å bruke hele livet, enn å lære seg et område du ikke får bruk for.

 

 

 

HVA ER DET DU VIL MED LIVET DITT?

Å vite hvorfor du trenger gode karakterer, er også noe du bør tenke gjennom. HVORFOR – kommer alltid først. Hvorfor skal du ha gode karakterer? Hvordan vil komme av seg selv, dersom grunnen din er god nok. De fleste studenter har ikke snøring på hvordan livene deres kommer til å bli i framtiden, og da har de sannsynligvis heller ikke en god nok grunn til jobbe hardt, slik at de får de gode karakterene de trenger. Hva trenger du kunnskapen til? Hvorfor skal du ha gode karakterer? Hvorfor er dette semesteret så viktig for deg?

 

De mest suksessfulle menneskene jeg kjenner, visste hvor de var på vei allerede da de gikk på barneskolen. Hvis noen spurte dem, hadde de et svar. Det var ikke noen tvil om hvor de var på vei. Og det kan man se på livene deres i dag. Det var nok ikke enkelt, men det er lettere å holde seg på riktig spor, når du vet hvilket spor du skal følge.

 

 

INTENSJON – HVA ER DIN HENSIKTEN MED STUDIENE?

Vi har alle en intensjon med det vi gjør. Men de færreste er klar over at de har det. Når noen sier at de kan lese deg som en åpen bok – betyr det egentlig bare at de leser intensjonen din. Din hensikt med det du gjør. Det er nemlig slik at din intensjon ofte skinner gjennom. Å være klar over intensjonen sin før man begynner på noe, er en kjempefordel. Og det å selv kunne styre og endre på den intensjonen du har, før du begynner å gjøre noe – er gull verdt.

 

Mange starter bare på ting, og så tar de det som kommer. Og ofte klager disse menneskene på tilfeldigheter og uflaks. Da var ikke intensjonen deres suksess, men å prøve på noe, og så bare se hva livet bringer med seg. Når noen spør dem, vil de sannsynligvis påstå at de kommer til å lykkes. Men i virkeligheten var aldri intensjonen å klare målet. Men å kunne fortelle at de prøvde. Så intensjonen deres var: “Å gjøre en så bra innsats at de kan gå med hevet hode, og svare på hvorfor de ikke lyktes, når de blir spurt.” Intensjonen var aldri å nå målet.

 

Har du en intensjon om å klare målet ditt?

 

 

Følg “personligutvikling.blogg.no” på Facebook

#student #lese #studere #intensjon #lidenskap #skole #universitet

3 kommentarer
    1. Dette var virkelig til stor hjelp!:) Det er jammen ikke lett verken hva man skal velge eller hvordan man skal gå frem i terrenget, det har jeg kjent mye på de siste årene.
      Du har jo stor innsikt ! Hvorfor ikke studere?
      Besøk gjerne bloggen min om du vil.
      Julian

    2. Julian: hei. Takk for kommentaren. På sett og vis er det nettopp studere eg gjør. Men ikkje på en skole eller et universitet. Eg driver med selvstudier. Det er mye gøyere, da får eg lest det eg har lyst til.

      Målet mitt er å lese en bok i uken gjennom hele 2017.

      Har du et mål dette året?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg