hits

Slik blir du kvitt gamle uvaner

De fleste har en uvane eller to de gjerne kunne klart seg uten. Det har ogs jeg. S da jeg kom over denne metoden, mtte den prves. Jeg opplevde at den fungerer, og samtidig forstr jeg hvorfor jeg har klart sette i gang andre gode vaner. S dersom du nsker kvitte deg med en gammel uvane eller begynne med noe nytt - s er denne metoden verdt prve.

 



 

HVA ER EN VANE?

En vane er en handling som settes i gang p automatikk. Vi har en del i hjernen vr som kalles for "basalgangliene". Dennes oppgave er  utfre aktivitetene i vanene dine. Hjernen vr nsker ha vaner, for spare p energien. Nr du starter en vane, kobler mesteparten av hjernen seg ut. Da gr den i dvalemodus slik at det er mer bruke p andre oppgaver og problemstilling senere p dagen.

 

Det som skjer er at nr du har gjort samme aktiviteten mange nok ganger, prver hjernen finne et mnster i det du gjr, slik at det kan skapes en vane ut av mnsteret ditt. Ofte blir en vane skapt uten at du selv er klar over det.

 

Det er tre komponenter som m til for skape en vane: ET SIGNAL - EN AKTIVITET - EN BELNNING.

 

En vane er vanskelig kvitte seg med. Det er fordi vanen har skapt s inngrodde og effektive spor/stier inne i hjernen din, at det er nesten umulig kvitte seg med den helt. Men vi trenger ikke alltid fjerne gamle vaner, fordi det er mulig endre dem. Vi trenger vanligvis ikke gjre noe med "signalet" og "belnningen", siden disse sannsynligvis ikke er problemet. Men den negative aktiviteten som er kjernen i selve vanen. Nr vi har et "signal" og en "belnning" som fungerer, er det eneste vi trenger for gjre en negativ vane positiv, endre selve aktiviteten som vi utfrer.

    



 

S HVORDAN GJR VI DET?

Vi m lete etter og finne signalet som starter vanen/uvanen. Det er ikke sikkert du finner det med en gang, siden du allerede har utfrt dette ritualet i lengre tid. Derfor er det n vi m leke detektiver. Mlet blir n ta deg selv i utfre vanen din. S m du finne ut hva nyaktig du holder p med samtidig, som du utfrer uvanen din. 

 

Din oppgave blir aller frst finne noe du kan notere p. En liten nitisbok er utmerket. N skal du skrive ned dag, klokkelett og hva du holder p med, i blokken din hver gang du oppdager at du utfrer "uvanen".

 

S la oss si at du sitter ser p TV, og s plutselig begynner du bite negler. (I dette tilfellet er uvanen, bite negler). Da skriver du ned: sndag - 23:10 - ser p Fotball-Xtra. Og slik holder du p en hel uke. Jo flere ganger du observerer deg selv i utfre uvanen din, jo enklere er det finne ut likhetstrekkene, hva som sannsynligvis er bakgrunnen for uvanen (SIGNALET som starter uvanen).

 

Nr du n har samlet informasjon om hva du holder p med, samtidig som du utfrer den negative vanen din, kan du lete etter likhetsstrekk. Ut i fra tid p dagen og aktiviteter du holdt p med, hva kan vre fellesnevner for disse? Eksempler kan vre at du kjedet deg. For eksempel ser p TV eller gjr lekser. Poenget er bevisst begynne lete etter rsaken til hva du tror kan vre signalet til uvanen. Nr du finner den utlsende faktoren er du halvveis til mlet. Men dette er ofte den vanskeligste biten, siden du sannsynligvis har holdt p med dette i revis uten legge merke til hvorfor.

 

Deretter er mlet ditt finne en konkurrerende aktivitet, som ikke er like destruktiv som den gamle. Alts at med en gang du oppdager signalet, for eksempel at det begynner kl i fingertuppene, da skal du utfre en annen aktivitet som hindrer deg fra bite i neglene. Som for eksempel gripe fatt i en penn eller noe annet (en spinner for eks). Da vil du begynne bryte vanen med bite negler. Og jo oftere du bryter av den negative vanen, jo mindre makt fr vanen over deg. Etter en stund, vil du sannsynligvis automatisk begynne gripe etter pennen eller noe annet istedenfor bite negler.

 

Men husk, bryte en negativ vane er noe som tar tid.

 



 

LAG DEG GODE VANER

Det samme teknikken har jeg brukt for  skape gode vaner. Den gangen jeg bestemte meg for begynne jogge. Da bestemte jeg meg for hvilken dager jeg skulle jogge. (SIGNAL) Nr jeg kom hjem fra jobb, var det rett p med joggeskoene, og jogget 10 km. (AKTIVITET). Grunnen for at jeg gjorde dette var at jeg ikke var fornyd med livet mitt, og jeg nsket meg mer suksess og framgang i framtiden. Jeg tenkte da at dersom jeg lp 10 km 4 ganger i uken, da lp jeg en maraton i uken, noe som var suksessfullt og som gjorde at jeg fikk positive tanker og flelser om framtiden. (BELNNING)

 

Det samme gjorde jeg for starte lesevaner. Nr klokken blir 23.00, da begynner ritualet. Jeg vet at n er det lesetid. (SIGNAL). Jeg begynner sette p kaffe (koffeinfri vel og merke. Dette brukes som belnning mens jeg holder p lese. For fjerne kjedsomheten som ellers ville komme). S finner jeg meg lesekroken, og leser i to timer. Men for klare dette, m jeg ha bestemt meg for et klart ml med hvorfor jeg leser. Jeg har satt meg et ml om lese en bok i uken. Og dette mlet m jeg holde. (Dersom jeg ikke hadde hatt et bestemt ml for lesingen, ville jeg heller ikke klare holde rutinen gende) (AKTIVITET).

 

Belnningen min er at jeg vet det er bra for framtiden min, og jeg vet at dersom jeg klarer holde denne gode vanen gende, da kan jeg oppleve suksess av en annen verden. Og disse tankene og forhpningen om en bedre framtid motiverer meg. Slik kan ogs du skape gode vaner.

 

#vaner #habit #suksess #rutiner #vanesirkelen #uvaner

6 kommentarer

ladyaugust

17.07.2017 kl.10:11

Utrolig smart og viktig vite :D <3

Personlig Utvikling

17.07.2017 kl.11:49

ladyaugust: eg synes dette var utrolig interessant sjlv. Leste en bok som heiter: "Vanens Makt". Den var basert p forskning. Og eg prvde sette vanene eg sjlv hadde klart lage meg inn i formelen fra boken, og fant ut at de fungerte for meg ogs. Eg hadde brukt denne formelen uten vite det.
Men nr du har slik kunnskap, da blir det mye lettere endre uvaner eller skape nye gode vaner.

Liker du lese bker, er den boken anbefale.

irenglede

17.07.2017 kl.14:09

Flotte tips, og interessant tema. ;D

Marte Johannessen

24.07.2017 kl.14:45

bra skrevet :)

Iselin Rene

25.07.2017 kl.21:42

Ikke lett med disse vanene nei, jeg er et skikkelig vanedyr hehe :)

Personlig Utvikling

26.07.2017 kl.01:06

Iselin Rene: Jepp. Men vanedyr er vi alle. Etter ha lest boken "Vanens makt", da inns eg at de styrer mer enn vi er klar over. Det er vanene som skaper oss som mennesker.
Men litt kult at vi faktisk kan endre dem, visst vi virkelig nsker. Selv om det ikkje alltid er lett. Vi har jo tross alt blitt den vi er av en grunn.

Skriv en ny kommentar