Slik blir du kvitt gamle uvaner

De fleste har en uvane eller to de gjerne kunne klart seg uten. Det har også jeg. Så da jeg kom over denne metoden, måtte den prøves. Jeg opplevde at den fungerer, og samtidig forstår jeg hvorfor jeg har klart å sette i gang andre gode vaner. Så dersom du ønsker å kvitte deg med en gammel uvane eller begynne med noe nytt - så er denne metoden verdt å prøve.

 



 

HVA ER EN VANE?

En vane er en handling som settes i gang på automatikk. Vi har en del i hjernen vår som kalles for "basalgangliene". Dennes oppgave er å utføre aktivitetene i vanene dine. Hjernen vår ønsker å ha vaner, for å spare på energien. Når du starter en vane, kobler mesteparten av hjernen seg ut. Da går den i dvalemodus slik at det er mer å bruke på andre oppgaver og problemstilling senere på dagen.

 

Det som skjer er at når du har gjort samme aktiviteten mange nok ganger, prøver hjernen å finne et mønster i det du gjør, slik at det kan skapes en vane ut av mønsteret ditt. Ofte blir en vane skapt uten at du selv er klar over det.

 

Det er tre komponenter som må til for å skape en vane: ET SIGNAL - EN AKTIVITET - EN BELØNNING.

 

En vane er vanskelig å kvitte seg med. Det er fordi vanen har skapt så inngrodde og effektive spor/stier inne i hjernen din, at det er nesten umulig å kvitte seg med den helt. Men vi trenger ikke alltid å fjerne gamle vaner, fordi det er mulig å endre dem. Vi trenger vanligvis ikke å gjøre noe med "signalet" og "belønningen", siden disse sannsynligvis ikke er problemet. Men den negative aktiviteten som er kjernen i selve vanen. Når vi har et "signal" og en "belønning" som fungerer, er det eneste vi trenger for å gjøre en negativ vane positiv, å endre selve aktiviteten som vi utfører.

    



 

SÅ HVORDAN GJØR VI DET?

Vi må lete etter og finne signalet som starter vanen/uvanen. Det er ikke sikkert du finner det med en gang, siden du allerede har utført dette ritualet i lengre tid. Derfor er det nå vi må leke detektiver. Målet blir nå å ta deg selv i å utføre vanen din. Så må du finne ut hva nøyaktig du holder på med samtidig, som du utfører uvanen din. 

 

Din oppgave blir aller først å finne noe du kan notere på. En liten nitisbok er utmerket. Nå skal du skrive ned dag, klokkelett og hva du holder på med, i blokken din hver gang du oppdager at du utfører "uvanen".

 

Så la oss si at du sitter å ser på TV, og så plutselig begynner du å bite negler. (I dette tilfellet er uvanen, å bite negler). Da skriver du ned: søndag - 23:10 - ser på Fotball-Xtra. Og slik holder du på en hel uke. Jo flere ganger du observerer deg selv i å utføre uvanen din, jo enklere er det å finne ut likhetstrekkene, hva som sannsynligvis er bakgrunnen for uvanen (SIGNALET som starter uvanen).

 

Når du nå har samlet informasjon om hva du holder på med, samtidig som du utfører den negative vanen din, kan du lete etter likhetsstrekk. Ut i fra tid på dagen og aktiviteter du holdt på med, hva kan være fellesnevner for disse? Eksempler kan være at du kjedet deg. For eksempel ser på TV eller gjør lekser. Poenget er å bevisst begynne å lete etter årsaken til hva du tror kan være signalet til uvanen. Når du finner den utløsende faktoren er du halvveis til målet. Men dette er ofte den vanskeligste biten, siden du sannsynligvis har holdt på med dette i årevis uten å legge merke til hvorfor.

 

Deretter er målet ditt å finne en konkurrerende aktivitet, som ikke er like destruktiv som den gamle. Altså at med en gang du oppdager signalet, for eksempel at det begynner å klø i fingertuppene, da skal du utføre en annen aktivitet som hindrer deg fra å bite i neglene. Som for eksempel å gripe fatt i en penn eller noe annet (en spinner for eks). Da vil du begynne å bryte vanen med å bite negler. Og jo oftere du bryter av den negative vanen, jo mindre makt får vanen over deg. Etter en stund, vil du sannsynligvis automatisk begynne å gripe etter pennen eller noe annet istedenfor å bite negler.

 

Men husk, å bryte en negativ vane er noe som tar tid.

 



 

LAG DEG GODE VANER

Det samme teknikken har jeg brukt for å skape gode vaner. Den gangen jeg bestemte meg for å begynne å jogge. Da bestemte jeg meg for hvilken dager jeg skulle jogge. (SIGNAL) Når jeg kom hjem fra jobb, var det rett på med joggeskoene, og jogget 10 km. (AKTIVITET). Grunnen for at jeg gjorde dette var at jeg ikke var fornøyd med livet mitt, og jeg ønsket meg mer suksess og framgang i framtiden. Jeg tenkte da at dersom jeg løp 10 km 4 ganger i uken, da løp jeg en maraton i uken, noe som var suksessfullt og som gjorde at jeg fikk positive tanker og følelser om framtiden. (BELØNNING)

 

Det samme gjorde jeg for å starte lesevaner. Når klokken blir 23.00, da begynner ritualet. Jeg vet at nå er det lesetid. (SIGNAL). Jeg begynner å sette på kaffe (koffeinfri vel og merke. Dette brukes som belønning mens jeg holder på å lese. For å fjerne kjedsomheten som ellers ville komme). Så finner jeg meg lesekroken, og leser i to timer. Men for å klare dette, må jeg ha bestemt meg for et klart mål med hvorfor jeg leser. Jeg har satt meg et mål om å lese en bok i uken. Og dette målet må jeg holde. (Dersom jeg ikke hadde hatt et bestemt mål for lesingen, ville jeg heller ikke klare å holde rutinen gående) (AKTIVITET).

 

Belønningen min er at jeg vet det er bra for framtiden min, og jeg vet at dersom jeg klarer å holde denne gode vanen gående, da kan jeg oppleve suksess av en annen verden. Og disse tankene og forhåpningen om en bedre framtid motiverer meg. Slik kan også du skape gode vaner.

 

#vaner #habit #suksess #rutiner #vanesirkelen #uvaner

3 kommentarer

ladyaugust

17.07.2017 kl.10:11

Utrolig smart og viktig å vite :D <3

Personlig Utvikling

17.07.2017 kl.11:49

ladyaugust: eg synes dette var utrolig interessant sjølv. Leste en bok som heiter: "Vanens Makt". Den var basert på forskning. Og eg prøvde å sette vanene eg sjølv hadde klart å lage meg inn i formelen fra boken, og fant ut at de fungerte for meg også. Eg hadde brukt denne formelen uten å vite det.
Men når du har slik kunnskap, da blir det mye lettere å endre uvaner eller skape nye gode vaner.

Liker du å lese bøker, er den boken å anbefale.

irenglede

17.07.2017 kl.14:09

Flotte tips, og interessant tema. ;D

Skriv en ny kommentar

Personlig Utvikling

Personlig Utvikling

37, Bergen

Bloggen handler om min reise fra stryk på skolen, til at jeg i dag leser en selvhjelps-bok i uken. Dette er en inspirasjons-blogg, hvor målet er å få deg til å tro på framtiden din. Artiklene jeg poster her skrives som regel ut av inspirasjon fra bøkene jeg leser. Jeg har jobbet med personligutvikling i 10 år (hobby). Mitt mål med denne bloggen, er å hjelpe mennesker som sitter fast i hamsterhjulet, akkurat som meg selv. Slik at vi begge to, en vakker dag kan hoppe ned fra "hjulet", som glade og frie mennesker (og venner).

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits