7 SMARTE SPARE-TIPS

Penger er jo et av de viktigste temaene i livet vårt, selv om vi ikke alltid ønsker at det er slik. Det er derfor en fordel å ha det fundamentale i orden, slik at du får pengene til å strekke lengst mulig. En krone spart er jo mer verdifullt enn en ekstra krone tjent. Du slipper jo å betale masse i skatt og avgifter for denne. Her er mine utvalgte spare-tips. Håper du finner noen av dem nyttige. 

 

 


 

1. BETAL DEG SELV FØRST – Dette er et meget viktig tips dersom du drømmer om å en gang bli rik. Du må sette av penger til din egen framtid før du betaler noen andre. En tommelfinger-regel er at du setter av 10 % av alt du tjener på en sparekonto eller et aksjefond hver eneste måned gjennom hele livet – som er ment som et framtids-fond. Det kan være at du ønsker å starte din egen business eller at du sparer til din egen pensjon. Og jo før du begynner å spare til pensjonen din, jo bedre sitter du i det når du blir gammel.

«Det er aldri for sent å begynne å spare – men det er alltid for sent å vente.» En sparekonto skal ALDRI brukes av til annet enn pensjon, aksjekjøp eller til å starte egen business. Dette er forskjellen på rike mennesker – og alle andre. De fleste tenker at de kan bruke av sparepengene når de har dårlige tider – rike mennesker rører ikke disse pengene uansett hva som skjer dem i livet. De vet at det er disse pengene som bestemmer framtiden deres.

 


 

2. GJØR DET VANSKELIG Å FÅ TAK I PENGENE DINE – Her er nøkkelen dersom du vil unngå å bruke av sparepengene dine. Det gjelder å gjøre det så vanskelig som mulig å få tak i disse pengene. Selv sparer jeg penger på 2 måter. Jeg har opprettet en spareavtale hos Forvaltningshuset, hvor jeg setter inn et fast beløp hver måned. Dette gjør at jeg må kontakte en av deres kundebehandlere, og de må hjelpe meg å få ut disse pengene. Og da tar det kanskje en uke før jeg får dem tilgjengelig på kontoen min. Med andre ord: dette gjør disse pengene rimelig utilgjengelig, men det er ingen sak å få dem ut om jeg virkelig ønsker det. Men du unngår impuls-handlinger.

Det andre jeg har gjort er å opprette sparekonto i en annen bank enn den jeg bruker til vanlig. Jeg har heller ingen bank-kort til denne sparekontoen min. Det er altså ikke så enkelt å bruke disse pengene heller, siden jeg ikke har noen bank-kort for denne kontoen.

 

3. BETAL MER I SKATT – Dette er litt misvisende, fordi du betaler ikke mer i skatt, men forsikrer deg om at du slipper restskatt. Det du gjør er å oppsøke sjefen på jobben din. Ber om at han eller hun setter opp for eks. 1000 kr ekstra i skattetrekk hver måned. Du vil sannsynligvis ikke merke så mye til at du har ekstra skattetrekk, siden disse pengene aldri kommer inn på kontoen din. Og du får disse pengene igjen når årsoppgjøret kommet i form av selvangivelsen din. Da får du alle disse pengene du har betalt inn for mye, igjen fra staten.

Det er en fin måte å spare på, siden du sannsynlig ville brukt disse pengene på småting og unødvendigheter, dersom de er tilgjengelig på brukskontoen din. Nå får du alle disse pengene på konto, samtidig. Og da er sannsynligvis summen så stor at det kan virke som en ekstrainntekt. 

 

 

4. HANDLE I STØRRE KVANTUM – Små og hyppige innkjøp koster mye, fordi det ofte havner andre unødvendige varer i handlekurven samtidig. Du bør heller legge litt tid i å planlegge handleturene, og bare utføre en handletur i uken. Skriv ned alt du trenger den kommende uken på en huskelapp, og finn en billig butikk. Du vil sannsynligvis spare flere hundrelapper i måneden.

 

5. KJØP PRESANGER GJENNOM HELE ÅRET – Dersom du alltid leter etter gode tilbud, og gjør dette gjennom hele året, vil du kunne spare masse penger på julepresanger og lignende. «Den som leter den finner.» står det i Bibelen. Og dersom du leter etter billige leker, sprortsartikler og andre ting vil du finne mye bra til en god pris. Det er bedre å fordele utgiftene til julepresanger over 12 måneder enn alle med en lønning. Du kan spare mye når du kjøper til 50 %, og da slipper du kaoset den siste uken før jul, og attpåtil slipper du å kjøpe alt til overpris.

 

 

6. KUTT UTGIFTENE DINE – Gå gjennom utgiftene dine. Du har muligens gjort akkurat som meg, og begynt å abonnere på diverse magasiner, aviser, TV, film og musikk tjenester som stjeler penger fra deg hver måned. Jeg mener ikke at du skal si opp alle slike ting, men bruk en time på å se gjennom hva du har av slike faste utgifter, og still deg følgende spørsmål: «Bruker jeg akkurat denne tjenesten så mye at den er verdt 1500 kr i året?» Er svaret JA, da fortsetter du å være «medlem». Er svaret «NEI», sier du opp abonnementet med det samme. Husk at dersom du utsetter å gjøre dette til i morgen, kommer du sannsynligvis ikke til å gjøre det i det hele tatt. Det er jo en grunn for at slike abonnementer har hopet seg opp fram til nå.

NB. Noen kan oppleve å få litt dårlig samvittighet når det kommer til å si opp abonnement og tjenester som de har vært medlemmer av i lengre tid. Men ha da i bakhodet følgende tanke: «Dersom et selskap eller institusjon trenger pengene dine for å overleve, da har ikke dette et selskap livets rett. Og da er det bedre at de går konkurs og legger ned. Et selskap skal ikke trenge støttemedlemmer for å drive med overskudd. Trenger de dette, er ikke dette selskapet noe du bør støtte uansett. Og de bør i alle fall ikke bruke dine penger til å sløse bort.»

 

7. GI TIL PENGER TIL GODE FORMÅL – Hva? Kan jeg spare penger av å gi bort penger? På papiret kan du jo ikke det. Men dersom du har en regel om at du skal gi 5 eller 10% av alt du tjener, vil du oppleve mange gledelige situasjoner der du kan berike andre mennesker som virkelig trenger dem. Samtidig sier du til deg selv at jeg har mer enn nok, og dette gir et positivt signal til underbevisstheten din. Du sier til deg selv at du er et rikt menneske som har i overflod, og at du er takknemlig for alt du har. Du vil da ha en tendens til å fokusere på rikdommen i livet ditt – istedenfor å sette fokuset på at naboen har mer enn deg.

Vi bor jo også tross alt i Norge, og da er vi noen av de rikeste menneskene i verden selv om vi ikke alltid føler det sånn. Det står også et vers i Bibelen om dette: «Bær hele tienden din til forrådshuset, så det finnes mat i mitt hus. Og jeg vil velsigne deg. Prøv meg på denne måten, sier Herren hærskarenes Gud.» – Malaki 3:10.

 

 


 

Dette er en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

7 kommentarer
    1. Jeg mangler ihvertall nr 7, kanskje du har noe tips til noe gode formål å donere penger til? Har tenkt på det lenge men merker jeg er skeptisk til mange veldedige formål.

    2. magemassasje: Det punktet veit eg høres litt feil ut. Men eg tror at det er viktig likevel. Eg er jo kristen og derfor gir eg helst til kristne organisasjoner. Faktisk har eg prinsipper som eg må følge på akkurat dette punktet. Eg har ein regel kor eg bare gir penger til organisasjoner som sier at Jesus er Gud. Eg trur at det er viktg å ha prinsipper en følger, slik at en ikkje blir lurt eller presset til å gi penger til alle mulige formål. Da kan eg si til alle som tigger penger at: “Sorry, Mac. Men eg kan ikkje gi penger til dokkar, fordi dokkar innfrir ikkje mine krav.” Sånt kan hjelpe deg til å ikkje føle dårlig samvittighet for å ikkje ause ut penger.

      Men eg sier ikkje til andre at de skal ha samme prinsipper som meg. Men eg trur at det er lurt å ha noen prinsipper å følge når det gjelder dette punktet. Som for eks kor mykje du ønsker å gi pr måned, og så gi den summen, men etterpå med god samvittighet avvise alle forespørsler.

      Eg liker veldig godt basarer og kjøper en del lodd. Da har eg god samvittighet, og har mulighet for å få noe igjen. Har faktisk vunnet litt julepresanger de siste månedene.

      Men ellers har eg ikkje noen konkrete gode formål til deg. Dette ble et langt svar. Men da fikk du vite mine tanker rundt punktet. 🙂

    3. Takk for svar. Fint å se hvordan andre forholder seg til dette med veldedigehet. Jeg er enig i at man burde følge noen prinsipper og ha noen krav til de man ønsker å gi penger til. Kanskje derfor jeg ikke har funnet den rette veldedige organisasjonen ennå, fordi jeg mangler disse prinsippene i søken etter dem. Skal tenke på saken!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg