Problemer med manglende motivasjon?

Motivasjon kommer fra tanker om at framtiden blir mye bedre enn nåtiden. Mangel på motivasjon kommer fra tanker om at oppgaven du skal utføre ikke har stor nok påvirkning i positiv retning på framtiden din.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Her vil kanskje noen protester, og tenke noe slikt som: “Jeg tror jo at å trene, å spare penger og å lese, vil være positivt for livet mitt.”

Både ja og nei. Du tenker sannsynligvis at det er mer positivt for livet ditt å trene, enn å ikke trene. Men du tror ikke egentlig at det er verdt alt slitet du må gjennom. 

 

Tenk langsiktig

Framtiden er lang tid. Selvsagt vet ikke jeg hvor lang den er, eller hva som skjer i morgen. Men poenget er at jo kortere tidsperiode du sammenligner resultatene dine med, jo mindre motivert vil du bli, for jo mindre vil dine tenkte resultater være. For en uke, en måned eller til og med ett år, er svært begrensede tidsepoker. Det er usannsynlig at du vil revolusjonere livet ditt i løpet av to uker, eller en måned. Det kan til og med være vanskelig å se for seg store nok framskritt ett år fram i tid.

 

Men når du tenker hva som er mulig for deg, fem år, eller kanskje ti år fram i tid, da kan man begynne å tenke stort. Det er muligens dette som skal til for å tenne motivasjonen din. For hva dersom du bestemmer deg i dag, for å lese to bøker i måneden om et bestemt tema? Da ville du ha lest 24 bøker i året, om dette ene temaet. Hva kunne skjedd med livet ditt da?

 

Motivasjon kommer ut av at hjernen din ser muligheter og mening med det du holder på med. Jo større potensiale du tenker at det finnes der ute, jo mer motivert vil hjernen din være for å jage etter det. Små mål og omtrent den samme virkeligheten som du har idag, vil ikke tenne motivasjonen i deg. En helt annen hverdag, frihet til å gjøre det du vil, og et liv hvor du som person er ettertraktet, kan derimot tenne entusiasmen. Og motivasjon handler om tro.

 

Det er tre kriterier som alle må innfries for å nå et mål:

  • Du må tro at det finnes en skatt.
  • Du må tro at det er mulig, å finne den skatten.
  • Du må tro at det er mulig for deg personlig, å finne skatten.

 

Og da må du kanskje være realistisk mot deg selv. Jeg når ikke det livet jeg ønsker i løpet av ett år. Sannsynligvis må jeg tenke fem eller ti år fram i tid, for at det jeg holder på med skal bli verdt noe.

Men dersom jeg lager meg gode rutiner, som jeg følger hver dag, i fem år – da vil jeg være i nærheten av et eller annet.

 

Det er jo akkurat dette de tenker, de som bestemmer seg for å bli toppidrettsutøvere, eller å komme inn på en prestisjetung studie. De vet at for å klare dette, må det jobbes hardt, meget hardt i 5-10 år, for å ha noen sjanse. Hvorfor skulle det være annerledes for deg?

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Det er ok å være ærlig mot seg selv, men kanskje var det ikke dette du ønsker å høre nå. At suksess tar lang tid. Men det er jo en grunn til at det så få mennesker som når sine store mål og drømmer. De er ikke villig til å være tålmodig, gjøre den jobben som trengs. De ønsker å finne snarveier. Og bruker heller 10 år på å lete etter den perfekte snarveien, enn å ta tak i oppgavene som venter dem. Før de etter 10 år, finner ut at dette var ikke noe for meg. “Jeg fant ikke snarveiene som fungerer. Jeg slutter.”

 

Kanskje tar det 10 år. Men da må du spørre deg selv: “Er jeg villig til å starte et prosjekt som har et 10 års perspektiv?” Det er det ikke alle som er. Men ser du deg selv jobbe målrettet i 10 år, da kan store ting skje. Og da mener jeg virkelig store.

 

Se for eksempel på MrBeast og You(tube)-kanalen hans. Han jobbet målrettet hver eneste dag. Han hadde en drøm han fulgte, men opplevde nesten ingen framgang (og da mener jeg mikroskopisk) de første 7 årene. Men det 8 året vokste kanalen hans til å bli en av de 100 største i verden.

 

  • De fleste overvurderer hva man kan gjøre på ett år, men undervurderer, så til de grader, hva man kan gjøre på ti.

Personligutvikling.blogg.no på Facebook

#motivasjon #mening #tid #framtid #mål #drøm #langsiktig

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg