Slik lager du nye vaner, basert på hjerne forskning

Alle mennesker har to utgaver av seg selv. Det er «den logiske deg» og «deg i dyre-modus».

 

 

Den logiske deg, bruker viljestyrke som sin energi-kilde. Problemet med viljestyrke, er at den er så begrenset. Du går raskt tom for energi. Og da går du over i “dyre-modus”. “Dyre-modus” delen av deg, har uendelig med energi og motivasjon. Men problemet med denne delen, er at den ikke bryr seg noe om du når målene dine. Den bryr seg faktisk ikke om hva du driver med i det hele tatt. Heller ikke om du ødelegger livet ditt. Den ønsker bare å gjøre det som føles bra, og som gir den dopamin.

 

Dopamin er stoffet hjernen i “dyre-modus” bruker, for å lokke deg til å gjøre det den ønsker seg. Den vet at det føles godt å ligge på sofaen og se på TV (det har den beviser på fra tidligere tider). Da sier den til deg, via tankene dine: «jeg gir deg dopamin (gode følelser), dersom du slår på TV`en og setter deg i sofaen.»

 

Og dersom du er tom for viljestyrke, er det dette du kommer til å gjøre, når du styres i dyre-modus. Når du er tom for viljestyrke, har du lite du skulle sagt, om hva du kommer til å gjøre. Da gjør du rett og slett det som til enhver tid føles bra, og gir deg dopamin.

 

Så poenget er å finne ut hvordan du kan bruke denne «dyre-modusen» (feel-good) til å gjøre ting som fører deg nærmere målene dine. For poenget er at denne delen av hjernen din, bryr seg ikke hva den holder på med. Det må bare føles bra, og gi deg stoffet du er så avhengig av, nemlig dopamin.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Skal man lage nye vaner, er trikset å koble seg til denne energi-kilden.

Du har sikkert oppdaget at det er vanskelig å basere nye vaner på vilje-styrke alene. Og det er fordi vi har så lite av det. På en god dag, har du muligens viljestyrke nok til 4 timers bruk. På en dårlig dag, har du nesten ingen viljestyrke i det hele tatt. Og når du kommer hjem trøtt og sliten fra jobb, er mesteparten av viljestyrken din brukt opp.

 

Dyre-modusen din derimot, den har energi så lenge du er våken. Den går ikke tom. Men forstår du ikke hvordan du bruker den, er det den som kommer til å bruke deg. Og du ender opp med å tenke: «Hvorfor er jeg så lat? Hvorfor holder jeg på med disse tingene? Hvorfor får jeg ikke gjort noe fornuftig?»

 

Dyrehjernen bryr seg som sagt ikke om hva den gjør. Den er kun ute etter gode følelser og dopamin. Kan du vise den hvordan den får lett tilgang til disse godene, dersom den hjelper deg å utføre oppgaver, vil den faktisk begynne å hjelpe deg, istedenfor å ødelegge.

 

Men når du bryter reglene dens, vil den motarbeide deg. Den vil ha klare rammer for hva du tenker å gjøre, og det må være så enkelt å utføre, at den ikke ser det som et problem.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Dette er vanen jeg ønsker å starte

Jeg har lenge ønsket å lese mer i Bibelen. Men som du kanskje hører ut fra hvordan jeg formulerer meg, så er ikke det «å lese mer…» noe spesifikt. Det er alt for flytende. Hjernen min ser ikke på dette som en enkel sak.

 

Hva vil det si å lese “mer” i Bibelen? Hvor tid er jeg ferdig? Hvor tid kan jeg oppleve å få gode følelser (dopamin), over å ha utført oppgaven? Hva slags belønning venter det meg, når jeg er ferdig?

 

Jeg satte meg ned, og laget disse reglene. Jeg skal lese 15 minutter i Bibelen hver morgen. Det er konkret og realistisk/oppnåelig. Ikke for lenge og helt spesifikt. Dessuten så får jeg lov å drikke kaffe mens jeg holder på. For meg og hjernen min, så gir kaffe dopamin.

 

Jeg startet denne vanen i går. Og grunnen for at jeg tror jeg kommer til å klare den, er at den er helt konkret, den er ikke vanskelig ut utføre (15 min kan hjernen min tåle), og den gir meg mye dopamin. Kaffe når jeg leser, og den gode følelsen når jeg etter 15 min er ferdig, og jeg vet at jeg da lever etter mine verdier. Så jeg føler godt om meg selv, og ser mer positiv på framtiden.

 

Bildet lånt fra www.pixabay.com

 

Du må selv finne ut hva som gir deg dopamin

Det som gir deg dopamin, er alt som gir deg gode følelser. Men det som gir meg dopamin, vil ikke nødvendigvis gjøre det samme for deg. Alt du virkelig ønsker og har lyst på, gir deg dopamin. Det er dopaminet som utløses i hjernen din, som gjør at det føles så godt, og at du har så lyst på det. Typisk, kaffe, brus, sjokolade, kaker. You name it.

 

Men du kan også lære hjernen din opp til å gi deg dopamin fra sunne varer. Men da må du linke/koble dette til viktige og helt konkrete grunner, som at du får en utrolig bra kropp, og finner din drømme kvinnen/mannen om du drikker vann istedenfor brus. (hjernen krever ikke logiske grunner. Så for hjernen er det en logisk at du finner din drømmepartner om du drikker vann istedenfor brus.) Da må du linke/koble vann med et godt liv, og brus med dårlig helse, sykdom og død. Da vil hjernen din begynne å få positive følelser til vann, og dårlige følelser til brus. Og du vil begynne å foretrekke vann framfor brus, fordi hjernen din da linker sykdom og død til brus, og framgang og helse til vann.

 

Personligutvikling.blogg.no på Facebook

#dopamin #vaner #hjernen #godefølelser #motivasjon #bibelen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg