HVORDAN SKAPE EN BEDRE FREMTID

Du har bare ett liv. Det er du som bestemmer hvordan du ønsker å leve resten av livet ditt. Skal du bo i et hus til 1,5 millioner eller en villa til 10? Skal du kjøre rundt i en Golf eller en Ferrari? Det er du som bestemmer. Men livet er tøft – ja det er det. Jeg nekter ikke for det. Du får ikke noe av verdi uten at du er villig til å betale prisen. “Jammen jeg er ikke smart nok. Jeg er ikke god nok?” Hvem har fortalt deg det? 

Det som ofte er grunnen til at folk ikke er smarte og gode nok – er at de har blitt fortalt gjennom hele livet at de ikke er spesiell på noen måter – derfor hengir ikke folk seg til hardt arbeid, men ønsker bare å leve livet idag. De har ikke tilegnet vaner som fører dem fremover. De fleste selfmade millionærer sier er at: “Skal du bli spesielt god på et område – eller rik, må du tilegne deg gode vaner som leder deg til suksess. Så her er altså en av de viktigste hemmeligheter dersom du ønsker å oppnå suksess. Du må tilegne deg vaner som fører til suksess. 

 

Den viktigste vanen du kan tilegne deg er å bli mer kunnskapsrik idag enn du var igår. Det begynner alltid med dette. Dersom du ikke er villig til å bytte noen av timene dine med å lese og tilegne deg kunnskap – vil du ikke oppleve dette jeg skriver om. Du kommer da ikke til å oppleve denne endringen i livet. Ja, jeg er klar over at du ikke klarer dette med bare viljestyrke alene. Du kan lese en time idag og en time imorgen – men over litt tid, kommer du til å bli hentet inn igjen av din virkelighet og av dine gamle vaner (med å se på TV-serier eller litt for mange timer på Facebook). Du må bestemme deg for en tid i døgnet du setter av til disse nye vanene, og der tiden brukes til studier. Fordi du må ha en fast tid i døgnet der du studerer.

Det er det jeg gjør – og jeg kan bare lære andre å gjøre det jeg gjør selv. Jeg står opp noen timer tidligere hver morgen slik at jeg kan bruke tid på dette. Jeg er så heldig å begynne på jobb kl 09.00 og dermed kan jeg stå opp kl 06.00 og ha masse tid tilgjengelig. Det er det jeg gjør, – og dette fungerer for meg. Tidligere studerte jeg heller om kvelden før jeg gikk og la meg. Da begynte jeg ca kl 23.00 og studerte til ett eller to om natten, så jeg vet at også dette går fint å gjøre. Fordi dette har jeg gjort selv. Jeg har nå brukt de siste 6 årene av livet mitt til å studere noen timer hver dag for å tiltrekke meg en bedre fremtid. Og hvis jeg kan – så kan du. Jeg er ikke noe bedre enn deg. (Jeg har ikke fullført videregående engang.) Men du blir ikke mye smartere over natten, men gir du dette 2 år, kan jeg love deg at du aldri kommer til å slutte – rett og slett fordi du ser at dette funker, og at livet ditt kommer til å bli bedre ettersom tiden går. (Men om du ikke gjør dette – kommer livet ditt bare til å bli verre etter hvert som tiden går. Dessverre. Det er et ordtak som sier: “Enten så vokser du – eller så dør du!” Du forblir aldri på det samme stedet. Hver dag du ikke utvikler deg – arbeider en destruktiv kraft imot deg.)

Dette er ikke alltid enkelt. Du vil møte på dager og uker der du ikke er motivert i det hele tatt. Fordi det er så utrolig mye annet som sikkert er morsommere og enklere å gjøre en morgen eller en sen kveld enn å lese bøker og materiell laget for å forandre liv. Dette vil jeg komme tilbake til senere. Ikke idag. Men for at du skal kunne komme igang med ditt nye liv, vil jeg anbefale noen bøker – for jeg vet at det viktigste punktet for personlig forandring er å komme igang raskt. Hvis du tenker: “Jeg starter med dette i neste uke.” Da er jeg ganske sikker på at du aldri kommer igang. Du må komme igang med en gang – for det er nå du er motivert for å starte. Motivasjon kommer og går oftere enn du skifter sokker, så det er ikke sikkert at du er motivert neste uke. Da bør du allerede ha startet reisen. For reisen startet da du gikk inn på denne bloggen. Har du bestemt deg for å fortsette den?

Her er noen bøker jeg anbefaler:

  • “Chimp Paradox” av dr Steve Peters. (En bok som forklarer hvordan din hjerne fungerer, endrer din selvtillit, ditt humør og forbedrer dine resultater på absolutt alle områder i livet. Dette er den beste boken jeg har lest.)
  • “The Slidge Edge” av Jeff Olson. (Dette er en bok om daglig disiplin – og hva dette kan gjøre for og med deg. Boken får suksess til å virke enkelt. En meget bra bok. Anbefales)
  • “Tenk Nytt” av Brian Tracy (Dette er en meget bra bok om personlig utvikling og vekst.)
  • “Spis ikke Marsmallows – enda” av Joachim de Posada og Ellen Singer. (Dette er en lettlest og tynn bok som forklarer hvorfor du burde begynne å lese personlig utvikling til daglig og hva dette kan gjøre for fremtiden din.) 
6 kommentarer
    1. Alle fire bøkene har jeg gjort lettlest, og skrevet utfyllende referater om disse. Så om du ønsker – kan du skrive melding til meg med e-mail adressen din. Da sender jeg referatet til in-boksen din.

    2. Den destruktive kraften er satan og hans demoner. Viktig å huske at vi også lever i en åndelig verden. Det synlige har sitt opphav i det usynlige.
      Ha en fin dag;)

    3. Followchrist: Men det var no ikkje helt den kraften eg mente. Men ja Djevelens kraft er ikkje noe særlig, og den finnes. Men for å si det sånn, etter syndefallet i Edens hage, kom synden inn i jorden, og med den kom denne kraften eg snakker om. Alderdom og svekkelse av alle kroppens funksjoner. Dermed blir hver dag du ikke forbedrer deg, en dag der du går i feil retning.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg