HAR DU OGSÅ PROBLEMER MED Å RYDDE OG VASKE LEILIGHETEN/HUSET?

Jeg skal ikke nekte for at jeg sliter med å holde leiligheten min ryddig. Derfor har jeg tenkt å innføre et nytt system hvor jeg gjør litt hver dag, og tar ett og ett område om gangen. Dette er systemet jeg allerede bruker når jeg skal lese bøker. Så jeg bruker det jo hver uke fra før av.

 

 

Jeg fatter og forstår ikke hvorfor det å rydde og vaske skal være så utrolig vanskelig. Men det er jo et meget viktig området, faktisk i livet generelt. Har du det rotete og kaotisk rundt deg, vil det ødelegge for mye i livet ditt. Du vil ikke ha de samme positive opplevelsene i hverdagen, og du vil heller ikke være like effektiv med andre prosjekter som du holder på med.

 

Her er greien. Jeg har alltid vært en ryddig person, når det gjelder kontorområdet jeg har til rådighet på jobben. Men med det samme det er snakk om egne private områder som bilen og leiligheten er det verre. (Faktisk ser bilen bra ut for øyeblikket. Får tilbakemeldinger om at folk er imponert, og at det ikke ser ut som min bil lenger.) Men leiligheten min er og blir et eneste stort problem.

 

Problemet er ikke å rydde leiligheten i og for seg, men det store problemet er å klare å holde den ryddig og rein over lengre tid. Fordi jeg klarer alltid å rydde den en gang i blant. Men den blir jo rotete igjen etter en uke eller to.

 

 

Jeg tenkte som sagt å innføre samme strategi som jeg bruker når jeg leser bøker. Da finner jeg en bok mandagen, og jeg vet at jeg bare har en uke på meg til å lese den ferdig. Men jeg vet at jeg har hele uken til rådighet, og jeg prøver derfor ikke å overdrive den daglige oppgaven. Jeg vet at jeg må lese så godt som hver eneste dag, og den tanken har jeg akseptert. Så dersom boken er på ca 200-220 sider, da vet jeg at jeg må lese ca 35-40 sider hver dag for å bli ferdig. Da setter jeg meg et mål på 35 sider første dagen og er fornøyd dersom jeg klarer det. Slik tenker jeg også dagen etter. Da vet jeg at dersom jeg fortsetter hver dag, da blir jeg ferdig.

 

Men for å klare dette hver uke da må jeg først sette meg et overordnet mål. En grunn til hvorfor jeg holder på med det jeg gjør. Dersom jeg bare hadde lest bøker, bare for å lese, da hadde jeg nok møtt på de samme problemene som jeg gjør med leiligheten min. Da hadde det å lese virket meningsløst.

 

Så her må jeg nok finne meg en større grunn. En grunn som gjør det meningsfullt å holde orden rundt meg. En visjon som jeg kan se for meg langt fram i tid. Slik at når jeg merker at giddaløsheten setter meg på prøve, har jeg noe å slå i bordet med.

 

Så fra nå av, skal jeg prøve dette systemet. Jeg begynner å rydde i dag, og setter meg et overkommelig mål for dagen. Dette delmålet er jeg nødt å utføre, uansett hva som skjer. Og når jeg er ferdig med dette området, kan jeg slappe av med god samvittighet. I morgen rydder jeg ett nytt område. Og slik holder jeg på til jeg er ferdig. Og jeg har en uke på meg. Jeg skal rydde hele leiligheten på en uke. Så kan jeg ta fri neste uke. Og slik holder jeg på framover. Jeg rydder og vasker en uke, for å belønne meg selv med den neste uken fri.

 

 

Hva tror du om dette systemet? Har du også problemer med orden og reinhold? Eller har du full roen? Og har du noen tips til meg på dette området?

11 kommentarer
    1. Men har du et system for å få det gjort? Eller bare rydder og vasker du uten noen problem? Altså har du en bakenforliggende tanke? Altså en grunn som hjelper deg å få det gjort? Visst du forstår ka eg mener?

    2. Harald: Eg begynte i dag. Det er jo mandag, så en fin dag å starte. Eg ryddet stuen min. I morgen er det kjøkkenet og støvsuge sofaen.
      Når man deler en overveldende oppgave i mange biter, da blir ikkje oppgaven så uoverkommelig likevel. 🙂

    3. Jeg sliter også med dette.
      Den siste tiden har tatt meg en 10-minutter hver dag, det høres lite ut, men jeg gjør jo ferdig oppgaven jeg holder på med, så noen ganger blir det mer enn ti minutter. Bestemmer meg hva jeg skal gjøre kvelden i forveien, og foreløpig går det greit 🙂

    4. Kjersti: det hørtes også smart ut, og fungerer nok så lenge du holder tritt med målet.

      Men for min del, så ligger eg langt bak. Denne måten eg rydder på no, er at eg begynner fra skretsj. Og ligger langt bak skjema. Eg begynte å rydde i går etter at eg skreiv artikkelen. Så eg er litt overrasket at det var så enkelt i går. Men målet er jo å holde det gående heile denne uken. Da får eg fri heile neste uke. Er spent på om dette er noe som fungerer, eller om det bare er en ønskedrøm. Men i teorien (og i hodet mitt) skal det fungere.

      Og da vil det nok etterhvert bli enklere å holde det ved like.

    5. Jeg har en ryddeliste og når jeg følger den blir huset gulle rent og ryddig, uheldigvis er jeg litt sløv og roter man mer enn man rydder sier det seg selv at det ender opp ganske bomba, noe jeg kan endel om. Det er bare en måte å ha det rent og ryddig, føle en plan eller bestemme seg for å rydde f.eks en halvtime hver dag med stoppeklokke, da ser man resultater fort 🙂 I dag fikk jeg unna litt og det var så bra 😀 Håper dagen din har vært fiiiin <3

    6. ladyaugust: I dag tok eg sofaen og kjøkkenet. Og for å si det sånn, så var det litt av en jobb. Eg har sånn tøysofa, som samler støv. Måtte støvsuge hele sofaen og vasket putetrekkene. Det har eg aldri gjort før. Så i dag har eg flink. Akkurat da eg holdt på det dette begynte eg å tvile på systemet mitt, fordi dette er ikkje sånne ting en kan klare å gjøre ofte for å si det sånn.

      Se på TV vs støvsuge og vaske sofa. Da vinner nok TVen svært ofte. Men kjent å ha det overstått. No har eg laget meg heimelaga pizza. Som belønning.

      Har du faste tider du går gjennom ryddelisten din? eller tar du det når det blir for rotete?

    7. Så flink du har vært. Det er jo en dullion usynlige ting som må gjøres. Ofte har jeg på følelsen at jeg går og rydder hele tiden, eller har et lass med ting som må gjøres og så rekker jeg bare førstehjelpen, men… Som oftest tror man at man bruker mye mer tid på å rydde enn det man gjør. En halv time er ikke mye men når man rydder er det ganske heftig hva man får gjort. Det gir en slik godfølelse når man får unna litt mer hver dag og ser resultater. Jepp, det er mye som vinner her også hahaha Oh kos deg med pizza, jeg har tømt i meg siste rest av sjokkokaka 🙂 Ryddelista har jeg brukt i perioder og da er det så strøkent at jeg kan spise middag rett på gulvet nesten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg