VIL DU HA EN UTFORDRING FØR 2016?

 

Er du som “andre mennesker”? Eller er du en av de få som er forpliktet til å gjøre hva som helst for å komme dit du ønsker? Mark Zuccerberg laget ikke verdens mest populære og brukte sosiale-media Facebook, fordi han var villig til å gi det et forsøk eller to. Nei, han ble belønnet for å gjøre programmet “perfekt” – uansett hva han møtte på av problemer underveis. Dessuten var han lidenskapelig opptatt av prosjektet sitt fra første dag, og han var villig til å ofre både studie og fritid på å gjøre det ferdig. Han fikk ideen, og satte den umiddelbart ut i live, og med 100% forpliktelse. Det er sånn vinnere blir til. Han unnskyldte seg ikke med at: “Jeg har lite tid akkurat nå, men jeg klarer nok å skrape sammen 5-10 timer i løpet av uken, iallefall inntil jeg møter på nye problemer. Det skal jeg klare.” Nei, vinnere går “ALL IN”, det er derfor de blir vinnere, og resten av oss står utenfor å klager over hvor heldige de har vært. 

 

Nei, vinnere går “all in” og gjør det som kreves av dem, uten å klage over hvor håpløse omstendighetene og forutsetningene deres er. De færreste av dem, har kunnskapen de trenger når de begynner. De bare hopper i det, og går ut ifra at de klarer å tilegne seg kunnskapen og ressursene etterhvert som prosjektet går framover. Det er litt som å kjøre bil. Du kan ikke stå å vente til du har grønt lys over hele distansen før du setter av gårde. Du må ta et steg om gangen. Når du møter på problemer, vil du sannsynligvis komme over noe eller noen som kan hjelpe deg videre så lenge du virkelig er bestemt på å finne ut av det. 

 

Er du en av disse få, som føler du ble giret ut av å lese slike ting som dette, eller er du en av de mange som føler for å gå i forsvarposisjon og forsøker å finne gode unnskyldninger til hvorfor dette ikke gjelder deg? For de fleste blir litt stresset når de leser noe som får dem til å føle seg personlig utfordret. Men de er ofte en i mengden som selvsagt skulle ønske de var rike og suksessfulle, men som likevel ikke er villige til å gi avkall på et litt for bekymringsfullt og behagelig liv, der de kan slenge beina på borde og se siste episode av CSI eller Home & Away på TV. 

 

HER ER UTFORDRINGEN:

Dersom du er en av dem som mener du er en av de få, hvorfor ikke forplikte deg sammen med meg, til å lese en bok og bruke 3 timer av dine gjenværende dager av 2015, til å tenke gjennom mål og prosjekter for 2016?

Det skal iallefall jeg gjøre. Håper du er med. 🙂 

 

 

8 kommentarer
    1. I 2015 ofret jeg mye for å lære norsk og siden jeg ikke bor i Norge, var det dritvanskelig. Hadde aldri før brukt så mye tid og energi for noe. I dag har jeg mye bedre muligheter (og jobb) enn de andre, som ikke ville gjøre noe “dritvanskelig” i 2015.
      Dette året slitet jeg litt med motivasjon… Jeg ville ikke jobbe så hardt som jeg gjorde i det forrige året, trodde at jeg kan slappe av og bare enjoy the life. Men i dag fant jeg bloggen din, som er fantastisk! Dine artikler påminner meg at hardt arbeid lønner seg. Dessuten, hjelper det mye med språket å lese noe så interessant.
      Jeg gleder meg til å lese mer og bruke dine råd for å oppnå mine mål. 🙂

    2. Ilva: Tusen takk. Det er inspirerende å høre dette fra deg. Håper du får skikkelig motivasjon igjen. Det er det som er drømmen min, å kunne leve av å hjelpe andre til å finne gnisten igjen.

      Hvor bor du nå? Og hva er planene dine framover? Er det noe eg kan hjelpe deg med?

    3. Jeg bor i Latvia, men har vært i Norge 2 ganger som turist. 😀 Jeg jobber i Evry (avdeling i Latvia) og tror nok at jeg skal bruke noen av dine artikler for å motivere mitt team. Som regel må vi “Go beyond expectations” men ikke alle skjønner hva det betyr. Skal sikkert dele artiklen “Har du nok arbeidsmoral” med de andre. 🙂
      Du hjelper masse med det du gjør! Det finnes ikke så mange som vil dele sine kunnskaper gratis. 😉 Jeg har gått gjennom bare de artiklene som du har skrevet dette året og noen fra de mest populære. Skal fortsatte å lese, og hvis noe, skal du sikkert få noen kommentarer fra meg! 🙂
      Men først og fremst må jeg skrive ned planene og målene mine, siden jeg ikke gjorde det på slutten 2015. 😀 “A goal without a plan is just a wish” – Antoine de Saint-Exupery

    4. Ilva: Du skriver utrolig bra norsk. Eg er skikkelig imponert. Du kan bruke hvilken artikler du vil, og du trenger ikke spørre om lov av meg. Slik at du vet det. Eg har jo skrevet et målsettingsprogram også, som eg kan sende på mail til deg hvis du vil?

      Eller så er eg glad for at du får inspirasjon og motivasjon ut av bloggen, da har eg klart ønsket mitt.

      MVH
      Johannes

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg