HAR DU FLYSKREKK – ELLER FRYKT FOR NOE ANNET?

Tenk deg at du har flyskrekk. Flyturen nærmer seg, det er bare timer igjen. Nå er sannsynligheten stor for at du begynner å merke følelser av nerver og frykt, for du skal jo ut å fly. Men flyturen har jo ikke startet enda. Da kan det jo ikke være flyturen som gir deg frykt. Du er jo trygt nede på bakken. Om du styrter nå, så er det maksimalt 2 meter. Det er tankene som gjør deg redd, ikke selve flyturen.

 

La oss tenke oss at du kommer deg om bord på flyet. Selvsagt livredd som du er, finner du setet ditt og setter deg ned. Nå er det på sin plass å være livredd, fordi nå er du jo kommet om bord på flyet. Flyturen opptar all oppmerksomheten din. Du klarer ikke å tenke på noe annet, og da er det logisk å være redd. Men hva er du redd for? Sannsynligvis har du sett for deg noen muligheter for negative konsekvenser som at dere styrter, eller at det skal forekomme terror om bord. Ikke vet jeg.

 

En halvtime ut i flyturen, har du begynt å roe deg. Du begynner å merke at det går bedre. Du leser i et blad, noe som roer nervene dine. Dette tar oppmrksomheten din vekk fra at du faktisk er ute å flyr. Nå er du ikke redd lenger, til tross for at du akkurat nå er midt oppe i det du selv mener er grunnen til at du er redd. Du er midt i en flytur. 10 000 meter over havet.

 

Du er ikke redd for å fly. Frykten skapes når du tenker på at du skal ut å fly, ikke selve flyturen. Det er sannsynligvis tankene om at du ikke har kontroll over situasjonen, at du ikke kan gå derifra, og på konsekvensene en ulykke kan ha på livet ditt som skaper frykten. Dersom du tenker på noe helt annet og lar oppmerksomheten din gå et annet sted enn på at du er ute flyr, da forsvinner også fryktfølelsene dine.

 

Slik er det med alt du redd for. Det er ikke selve hendelsen og aktiviteten du er redd for, men tanken på aktiviteten og konsekvensene ved feil og uhell. For eksempel dersom du tar en heis, og den stopper. Hva skjer dersom den faller ned, er det da lett å tenke. Og tanken gir deg da negative og fryktfulle følelser. Du blir redd. Men du kan når som helst tenke på noe helt annet, og da vil frykten din forsvinne. Selv om du er midt i opplevelsen av det du er redd for.

 

 

TANKER skaper FØLELSER

Det er ikke bare det du er redd for som styres av tankene dine. Jeg spilte innebandy her om dagen, og jeg opplevde at jeg spilte utrolig dårlig. Ingen sa det direkte til meg, men jeg forstod at også andre mente dette, fordi jeg fikk sjelden ballen. Dette skapte selvsagt negative følelser hos meg.

 

Altså jeg tenker at jeg spiller utrolig dårlig. Jeg får negative følelser som en konsekvens av dette. Og dette igjen gjør at jeg ikke får noen ting til ute på banen.

Jeg tenker negativt – jeg får negative følelser – jeg opplever negative resultater.

 

Jeg forstod plutselig at det er jeg selv som styrer hvordan jeg opplever ting. Og at det starter med tankene. Og da bare følger ting naturlig etter dette. Tanker – følelser – handling/opplevelse.

 


 

Dersom jeg endrer det jeg tenker, endrer jeg også hvordan jeg opplever ting. Jeg begynte å slappe av. Det er jo ikke så farlig. Innebandy skal jo bare være en lek, det skal jo være gøy. Jeg er her fordi jeg liker aktiviteten. Det får gå som det går.

 

Dette endret følelsene mine. Jeg begynte å føle at jeg hadde det bra. Og plutselig fikk jeg ballen og driblet av 2-3 mann, og fyrte av et knallskudd – som gikk utenfor. Dessverre var dette helt på slutten av treningen, og jeg ble byttet av banen. Men jeg hadde fått en positiv aha opplevelse. Og forhåpentligvis noe å bygge videre på.

 

Tanker i nuet – skaper følelser i nuet – som igjen skaper prestasjonen din. Og du kan endre hvordan du tenker akkurat hvor tid som helst. Som igjen forteller deg at du kan endre følelsene dine akkurat når du vil.

 

#flyskrekk #frykt #tanker #følelser #redd

6 kommentarer
    1. Interessant å lese 🙂 Kjempe bra innlegg! Jeg har slitt mye med flyskrekk, det var så ille at jeg fikk panikk anfall for flere år siden. Trodde jeg skulle dø. Hehe uff. Men, nå kan jeg ta fly uten åpen stresse og heller slappe av og puste skikkelig. Tenker ikke særlig over flyturen lengre, har nesten begynt å like å fly av alle ting 🙂 Har jobbet mye med tankene her for å ha blitt bedre. Fint du tar opp dette temaet

    2. Camilla. Så gøy at du da skriver kommentar om dette. Ka sier du da? Er det dette eg skriver her som er kjernen til å komme over problemet? Å tenke på noe annet? Å distrahere seg selv fra frykten?

      Eg skreiv innlegget etter å ha hørt en lydbok om temaet, og om tanker og følelser generelt. Men er på ingen måte ekspert på området. Min strategi er å lære, gjennom å skrive artikler om emnene. Men det er jo ikkje alltid at eg treffer så bra. 😛

    3. Spennende tema! Veldig bra skrevet! Jeg har også tenkt mye på hvor irrasjonelt frykt er. Jeg tror mange har flyskrekk fordi det er ukjent, om deg lager mening. Det er mye farligere og å kjøre bil enn å ta fly, men man er så kjent med å kjøre bil at man tenker ikke over det. Samtidig som jeg tror mye av flyskrekken kommer av at man ikke selv har kontrollen, som man har når man kjører bil.
      🙂

    4. Marina: et spennende tema. Det å vite grunnen, evt vite ka som skal til for å komme over frykten. Eg har ikkje noe erfaring med frykt, annet enn at eg har skrevet denne artikkelen. Eg skrev den basert på tidligere studier og en lydbok som omhandler tanker og fokus.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg