VISSTE DU AT DU SNAKKER MED HJERNEN DIN HELE TIDEN?

Mange blir satt ut, eller slutter å engasjere seg når ordet “hjernen” blir nevnt. Kanskje har du blitt fortalt at, kunnskap som har med hjernen å gjøre, det er ikke noe for deg. Det er for vanskelig å forstå. Det kommer du aldri til å skjønne noe av. Derfor blir de passive, og slutter å engasjere seg. Men hvem kan bestemme hva du forstår og interesserer deg for? Og hva om dette med hjernen rett og slett er det som gjør at livet ditt forandrer seg? Men det får du aldri vite, dersom du skrur deg av, hver gang du leser eller hører ordet – “HJERNEN”.

 

 

Å vite hvordan du kommuniserer med hjernen din, vil endre alt i livet ditt. Og da mener jeg ALT. Det er nemlig slik at det er hjernen din som bestemmer dine resultater. Til og med om du ignorere alt som har med den å gjøre – så styrer din kommunikasjon med hjernen, alle dine resultater. Du kommuniserer faktisk med hjernen din, akkurat nå, når du leser denne artikkelen.

 

Når du tenker, da sender du signaler til hjernen din om hvordan du vil at den skal håndtere oppgaven du tenker på. Dersom du leser dette, og så tenker du: “Dette er alt for vanskelig for meg.” Da forteller du hjernen din følgende: “Jeg ønsker at du gjør slik at jeg ikke forstår noe av det jeg leser.” “OK. Ditt ønske er min lov.”, sier hjernen. “Jeg skal sørge for at du ikke forstår noen ting.” Og så skjønner du ingenting av dette jeg skriver. Det er faktisk så enkelt som dette.

 

Hjernen din er motoren i livet ditt. Det er her kraften i livet ditt ligger. Når du får den til å hjelpe deg, er det omtrent ingenting som kan stoppe deg. Men når du får den til å jobbe mot deg, har du ingen muligheter til å lykkes. Det er faktisk umulig å oppnå noe, som den er imot. Hjernen din står for 90% av kraften i livet ditt.

 

Du selv, og din viljestyrke står for de resterende 10%. Men heldigvis besitter du muligheten til å styre og kommandere hjernen og dens handlinger. Og da kan du få disse 90% til å jobbe på lag med deg. Du styrer nemlig tankene dine. Og tankene dine styrer hjernen din. Tankene styrer hjernen din ved hjelp av to motsetninger: TRO og TVIL/FRYKT.

 

 

Du forteller hjernen hva du vil den skal gjøre for deg, ved å bevisst tenke på noe. Og så sender du et positivt eller negativt signal, om hvordan du vil at hjernen skal håndtere situasjonen.

 

For å ta et praktisk eksempel: Du skal sentre en pasning på en fotballbane. Du bestemmer nøyaktig for hvor du vil sende ballen, og hvor hardt du ønsker å slå den. Nå har hjernen din oppfattet oppdraget. Den får nemlig med seg hva du tenker. Den leser tankene dine. Men den vet ikke hvordan du vil at den skal utføre handlingen/oppdraget enda. Akkurat som med karakterer, så kan du gjennomføre en eksamen på en god, middels eller dårlig måte. Slik er det også med hjernen din.

 

Nå er din oppgave å bestemme hvor presist eller nøyaktig handlingen skal utføres. Dette skjer ved at du

  1. Tenker ut NØYAKTIG hva du tenker å utføre. (Jo mer presis du er i tankene, jo bedre resultat kan du oppnå.)
  2. Du gir nå hjernen din instrukser ved hjelp av TRO eller TVIL på suksess.

 

Ved å TRO, sier du til hjernen din, at du stoler på den, og at du regner med et topp, topp resultat. Innerst inne “vet” du at du kommer til å lykkes. Nå bare lar du handlingen skje, uten å stritte imot. Du stoler på deg selv. (Tro på suksess, fører til at du gjør ditt absolutt beste, som fører til et godt resultat, som igjen fører til bedre selvtillit og enda større tro på deg selv.) Og slik fortsetter det. En positiv sirkel.

 

 

Motsatt, dersom du tviler på suksess (eller frykter å mislykkes). Altså du tror eller frykter at du kommer til å bomme. Da sier du til hjernen din at du ikke stoler på den. Du stoler ikke på verken den eller deg selv. Hjernen din kan ikke gjøre annet enn det du ber den om. Når du sender tvil til hjernen din, er dette en kommando om at du regner med at den mislykkes med pasningen. Hjernen din har IKKE egen fri vilje, og den MÅ utføre det du ber den om. Når du tviler, da kommuniserer du at den skal utføre en usikker og vaklende passning. Noe den gjør til punkt og prikke. (Og de fleste reagerer med sinne og irritasjon, selv om det faktisk var dem selv som bad om nettopp dette. De kommuniserte med hjernen, at den skulle utføre en svak og ubesluttsom pasning.)

 

Dessverre kan ikke hjernen din gjøre annet enn akkurat det du ber den om. Det er du som har kontrollen. Det er du som bestemmer. Og hjernen din synes det er dumt at du, som har så stor makt over den, skal tro så lite om deg selv. Fordi den har så utrolig mye mer å gi deg, bare du tør å tro på deg selv og dine ressurser.

 

Det er derfor personer med mye selvtillit får til nesten alt de prøver på. Mens mennesker med lite selvtillit, ikke får til noen verdens ting. Og det er derfor du kan merke forskjell på resultatene dine, når du går fra å være i flyten, og til å miste selvtilliten. Når du har selvtillit, kommuniserer du TRO og positive tanker om oppgaven du holder på med til hjernen din. Og når du har lav selvtillit, kommuniserer du TVIL og FRYKT (Frykt er også et av de viktigste tanker å være bevisst på. Når du er redd for å mislykkes, da forteller du hjernen din at du regner med å mislykkes med det du holder på med.)

 

Det er dette som er den motsatte lov. Når du ønsker å lykkes så mye, at du frykter å mislykkes. Da beordrer du hjernen din til å gjøre slik at du mislykkes. Dette gjelder ikke bare innen sport. Det gjelder på alle livets områder. Penger, kjærlighet, kunnskap, mellommenneskelige relasjoner generelt. Når du frykter for at noe skal skje, da øker du sannsynligheten for at nettopp dette kommer til å skje.

 

 

Spørsmålet du derfor bør stille deg er: “Er det TRO eller TVIL/FRYKT jeg føler for i situasjonen jeg opplever akkurat nå? TRO er positive tanker. TVIL og FRYKT er negative tanker.

 

Har du mest TRO eller TVIL/FRYKT i livet ditt?

#tro #tvil #hjernen #frykt #suksess #kommunikasjon

9 kommentarer
    1. Så bra skrevet! Veldig relevant for meg akkurat nå, for jeg har akkurat innstilt hjernen min på at jeg skal trene hardt hver dag. Jeg er veldig opptatt av dette med at man kan endre tankene sine, for jeg var deprimert i flere år og nå har jeg oppdaget at jeg kan velge å være glad. Det gjelder å sette seg mål, tro på at man kan klare det og ikke gi opp. Med andre ord, være sin egen beste venn.

    2. første tanke: *jeg snakker vell ikke med hjernen min hele tiden*
      neste tanke: å faen…
      faens ansvar over eget liv sucks….

    3. Selv er jeg bl.a. coach og en av mine har Bachelor i psykologi, så… jupp.
      Lærer, erfarer og utvikler seg hele tida.
      Håper du har en fin ukestart 🙂

    4. s: holder du på med personlig utvikling du også? Eller bare ramlet du innom bloggen min ved ein tilfeldighet?

      Du har jo skrevet til meg et par ganger. Eg synes selvsagt at det er hyggelig med ein dialog med deg 🙂

    5. Ellen Margareta: det er sant. Og lett er det ikkje. Men vi alle ønsker vel å komme over gullet, som endrer livet vårt. Korfor skal det være så vanskelig å finne det?

      Iallefall eg har et mål å finne ut kordan eg kan tjene penger på å leve av mine egne prosjekter? Er det ditt mål også?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg