SOSIAL DYNAMIKK 5 (Selvtillit)

Eksempel på selvtillit:

Tenk deg en mann, vi kaller ham Mr. Dennis. Han er bar-eier. Han ser ikke så bra ut når det gjelder utseende. Litt overvektig er han også. Men likevel får han jentene som jobber i baren til å reagere positivt på seg, selv om noen av de er svært attraktive. Han har og viser styrke. Han sier masse komplimenter og jentene vil imponere ham når de jobber. De liker oppmerksomheten han gir dem. De reagerer på sjefens bedømmelser. Hans tid er verdifull. Han viser at han er noe betydningsfullt i denne settingen.

 

La oss tenke oss på en fest. Vi tar Mr Dennis fra eksempelet ovenfor. Han er på festen, men kjenner ingen andre her. Sannsynligvis ville ikke Mr Dennis gjort det særlig bra på denne festen, fordi alt som gav ham selvtillit i den forrige settingen ikke eksisterer mer. Han forandrer signalene til omverden, fra at: «Jeg er betydningsfull.» til «Jeg er ikke betydningsfull, og jeg har dårlig selvbilde.» Han vet jo innerst inne at han ikke ser særlig bra ut også. Han er ikke lenger et anker i samtalene lenger heller.

 

La oss ta en annen. En tykk slapp fyr kjenner heller ingen på festen. Han sitter der og ler og har en fantastisk kveld. Han bare nyter øyeblikket. Lar ikke ting utenfra ødelegge. Han er komfortabel med situasjonen. Han bryr seg ikke. Han faktisk liker seg selv. Kanskje det ikke er noen grunn for at han liker seg selv. Kanskje han bare har valgt å like seg selv. Kanskje han er rik, kanskje han har laget film, kanskje han bare er en vanlig fyr. Der har vi det. Han trenger ikke alle disse forsterkningene.

 

Dette kalles KJERNE SELVTILLIT (“Jeg har det gøy, og jeg bryr meg faktisk ikke.”)

Alle reagerer på denne fyren. Han har det gøy på festen. (Det er dette attraksjon kommer fra.)

Den som får flest folk til å reagere på seg, vil ha tendens til å være den med mest attraksjon.

 

Når du vet at din personlighet er nok, kan du gi deg selv tillatelse til å handle på den måten du vet er attraktivt.


Du ser det overalt. Folk som i sine omgivelser er konge/dronning, (“SITUASJONSBASERT SELVTILLIT”) men tar du de ut fra denne omgivelsen er de bare noen usle, usikre mennesker.

 

 

HAR DU “KJERNESELVTILLIT” ELLER “SITUASJONSBASERT SELVTILLIT”?

(Dette er et utdrag fra “The Blue Print” av Tyler Durden)

4 kommentarer
    1. En blanding av begge, komplett avhengig av dagsformen og hva jeg har å gjøre dagene fremover. Har jeg noe å se frem til er alt på topp, har jeg problemer hjemme eller på jobb for eksempel eller er stressa kan tilliten være litt mer laber. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg