HVORDAN SKAFFER MAN SEG JOBB?

Skal ikke skryte på meg at jeg har særlig ekspertise på dette området. Har aldri vært nødt til å skrive særlig mange søknader. Jeg personlig er en som lett går meg fast på samme arbeidsplass over litt for mange år. Men her er det jeg ville gjort om jeg skulle havne i den situasjonen.

Først må du skrive en personlig attest/søknad. Denne bør være svært bra og se profesjonell ut. Det vil si at det kan være smart å sette av litt tid til å lage en skikkelig jobbsøknad, detaljert og med dine sterke sider. Skriv om deg selv, og hva fordeler arbeidsplassen vil ha av å ansette akkurat deg. Et lite hefte, som ser oversiktlig ut og er printet i farger. Ta med alt som er relevant, og skriv personlig slik at hver ny arbeidsplass føler at du skriver til akkurat dem. Dette gjør du ved å endre firmanavn og slike ting mellom hver gang du skriver den ut.

Så må du leite etter aktuelle arbeidsgivere. Da ville jeg gått inn på www.gulesider.no og skrivet inn for eksempel – «butikker», «bensinstasjoner», «matvarelager», «budbilfirma», «barnehager» osv? Du vet best hva du har lyst til å jobbe med. Så ville målet mitt være å få tak i 100 aktuelle adresser til ulike arbeidsgivere/firma. Skriv de alle ned på et papir, helst på data (Word). Det er viktig med full kontroll, og orden i sakene.

Deretter er det bare å skrive ut søknadene en etter en – fordi du må huske å endre firmanavnet. Husk at det er viktig å skille seg ut, slik at en aktuell arbeidsgiver ser deg som attraktiv i markedet. Nå må du ta for deg listen en for en – helt til du har komt til bunns. Nå har du 100 jobbsøknader som du sender med posten i håp om å få napp et sted. Dette koster selvsagt litt, men jeg tror du vil merke at du er blitt interessant i markedet. Det er viktig å skape en «flodbølge», du vil nå ikke være avhengig av en spesiell arbeidsgiver, og nå er det du som sitter med ASS`et i ermet.

Så er det bare å vente på svar. HUSK: Skriv både telefonnummeret, adressen og e-mailen din, slik at det er enkelt å oppsøke deg.

Man må alltid være høflig og profesjonell. Det er slike mennesker en arbeidsgiver har lyst til å ansette. En som er unaturlig positiv og glad. En som spør hva som er forventet av ham/henne, og som deretter setter et høyere krav til seg selv. En som har som mål å bli blant de 10 % som gjør mest for firmaet. En som er målrettet og fleksibel. Med andre ord: “En som er akkurat som deg.”

Har du et annet råd – eller noe å tilføye?

2 kommentarer
    1. Jeg kan endelig si at ja jeg har fått jobb igjen. Har gått ledig i et år uten å få napp. tro meg jeg har brukt alle de knepene som er å bruke. Jeg har nå en 50% stilling og livet er lyst. Det er mange ting en kan gjøre når man søker jobb som du beskriver godt. Hovedpoenget her må være og ikke gi opp. Jeg kom på mange nr 2 plasser for å si det slik. Enten overkvalifisert eller underkvalifisert. Ikke lett idag. Bare stå på, ikke gi opp…

    2. inneuteferdig: Hei. Det er veldig bra at du har fått deg jobb. Som sagt har eg liten erfaring med dette. Har vært så heldig å være ansatt på ein arbeidsplass med liten nedskjæring, så eg har hatt jobb så lenge eg har villet hatt den.
      Men dersom du har noen spesielle tips og råd du har brukt i dine forsøk på å få napp, blir eg veldig glad om du deler dem. ;D

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg