KAPITTEL 5 – Hvordan håndtere sin “Computer”?

Å håndterer «Computeren» sin handler vanligvis om å etablere konstuktive tanker og oppførsel.

 

IDENTIFISERE OG ERSTATTE «GREMLINS» MED «AUTOPILOTER»

Automatiske funksjoner er avhengig av lagrede overbevisninger og vaner. For at du og din «Chimp» skal «go to sleep», og la «Computeren» ta over, må du programmere den riktig. Dersom den ikke kjører problemfritt eller ikke vet hva den skal gjøre, vil du og «the Chimp» forbli våken og forstyrre.


Nyttige , konstruktive vaner og overbevisninger er det vi kaller «Autopiloter». Unyttige destruktive vaner og overbevisninger er «Gremlins».Så du må først identifisere «Gremlinsene» i din «Computer», for så å fjerne dem og erstatte dem med konstruktive «Autopiloter». Husk at grunne for at dette er viktig er at både du og din «Chimp» mottar informasjon, vil de først går til «Computeren» , for å se etter om det er noe de burde vite og huske på før de går til handling. Dersom de får nyttig og konstruktiv kommentarer fra en «Autopilot» vil de slå seg til ro og handle riktig. Dersom de får informasjon fra en destruktiv «Gremlin», vil de sannsyligvis handle ut ifra denne. «The Gremlins» vil sannsynligvis vekke «the Chimp» til en ikke velkommen følelsesmessig tilstand og uro «the Human», som igjen vil lede til et negativt utfall og sannsynligvis beklagelig oppførsel.

 

«Gremlinser» er ofte skulte så du må lete etter dem for å finne dem. Dersom du har en skjult overbevisning om at du ikke er like god som andre mennesker, trenger ikke dette å være åpenbart for deg, så du må finne den. La oss si at du venter i en kø for å kjøpe deg en kopp kaffe, og noen dytter deg i køen. Du, «the Human» ønsker å rolig si: «Unnskyld, men her er faktisk en kø.» Din «Chimp» ønsker å si det samme, men på en mye mer aggressiv måte. Men i dette tilfellet vil din «Chimp» se inn i din «Computer», her vil den se «the Gremlinsen» som sier: Du er ikke like god som andre mennesker. Dette er en referanse for deg og din «Chimp» å handle etter. Og denne «Gremlinsen» vil forhindre deg fra å si noe, fordi du føler ikke at du har noe rett til det, og du er redd for den andre personens respons mot deg. Denne «Gremlinsen» er veldig destruktiv og den går ut over din evne til å handle som et voksent menneske. Hva så med en «Gremlins» som sier at du er bedre enn alle andre? Denne «Gremlinsen» vil og den mye selvtillit, men du kan risikere å virke arrogant og dominerende, som i det lange løp er like lite nyttig som den første «Gremlinsen».

 

GREMLINS MÅ ERSTATTES AV AUTOPILOTER

Dersom du kan gjenkjenne «Gremlinsene», da kan du også fjerne dem. For å fjerne en «Gremlins» da må du samtidig introdusere en «Autopilot». Med andre ord: Dersom du har en overbevisning som er uhjelpsom , må du erstatte den med en overbevisning som er hjelpsom og nyttig. I vårt tilfelle, den hjelpsomme overbevisningen burde være noe sånt som: Alle mennesker er like, og vi er alle verdige respekt. Dersom denne «Autopiloten» var i ditt hode, da ville din «Human» og din «Chimp» sett inn i «Computeren»  for å leite etter veiledning , og de ville ha funnet en «Autopilot» som sa: Vi er alle verdige respekt. Og deretter kunne både du og din «Chimp» reagert og handlet. Forhåpentligvis ville din «Human» sagt til din «Chimp»: La meg ta denne saken, og snakke fornuft til denne personen. Fordi «the Chimp» ville kanskje håndtert saken litt mindre fornuftig  og voldsomt enn deg.

 

Å FINNE SINE GREMLINS

Når en «Gremlins» er i arbeid, vil den oftest forlate deg med negative opplevelser, som vil være enten ikke velkomne følelser eller et negativt utfall. Dette vil ofte medføre at «the Gremlins» vil stoppe deg fra å gjøre noe du ønsker å gjøre, eller å få deg til å gjøre noe du ikke egentlig ønsker å gjøre. Bare du selv kan avgjøre om en overbevisning du har er hjelpsom eller ikke, avhengig om hva som gjør deg lykkelig og glad og hvordan du ønsker å leve livet ditt. For å finne dine «Gremlins», tenk på en episode da du hadde en følelse du ikke ønsket. Dette er vanligvis en negativ følelse ? folk vil vanligvis ikke klage over å ha det for bra eller å være for begeistret. En slik følelse burde være: sinne, frustrasjon, urolig eller skuffet.


Neste, gjenopplev situasjonen. Hva skjedde. Hva gjorde du? Hva gjorde andre? Hva tenkte du? Fokuser på hva du tenkte og spør deg selv om dette var hjelpfulle tanker eller ikke. Altså var dette en sannferdig tanke eller ikke? Dersom den gav deg negative tanker, er det sannsynlig at den var en lite hjelpsom «Gremlins» og kan bli fjernet. «Gremlinser» og «the Chimp» kan være vanskelig å skille fra hverandre fordi de ofte sier de samme tingene.  Dette er ikke så overraskende siden det var «the Chimp» som plasserte «Gremlinsen» inn i «Computeren». «Chimpen» tenker alltid her og nå. «The Gremlins» bare gjenforteller hva «Chimpen» tidligere sa, i form av en overbevisning. For eksempel: Noen spør deg om du kan hjelpe han/henne med en jobb. Din «Chimp» kan reagere med en gang med en negativ følelse eller en «Gremlin» kan gjenfortelle at hver gang du blir spurt om å hjelpe til med en jobb, er det hardt arbeid og derfor vil «Gremlinsen» gi den en automatisk negativ følelse fordi den har en negativ overbevisning.

 

FJERNE DINE GREMLINSER

La oss ta et vanlig eksempel for hvordan du fjerner en «Gremlins» med en «autopilot». Du klager kanskje over at du ikke klarer å si «Nei» til andre mennesker, og dette gjør deg opprørt, fordi det får deg til å ta på deg alt for mye. «The Gremlins» er i dette tilfellet er vanen med å si «JA» i når det ikke er hensiktsmessig , når du blir spurt om noe. For å finne «Gremlinsen» som får deg til å si «JA», hver gang du blir spurt om å gjøre noe, prøv å spørre deg selv to spørsmål:


  • Hva tror du det å si «NEI» til noen vil antyde om deg?
  • Hva er konsekvensene for deg, dersom du sier «NEI» til noen?

 

Dersom svaret ditt er noe lignende dette her: «Dersom jeg sier NEI til noen, da vil dette innebære at jeg er egoistisk , og konsekvensene er at jeg blir sett på som lat. Disse to «Gremlinsene» vil gjøre slik at «the Human» inne i deg tar dårlige beslutninger.

 

Prøv å erstatte disse «Gremlinsene» med noen sannheter. For eksempel:


  • Å si «NEI» er en hensiktsmessig svar for et voksent menneske som respekterer sine egne begrensninger.
  • Å si «NEI» er en mektig ting å gjøre for en balansert person.
  • Mennesker som er realistiske vil akseptere å bli avslått, og setter pris på din rett til å si NEI.
  • Mennesker respekterer de som kan si NEI.

 

En hjelpfull vei fremover for å ikke gå rett på å si JA til alt mulig er å bryte mønsteret tidlig. Så når du blir spurt om å gjøre noe, gi din «Human» en sjanse til å tenke gjennom å gi en automatisk respons slik som: «Jeg trenger litt tid til å tenke gjennom dette, slik at jeg finner ut om det passer.» «Jeg trenger litt tid til å finne ut om det er riktig for meg å gjøre dette.» Når du blir vant til å svare  gjennom å stoppe opp og lar menneskene rundt deg vite at du trenger tid, vil de respektere dette og du har mulighet til å ta en klok avgjørelse.


Du må ofte bruke flere forsøk for å fjerne en «Gremlins», men med utholdenhet vil de la seg fjerne. Bare du kan avgjøre hvordan du ønsker å ha det i din verden. Dersom du ønsker at ting i livet ditt skal forandres, må du kunne se ting på en annen måte enn før. Dersom du ikke er villig til å utfordre dine overbevisninger, da vil «Gremlinsene» fortsette som før, og du må akseptere konsekvensene. Husk at når du har identifisert overbevisningene som sitter bak dine negative følelser, da er du nødt til å erstatte dem med noe annet. Du prøver å skape nye automatiske tanker, en «Autopilot», eller en ny sti i hjernen. Du trenger å erstatte «the Gremlins» med en positiv «Autopilot» erklæring, og du er nødt til å tenke på den (gjenta den) hele tiden, øve den inn, helt til den blir en ny automatisk respons.

 

ERSTATTE DINE «GREMLINS»

La oss si at du er på vei til jobben din, og kjører gjennom byen. Du er ute i god tid, for du ønsker ikke å komme for sent. Plutselig ser du en bil som har fått motoproblemer midt i veien. Den blokkerer hele veien, slik at du ikke kommer forbi, og du står plutselig i en lang bilkø. Tiden går, men bilen med motorstopp kommer ingen vei. Den motgående trafikken stopper ikke, så ingen biler kommer forbi den uheldige bilisten. Et kvarter går, og du kommer ingen vei. Du vet at sjefen din ser ublidt på folk som kommer for sent, og at dette kan forårsake et stort minus i jobb-CVen din. Hvordan reagerer du?


En gjennomsnittsperson vil reagere noe slikt som dette: Først vil «Chimpen» skrike litt i fra seg: «For en idiot. Kan han ikke komme seg av veien? Han må jo forstå at alle her kommer for sent på jobb på grunn av ham.» «Åh.. Det var akkurat dette jeg trengte akkurat i dag.»


«The Human» prøver å roe «Chimpen» ned med tanker som: «Jaja, han kan jo ikke noe for det.» «Han ønsket jo ikke dette.» «Det ordner seg sikkert snart.»


Etter som tiden går, «the Chimp» blir verre og verre, og «the Human» mister kontrollen. De vil begge nå lete i «Computeren» for å se hvilke overbevisninger som står der. Er de «Gremlinser» eller «Autopiloter»? «Gremlinsenes» overbevisninger er som dette:


  • Jeg forventer å komme meg på jobb uten hindringer.
  • Jeg startet tidlig i dag, derfor er dette uakseptabelt.
  • Ingenting i min verden bør gå galt.
  • Dersom noe i min verden går galt pga noen andres feil, da bør jeg bli sint.
  • Jeg bør ha kontroll over min vei til jobb.
  • Dersom noe går galt som er utenfor min kontroll, da er jeg likevel skyldig.

 

Dette er latterlige overbevisninger, dersom du tenker nøye gjennom dem, men dersom du har dem skult inne i hodet ditt, da er det ikke så rart at din «Chimp» blir opprørt og sint, når disse «Gremlinsene» forteller «Chimpen» at den bør gjøre disse absurde tingene.

 

  • Gode «Autopiloter» i dette tilfellet bør være noe slik som:
  • Jeg håper å komme meg til jobb uten å bli stoppet, men det er ingen garanti.
  • Jeg starter tidlig, men det betyr ikke at jeg kommer til tiden likevel.
  • Jeg kan ikke alltid forvente at alt går feilfritt i min verden.
  • Dersom noen gjør noe i min verden som ikke hjelper meg, da bør jeg likevel ikke bli sint og opprørt, men heller håndtere tingene på en kald og rolig måte.
  • Jeg har ikke kontroll over min reise til jobben.
  • Dersom noe skjer som er utenfor min kontroll, da er jeg ikke selv skyldig.
  • Dersom sjefen min blir sint på meg når jeg er sent ute, da kan jeg likevel håndtere det.
  • Dersom disse «Autopilotene» var i «Computeren», da «the Chimp» begynte å bli opprørt og sint, ville den sett i «Computeren» og gjenkjent at dette var en upassende reaksjon, og den ville roet seg ned.

 

EN GIGANTISK «GREMLIN» KALLT «SKULLE»

En vanlig men destruktiv «Gremlin» er ofte brakt frem i lyset av ordet SKULLE. «Gremlins» er ofte en uttalelse som inneholder ord som MÅ eller SKULLE. Tenk  og vær forsiktig når du bruker disse ordene, fordi de er ofte upassende og kan gjøre skade. «Alle burde være hyggelig mot meg, dersom jeg er hyggelig mot dem.» Dersom denne overbevisningen er tilstede i din «computer», og «the Chimp» ser inn i «Computeren» når noen ikke er så hyggelig mot deg, da er det sannsynlig at den vil skape en opplevelse av sinne, frustrasjon og føle seg såret. I virkeligheten trenger ikke nødvendigvis mennesker å ha de samme verdiene som deg, eller å leve etter dine overbevisninger. Ved å akseptere dette, vil du kunne erstatte denne «Gremlinsen» med en «Autopilot». Gjennom å erstatte ordet SKULLE (skal) med KUNNE (kan), da vil du ha en sannhet som du vil finne lettere å leve med. Så denne «Autopiloten» vil bli noe sånt som: «Alle kan være hyggelig mot meg, dersom jeg er hyggelig mot dem.»

 

Å HINDRE FLERE «GREMLINSER» FRA Å KOMME INN I «COMPUTEREN».

Å la «Autopiloter» og «Gremlinser» komme inn i «Computeren» blir gjort gjennom opplevelser, inkludert diskusjoner og opplæring/utdannelse. Så når du opplever noe i livet ditt, vil du tyde/tolke det. Dersom du tyder/tolker noe på en negativ og hjelpsom måte, da vil «the Gremlins» vise seg i «Computeren» ved fremtidige opplevelser. Dersom du tyder/tolker hendelsen eller opplevelsen på en positiv og konstruktiv måte, da vil du sette en «Autopilot» inn i «Computeren». Derfor er det viktig at når du putter noe inn i «Computeren», at du tenker grundig gjennom opplevelsen du har hatt og tyder/tolker den riktig.

 

For eksempel, dersom du går på jobben, og noen virker likegyldig og kald mot deg, er det lett for at din «Chimp» tolker dette med sine følelser, og hopper til en konklusjon som sier: «Denne personen liker meg ikke.» «Det må være noe i veien med meg.» osv..


«The Human» er derimot logisk, og vil derfor tenke annerledes: «Jeg er ikke sikker på hvorfor denne personen virker så kald mot meg, det må jeg finne ut av.» eller «Det betyr egentlig ikke så mye for meg, så lenge jeg har det hyggelig.» eller «Kanskje noe er galt, og han/hun ikke har det bra eller er bekymret for noe.» eller «Kanskje jeg har gjort han/hun irritert, og trenger å be om unnskyldning.» Og listen over muligheter er lang. Poenget er at hvis vi hører på «the Chimp» da vil flere «Gremlinser» bli puttet inn i «Computeren», og de gamle som er der fra før blir forsterket. Nøkkelen her er å ikke høre på «the Chimp», men høre på «the Human», og lete etter fakta først. Dette vil da legge «Autopiloter» til «the Computer» for fremtidige referanserpunkter.

 

Du kan nå legge en «Autopilot» inn i «Computeren» som sier: Når noen synes kald mot meg, sjekk ut fakta først, før du hopper til konklusjon. På den andre siden, la oss si at den andre personen sier til deg at han/hun ikke liker deg, og har alle intensjoner om å være stygg mot deg. Da kan du i det minste legge inn en «Autopilot» i «Computeren» som sier: «Ikke alle kommer til å like meg, og jeg må leve med det, og uansett hva jeg gjør, kommer jeg ikke alltid til å vinne.»

 

Men husk likevel på at: «Human» gjør det ikke alltid riktig, og «the Chimp» gjør det ikke alltid feil.

 

Å PERFEKSJONERE «THE STONE OF LIFE»

Dersom du har en sterk religiøs overbevisning er det verdt å gjøre det helt klar for seg selv hva denne overbevisningen er, og så gjøre det helt klart at du lever i tråd med disse verdiene.

 

Dersom du ikke har noen sterk religiøs overbevisning, da må du definere hva du føler er ditt ultimate mål som du prøver å nå, fordi dette vil definere din livskraft. Mange mennesker, uansett overbevisning vill være enig i at livet har mye med selvoppnåelse å gjøre og om å være lykkelig. Bare du kan avgjøre hva som er viktig for deg.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg