BLIR DETTE EN SÅNN DAG?

Det sies at det meste har med innstilling å gjøre. Jeg er egentlig enig. Mange tror at det heller kommer an på hva slags dag det kommer til å bli. Det vet en jo ikke på forhånd. Plutselig så våkner du opp til å føle at alt er feil. Du forstår bare at dette kommer til å bli en dårlig dag. Du kan føle det liksom. Men er det sånn?

For det første kan vi ta dette med følelser. Hva er det? Går det an å våkne opp, og så har tilfeldighetene bestemt at dette skal være en dårlig dag? Eller er den en selv som bestemmer sin egen skjebne? Og i så fall hvordan? (Det er viktig å si at dette er min formening om hvordan tingene fungerer, og ikke nødvendigvis den reelle virkeligheten. Dette er basert på kunnskap jeg har tilegnet meg selv. Sånn tror jeg at verden fungerer. Kan hende at den ikke fungerer akkurat slik for deg. Men det er helt greit.)

 

Hva er følelser? Hvordan kan man våkne opp med en dårlig følelse for dagen? Følelser er egentlig bare tankene dine. Akkurat som et isfjell seilende ute på det åpne hav, så ser du ikke hele isfjellet, men bare en liten del av den. Ca 10% av isfjellet kan sees fra overflaten. På samme måte er det med tankene dine. Det er bare deler av dem du kan merke. Dette er følelsene. Dine følelser viser en del av alt som foregår inne i hodet ditt. Det går utrolig mange underbevisste tanker inne i hodet ditt til enhver tid. En del av disse vil du merke – og da føler du noe. Du kan ikke ha både positive og negative følelser samtidig, og på samme måten kan du ikke tenke både positive og negative tanker samtidig. Så dine følelser viser altså hvilke tanker som foregår inne i hodet ditt på det nåværende tidspunkt. Så det med at du kan føle, når du våkner opp at dette kommer til å bli en dårlig dag, betyr da altså bare at du har en negativ innstilling til denne dagen når du våkner. Det må ikke bli en dårlig dag i det hele tatt av den grunn. Du kan rett og slett bare begynne å bevisst tenke positive tanker om dagen. Begynne å ta kontroll over tankene dine, slik at ikke disse negative ubevisst tankene dine, som er der på grunn av at fortiden din, skal skitne til enda en av disse fantastiske mulighetene som blir gitt deg. Det er det hver ny dag egentlig er. Så hvorfor gjøre den til noe annet?

Det du heller bør gjøre, er å tenke gjennom hvilke goder denne dagen kan gi deg. Hva kan du gjøre for at denne dagen skal få betydning for resten av ditt liv? Hva og hvordan kan du være, slik at det å møte på deg i dag, blir noe som gjør andres dag enda bedre? Kan du smile til noen, hjelpe noen, gi glede til noen, være en forskjell for noen? Da slutter du også sannsynligvis å føle at dagen skal bli dårlig, og være redd for alt det fæle som du tror/tenker/føler kommer til skje, faktisk skjer. Og du blir positivt innstilt til den samtidig. Det vil da vel også si at du da vil føle at dette kommer til å bli en bra dag da? Stemmer ikke det?

5 kommentarer
    1. Hender støtt og stadig at jeg våkner og kjenner at dette kan komme til å bli en dårlig dag, har antakelig noe med depresjonen å gjøre. Men stort sett (ikke hver gang) tenker jeg som så at jeg må få gjort noe med det, jobbe det av meg, eller trene det av meg, gjøre lystbetonte ting. Og så blir dagen sakte men sikkert bedre allikevel. Da sitter jeg jo igjen med god samvittighet for at jeg har fått trent, eller for at jeg endelig har fått vaska den stekeovnen. “Nå har jeg vært flink” følelsen hjelper alltid. Hender jeg må skryte litt til andre før den gode følelsen setter seg, men stort sett funker det 🙂

    2. Mari Thorsberg Andreassen: Hei. Takk for kommentaren. Håper den depresjonen er på vei vekk. Den gjør nok noe med følelsene dine ja. Det er nok riktig at det hjelper å gjøre noe konstruktivt for å føle seg bedre. Det å få god samvittighet og følelsen av å ha gjort noe bra, gjør deg faktisk glad. (Det rimte jo nesten. =D) Men om du orker, så anbefaler eg deg å lese referatene mine fra boken “Chimp Paradox” som du finner her på siden min. Den kan hjelpe deg å finne ut av et par ting. Eg synes den boken er helt fantastisk og forklarer en del ting om oss mennesker.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg