Det er du som er problemet

Har du noen problemer, du skulle ønske ikke var der? Nå kommer jeg til å skrive noe som kanskje provoserer deg. Men det er faktisk du som er problemet. Verden behandler deg akkurat slik den gjør, på grunn av oppførselen din, tankene dine, handlingene dine og hvilke utstråling du har mot verden. 

Ønsker du forandring i livet ditt, er det første bud at du erkjenner at det ikke er verden utenfor eller andre mennesker sin skyld at du har disse problemene, men din egen. Det er du som må ta ansvar for livet ditt. Det er du som må forandre deg, ikke alle andre. 

Men hva hvis jeg ikke er istand til å forandre meg? Og hva hvis jeg ikke forstår hvordan jeg løser problemet mitt? Ja, det er nettopp det. Som regel vet ikke folk hva de gjør feil, eller hva de må forandre. Det er derfor du har problemet i livet ditt. Du vet ikke hva du gjør feil, og du orker kanskje ikke å sette deg inn i hva som har forårsaket problemet. Men dersom du ikke gjør noe vil problemet vedvare så lenge du er akkurat den samme personen som du er idag.

“Om du gjør det samme som du alltid har gjort – vil du fortsette å få de samme resultatene du alltid har fått.” Så dersom du ikke ønsker å selv ta ansvar for problemene dine, vil de fortsette å være i livet ditt fremover også. Og det finnes ingen Quick-fix.

Første steg er altså å innrømme at det er du som er ansvarlig for problemet. Det neste steget er å være en detektiv, slik at du finner ut mer om probemet ditt. Hva egentlig er problemet? Hvor kan jeg lete for å finne ut mer om problemet og løsningen på det? Bør jeg søke hjelp utenfra? Er det plasser jeg finner hjelp? Bøker om temaet eller kurs og lignende? 

Problemer kan være:

  • Penger. Det kan være at du synes du tjener for lite, fordi du har aldri penger til overs. Men er du sikker på at problemet er at du tjener for lite, eller er det kanskje du som kunne forbedret dine evner, og forvaltet dem bedre? Husk at vi her i Norge ikke tjener lite i forhold til de fleste andre i verden uansett.
  • Har for få venner. Kanskje har du ikke så mange venner i livet ditt. Da er det lett å fokusere på at det er alle andre sin feil. Det virker jo så urettferdig at folk behandler deg dårligere enn de behandler andre. Og dersom du har de sånn det annet kjønn, ikke behandler deg så bra, så kan dette virke sårende. Men også dette er din feil. 
  • Du er arbeidsledig, og får ikke jobb. Beklager å måtte si det. Men det er din feil at du står uten arbeid. Med en bedre holdning til livet og til andre mennesker, finnes det jobb til deg. Men kanskje må du endre hva du fokuserer på. Du må ha fokus på å gi andre verdi, og ikke hva du har krav og rett på fra staten og arbeidsgiveren din. Du må ha som mål å gi mye mer verdi til arbeidsgiveren din enn det du får betalt for. Da har han/hun ikke råd til å si deg opp.

 

Og selvsagt finnes det utallige andre problemstillinger jeg kunne tatt frem. Og kanskje har du ett helt annet problem enn dette. Men husk at det sannsynligvis er din egen feil, og at det må en endring til fra din side, så vil resten av verden begynne å behandle deg annerledes etterhvert.

7 kommentarer
    1. Man er sin egen største fiende.
      Jeg vet at jeg står i min egen vei, men jeg føler også at jeg ikke er verdt nok til å flytte meg unna. Jobber med saken, og imens er det flott å få slike påminnelser, det er alt for lett å klandre andre 🙂

    2. livetsmangesider: Det høres ut som du er på rett vei. Anbefaler deg å begynne å lese og høre personlig utvikling til fastsatte tider, om du ikkje allerede gjør det da? Som det så riktig står i Bibelen: “Kunnskap skal gjøre deg lykkelig.”

    3. Da har vi et ganske likt syn :o) Jeg skrev selv et innlegg her om sykemeldt og ut i jobb, hvordan andre ser på det…(Eller hvordan man SELV oppfatter at andre ser deg generelt, det er jo mye opp til deg selv og hvordan du tolker det) Heldigvis er adferder mulige å forandre så lenge det ikke ligger alvorlige diagnoser bak, nervecellene er utrolig trofaste mot hverandre…også på vondt…men de kan alikevel sette kommunikasjonen på “vent” la den “fade ut” eller hva man vil kalle det <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg