BEDRE SPØRSMÅL = BEDRE LIV

Det foregår en indre dialog i hver eneste en av oss. Hver dag har vi utrolig mange indre samtaler med oss selv. Nesten hele tiden foregår det slike dialoger. Mange av oss er ikke snille med seg selv, og hadde noen andre sagt de samme tingene til dem, som de gjør til seg selv, ville de følt det som mobbing.

 

 

Tony Robbins, verdens mest profilerte life-coach, sier at, det som avgjør hvor suksessfull en person kommer til å bli, er hvilke spørsmål han eller hun stiller til seg selv. Altså hvilken dialog du har med deg selv. «Dårlige spørsmål, gir som oftest dårlige liv. Gode spørsmål, gir vanligvis et bedre liv. Og kvalitets-spørsmål, gir deg kvalitets-resultater i livet.» Så ønsker du er bedre liv, og dette gjelder i alle livets områder, da bør du begynne å stille bedre spørsmål til deg selv.

 

 

 

 

Eksempel på dårlige spørsmål kan være:

Hvorfor kan ikke jeg gå ned i vekt?

Hvorfor har jeg aldri penger på konto?

Hvorfor blir jeg aldri flink til noe?

Hvorfor er jeg alltid så dårlig til å gjøre dette?

 

Gode spørsmål kan være:

Hvordan kan jeg gå ned i vekt? (Her vinkler du spørsmålet i retning av at det er mulig, og du ønsker å vite hvilke muligheter du har.)

Hvor mye penger er det mulig for meg å spare i løpet av 2015?

Hvor mange kilometer er det mulig for meg å løpe i 2015? 

 

Kvalitets-spørsmål kan være noe som:

Hvordan kan jeg rase ned i vekt, og ha det gøy på samme tid?

Hvor mange forskjellige måter å spare på, kan jeg finne ut i løpet av februar måned?

Hvor mange fulle maraton kan jeg tilsammen klare å løpe i 2015? (Skriv ned antall km, og del på 4,2 mil.)

(Husk at du også må være i riktig state/humør når du jobber med kvalitets-spørsmål, dersom du ønsker å få gode svar. Du kan ikke være i dårlig humør, og forvente et gjennombrudd i livet på samme tid.)

 

 

 

Et problem er egentlig bare et spørsmål som ikke er blitt besvart enda.

Dersom du ordlegger noe som et problem, er det uløselig – men får du det over i spørsmålsform, og det vil bli løselig.

Du kan ikke løse et problem som noen andre «eier». Du må selv ta «eierskap» i problemet, og så omformulere det til et kvalitets-spørsmål. Da først kan du løse det.

4 kommentarer
    1. SMART! Jeg kjenner selv at spørsmål av typen “hvorfor klarer jeg ikke å…” o.l. ikke har noen positiv hensikt for topplokket mitt. Tvert imot virker det anklagende og destruktivt. Hvis jeg heller ordlegger meg “hvordan kan jeg…” så oppleves det med ett mer positivt og inspirerende.
      Bra med slike påminnelser, herr Personligutvikling 🙂 I lys av mitt siste innlegg er det ikke til å stikke under en stol at det dukket opp visse selvbebreidende kommentarer i starten av det nye året 😛 Men jeg skjønte fort at det ikke bærer frukter av den slags sprøyt, tvert imot. Hvordan man snakker til seg selv er alfa og omega for en fruktbar hverdag 🙂

    2. Armonia: Javisst. Hvordan man snakker til seg selv er alfa og omega for livet i det lange løp også. Det Tony Robbins sier er at dersom du stiller de samme spørsmålene som alle andre gjør – får du de samme svarene som alle andre også. Så hemmeligheten er altså å utfordre seg selv til å stille bedre og mer avanserte spørsmål enn de andre, så får du bedre og annerledes svar også. Og da er du på rett spor. Men det kan ta tid, å få et godt svar, så her gjelder det å holde ut. Tenk langsiktig. Du har jo resten av livet. 🙂

    3. Jeg har pleid å la meg være i fred i forhold til begrensinger jeg har, men men nå skal jeg jammen meg utfordre dem. Selv om vi ikke er flinke til alt så skal jeg utfordre en del av meg som jeg ikke har talent i. Jeg har lyst til det og da skal jeg prøve denne måten 🙂

    4. Åse Helen: Ja, selv har eg ikkje noe særlig erfaring i å jobbe med spørsmålene mine eg heller, men eg skal begynne nå. Det er kanskje derfor vi ikkje mestrer mange ting, at vi ikkje har stilt gode nok spørsmål innenfor disse områdene, slik at vi ikkje har fått gode svar enda. Eg skal bli en mester til å finne avanserte og utfordrende spørsmål til meg selv. Lykke til til deg også ;D

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg