10 SMARTE SPARE-TIPS

1. BETAL DEG SELV FØRST – Dette er det viktigste tipset for å bli rik. Du må sette av penger til din egen framtid før du betaler noen andre. En tommelfinger-regel er at du setter av 10 % av det du tjener på en sparekonto eller et aksjefond hver eneste måned gjennom hele livet – som er ment for din egen framtid. Det kan være at du ønsker å starte egen business eller at sparer til din egen pensjon. Og jo før du begynner å spare til pensjonen din, jo bedre sitter du i det når du blir gammel. Selv om du akkurat har passert 20 eller ikke er 20 enda, er det aldri for tidlig å tenke på den slags. «Det er aldri for sent å begynne – men det er alltid for sent å utsette det.» En sparekonto skal ALDRI brukes av til annet enn pensjon, aksjer eller til å drive egen business. Dette er forskjellen på rike mennesker – og vanlige mennesker. Vanlige mennesker bruker sparepengene når de har dårlige tider – ike mennesker rører ikke disse sparepengene uansett hva som skjer dem i livet. De vet at det er disse pengene som bestemmer framtiden deres.

 

2. GJØR DET VANSKELIG Å FÅ TAK I PENGENE DINE – Her er nøkkelen til å klare å unngå å bruke sparepengene dine. Det gjelder å gjøre det så vanskelig som mulig å bruke av disse pengene. Jeg selv sparer penger på 2 måter. Jeg har opprettet en spareavtale på et aksjefond, der jeg setter inn et fast beløp hver måned. Dette gjør at jeg må kalle inn til et møte med økonomi-rådgiveren min, slik at han kan hjelpe meg å få ut disse pengene. Og da tar det kanskje en uke før jeg får dem tilgjengelig på kontoen min. Med andre ord, dette gjør du ikke med mindre du vet at du trenger disse pengene. Noe jeg ikke har gjort enda – så denne kontoen vokser fra måned til måned. Det andre jeg har gjort er å opprette sparekonto i en annen bank enn den jeg bruker til vanlig. Jeg har heller ingen bank-kort til sparekontoen min. Det er altså ikke så enkelt å bruke disse pengene heller. Den kontoen vokser også fordi jeg setter penger inn, men bruker dem ikke, fordi jeg har ikke tilgang til dem, med mindre jeg oppsøker banken min.

 


3. BETAL MER I SKATT – Dette er litt misvisende, fordi du betaler da ikke mer i skatt, men forsikrer deg om at du ikke får restskatt. Det du gjør er å oppsøke sjefen på jobben din. Ber om at han eller hun setter opp for eks. 1000 kr ekstra i skattetrekk hver måned. Du vil sannsynligvis ikke merke så mye til at du har ekstra skattetrekk, siden disse pengene aldri kommer inn på kontoen din. Og du får disse pengene igjen når årsoppgjøret kommet i form av selvangivelsen din. Da får du alle pengene du har betalt inn for mye på skatten igjen fra staten. Det er en fin måte å spare på, siden det er sannsynlig at du ville brukt disse pengene fra måned til måned på småting og unødvendigheter likevel. Nå får du alle pengene inn på konto på en gang, sannsynligvis rundt juni måned. Nå kan du bestemme om du vil flytte disse pengene til sparekontoen din eller bruke de på ferie og lignende.

 

4. HANDLE I STØRRE KVANTUM – Små og hyppige innkjøp koster mye, fordi det ofte havner andre unødvendige varer i handlekurven samtidig. Du bør heller legge litt tid i å planlegge handleturene, og bare utføre en handletur i uken. Skriv ned alt du trenger den kommende uken på en huskelapp, og finn en billig butikk. Du vil sannsynligvis spare flere hundrelapper i måneden.

 

5. KJØP PRESANGER GJENNOM HELE ÅRET – Dersom du alltid leter etter gode tilbud, og gjør det gjennom hele året, vil du kunne spare masse på julepresanger og lignende. «Den som leter den finner.» Står det i Bibelen. Og dersom du leter etter billige leker, sprortsartikler og andre ting vil du finne mye bra til en god pris. Det er bedre å fordele utgiftene til julepresanger over 12 måneder enn alle på en måned. Du kan spare mye når du kjøper til 50 %, og da slipper du kaoset den siste uken før jul der du under tidspress kjøper alt til overpris.

 

6. KONKURRANSE-SPARING – Dette var noe jeg kom på nå i farten. Du finner fram en krukke eller en blomsterpotte. Oppi denne legger du alle mynter du klarer å skrape sammen i løpet av måneden. Nå er målet å samle så mange penger opp i bøtten/krukken som mulig, fra første til siste dag i hver måned. Deretter kan du lage et månedsdiagram som du oppdaterer siste dag i hver måned gjennom hele året. Så kan du se hvor mye du klarer å spare i løpet av et år. Kall det gjerne mini-sparing eller konkurranse-sparing, siden du kan konkurrere med deg selv fra måned til måned, eller konkurrere med en venn eller venninne. Pengene kan du sette inn på sparekontoen din, eller du kan bruke pengene til julepresang til deg selv, eller til å betale for en ferietur til neste sommer. Her er det bare kreativiteten din som setter grenser.

 

7. KUTT UTGIFTENE DINE – Gå gjennom utgiftene dine. Du har muligens gjort som meg og mange andre, begynt å abonnere på diverse magasiner, aviser, TV, film og musikk tjenester som stjeler penger fra deg hver måned. Jeg mener ikke at du skal si opp alle slike ting, men bruk en time på å se gjennom hva du har av sånne faste utgifter, og still deg følgende spørsmål til hver eneste abonnement-tjeneste: «Bruker jeg akkurat denne tjenesten så mye at den er verdt 1500 kr i året?» Er svaret JA, da fortsetter du å være «medlem». Er svaret «NEI», sier du opp abonnementet med det samme. Husk at dersom du utsetter å gjøre dette til i morgen, kommer du sannsynligvis ikke til å gjøre det. Det er jo en grunn for at slike abonnementer har hopet seg opp fram til nå. Det er fordi du bare har utsatt beslutningen om å si den opp. NB. Noen kan oppleve å få litt dårlig samvittighet når det kommer til å si opp blad, aviser og andre tjenester som de har vært medlemmer av i lengre tid. Men ha da i bakhodet følgende tanke: «Dersom et selskap eller institusjon trenger pengene dine for å overleve og kunne drive videre, da har ikke dette et selskap livets rett. Og da er det bedre å de går konkurs og legger ned, jo før jo heller. Et selskap skal ikke trenge støttemedlemmer for å drive med overskudd, trenger de det, er ikke dette selskapet noe du bør støtte uansett. Og de bør i alle fall ikke bruke dine penger på sånt tull.»

 

8. GI TIL PENGER TIL GODE FORMÅL – Hva? Kan jeg spare penger av å gi bort penger? På papiret kan du jo ikke det. Men dersom du har en regel om at du skal gi 5 eller 10% av alt du tjener, vil du oppleve mange gledelige situasjoner der du kan berike andre mennesker som virkelig trenger dem. Samtidig sier du til deg selv at jeg har mer enn nok, og dette gir et positivt signal til underbevisstheten din. Du sier til deg selv at du er et rikt menneske som har i overflod, og at du er takknemlig for alt du har. Du vil da ha en tendens til å fokusere på rikdommen i livet ditt – istedenfor å sette fokuset på at naboen har mer enn deg. Vi bor jo også tross alt i Norge, og da er vi noen av de rikeste menneskene i verden selv om vi ikke alltid føler det sånn. Det står også et vers i Bibelen om dette: «Bær hele tienden din til forrådshuset, så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren hærskarenes Gud.» – Malaki 3:10.

 

9. LES BØKER FOR EGEN UTVIKLING – Den verden vi lever i nå, utvikler seg så raskt at dersom du ikke hele tiden oppdaterer ferdighetene dine vil du alltid være i en utsatt posisjon. «Enten så vokser du – eller så dør du.» – heter det i et ordtak. Det vil si at du bør for din egen del og for framtiden din, studere emner som penger, menneskekunnskap og fagområdet som du jobber med hver eneste dag. Det er eneste måten å forsikre seg i et samfunn hvor mesteparten av det som var trygt og sikkert i dag, er utdatert i løpet av de neste 5 årene. Og kunnskaps-endringene kommer bare til å fortsette i samme tempo, om ikke raskere. Bare tenk på utviklingen i kommunikasjon, TV, film og musikk-rettigheter, internetthandel og betalingsmetoder i løpet av de siste 10 årene. Tør du sitte stille og se på, når du vet hvor rask denne utviklingen går? Dersom du leser/studerer 30 minutter hver dag innenfor økonomi, menneskekunnskap og ditt spesielle fagområde har du sikret at du henger med i det som skjer rundt deg.  Og du sikrer at du henger med i utviklingen.

 

10. KLIPP KREDITTKORTENE DINE – Kredittkort er blitt en populær greie. Jeg gikk selv på en smell for en del år siden. Jeg brukte et par tusen kroner mer i måneden enn jeg tjente, fordi jeg levde et liv jeg egentlig ikke hadde råd til. Siden jeg levde slik i noen år, ble kredittgjelden min ganske stor etter hvert. Heldigvis for meg hadde jeg ikke andre gjeldsposter på den tiden, men det kostet mye tid og smerte å slette denne gjelden når jeg først hadde bestemt meg for å nedbetale den. På det meste hadde jeg sannsynligvis 150 000 kr i kredittkortgjeld, og jeg klarte å betale den ned på ca 2 år. Men etter dette hadde jeg bestemt meg. Aldri mer kredittkort-lån. Jeg har faktisk klart å holde dette løftet. Kredittkort er farlige greier. Det gir deg følelsen av at du har råd til å kjøpe gjenstander og å reise på ferieturer selv om du ikke har tjent pengene enda. Men en dag kommer disse lånene og biter deg. Jeg kan love deg at det ikke kommer til å være særlig hyggelig. Kvitt deg med disse kortene før de skader deg. Det er mange som har fått flere år av livene sine ødelagt på grunn av dette. 

9 kommentarer

Siste innlegg