10 LYDBOK ANBEFALINGER

Jeg har tidligere skrevet at det smarteste jeg har gjort de siste 5 årene,  er at jeg har meldt meg på lydbok-tjenesten www.audible.com. Dette er en APP du får til mobilen, som gjør at du kan bruke reise- og ventetid på å tilegne deg kunnskap, slik at du blir bedre rustet for framtiden. Etter at jeg for et års-tid siden begynte å bruke denne tjenesten, har jeg hørt lydbøker i 1 til 1,5 time hver dag. Nå er ikke lenger bilkøer noe som plager meg for å si det sånn. Her er de 10 mest betydningsfulle lydbøkene jeg har lastet inn på min mobil dette året.

 

 

CHANGE YOUR THINKING – av Brian Tracy

Dette er en bok som tar for seg utrolig mye. Den er full av visdom og kunnskap du trenger. Brer nesten over hele emnet personlig utvikling og vekst. Her får du utrolig mye for pengene. En utrolig bra bok å starte med om du ønsker riktig tankegang, høyere standard og en kartbok for livet generelt. 9 timer med reinspikka galskap lest og skrevet av en av de største og mest kjente personene i bransjen.


 

 

THINK AND GROW RICH – av Napoleon Hill

Dette er boken alle snakker om. Den er skrevet for nesten 100 år siden, men er like aktuell i dag. Her er oppskriften på hva som gjør noen til vinnere, mens andre må nøye seg med middelmådighet. Napoleon Hill er kanskje det mest kjente navnet innen personligutviklings-sjangeren. Han brukte 20 år av livet sitt til å intervjue 500 av de mest suksessfulle menneskene i Amerika på den tiden, og gav skreiv etter denne boken som et resultat av dette prosjektet. Den gjorde suksess med det samme, og har vært en av bestselgerne siden den gang.


 

 

The 7 HABITS OF HIGHLY EFFECTIVE PEOPLE – av Stephen Covey

Denne boken er en av bøkene som blir anbefalt av de fleste coacher og personer innenfor personlig utviklingsmiljøet. Den er lang, over 13 timer, men den er full av nyttig kunnskap. Heldigvis så er lydbok-utgaven delt inn i mange kapitler, noe som gjør det lettere å finne igjen godebiter som du ønsker å ta vare på. Dette er bok som tar for seg hele spekteret av personlig utvikling. En bok som er på «må leses»-listen.

 

 

THE CHIMP PARADOX – av Steve Peters

Denne boken vil få deg til å snakke om deg selv på en annen måte. Visste du at vi var schisofrene alle sammen. Vi har delte personligheter og det er ikke alltid vi selv som styrer oss. Boken forteller hvorfor vi ofte har en indre kamp mot oss selv. Mange, spesielt idrettsutøvere, har skamrost Steve Peters, for hans forklaring av hjernen vår og ting ellers fungerer. Ønsker du å forstå hva som skjer inne i hjernen din, da er dette en enkel og forklarende lydbok. Du kan også finne de første 8 kapitlene av boken oversatt til norsk på denne bloggen under «kategorier» og «Chimp Paradox». Selv opplevde jeg å være i en 3 ukers sammenhengende positiv spiral i det jeg leste og hørte boken. Du ser ikke livet på samme måten etter å ha lest den. Er det du eller «Chimpen din» som har kontrollen?


 

 

MINI HABITS – av Stephen Guise 

Dette er en bok som overrasket meg. Jeg skulle skrive en artikkel om det å skape nye vaner, og hørte gjennom 2 andre lydbøker før denne. Jeg hadde tenkt å skrive artikkelen etter disse to første bøkene, men siden denne boken bare var på vel 3 timer, tenkte jeg at jeg kunne høre gjennom den også før jeg skrev artikkelen min. Det er jo greit å ha mye og bred kunnskap før du setter deg ned og skriver en artikkel om et nytt emne. For å si det kort og godt – jeg skrev artikkelen nesten utelukkende fra denne siste boken. Du kommer til å ha et helt annet syn på nye vaner etter å ha hørt gjennom den. Må «leses».


 

 

THE PRACTICING MIND – av Thomas M. Sterner

Dette er også en bok jeg ikke hadde noe forhåpninger til da jeg begynte å høre den. Den er på vel 4-5 timer, så den hører jeg enkelt gjennom, tenkte jeg. Dette var for ca et halvt år siden, og jeg var på den tiden svært opptatt av mental trening og tankegang. Jeg hørte vel halve boken den første dagen, og gikk på bandytrening samme kvelden. Jeg vet fortsatt ikke hva som traff meg, men av og til så har du dagen hvor alt lykkes. Dette var den dagen. Jeg hadde bestem meg for å ikke ha noen som helst forstyrrende tanker i hodet mitt, men bare la det jeg hadde fått med meg fra boken styre prestasjonen min. Jeg har aldri hverken før eller siden, hatt en slik trening. Dette har blitt en av mine topp fem viktigste bøker etter dette. Boken forteller deg at vi egentlig er utrolig dyktig i det aller meste alle sammen, men at indre uro, støy og negative tanker ødelegger prestasjonene våre. Vi er rett og slett aldri tilstede med det vi holder på med. Vi er enten i fortiden vår, framtiden eller en helt annen plass. Dette er en av de bøkene som kan få deg til å endre tanker om deg selv, og begynne å tro på framtiden.


 

 

MINDSET – av Carol Dweck.

Dette er en bok som kan ha enorm påvirkningskraft på livet ditt. Den forteller om de to vanlige tankesettene, «growing» og «fixed»mindset. Det er disse to tankesettene som i stor grad styrer hvordan vi er istand til å lære, utvikle og forbedre livet vårt. Det viser seg at de menneskene som oppnår de beste resultatene, har tilegnet seg et “growing”-tankesett – som medfører at de tror på egen vekst og utvikling. De menneskene som har et “fixed”-tankesett tror og mener at livene deres er forhåndsstyrt og at talentene deres er medfødte, slik at de egentlig er ferdigutviklede produkter. Boken forteller deg hvordan du kan forandrer tankesettet ditt bevisst, slik at dersom du har vokst opp med et begrenset tankesett, så kan du med vitende og vilje endre dette til et “growing-tankesett” fra nå av. Dette er en bok som må leses eller høres.


 

 

THE GREAT LITTLE BOOKS OF AFFORMATIONS – av Noah St. John

Dette er en bok som tar for seg problemstillingen med «affirmasjoner som ikke fungerer». Hvem har vel ikke slitt med dette problemet. Uansett hvor mange ganger du sier noe positivt om deg selv, så tror du ikke på det, og som resultat så fungerer ikke setningene du sier til deg selv. I denne lille lydboken vil du få en ny oppskrift til setninger (eller mer riktig å si, spørsmål) som du faktisk kan tro på. Dermed vil affirmasjonene eller spørsmålene du stiller til deg selv være mer kraftfull. Helt klart en bok jeg på det sterkeste anbefaler.  

 

DREAMS DON`T HAVE DEADLINES – av Mark Victor Hansen

Mark oppnådde ikke suksess før han var langt inn i førtiårene. Han ble kjent gjennom en bokserie ved navn: «Chicken Soup for the Soul»-serien. I boken «Dreams don`t have Deadlines» beskriver Mark om viktigheten av å ha egne drømmer. Han forteller om sitt eget liv både før og etter suksessen. Dette er en fin bok, med god stemning. Ikke den første du bør kjøpe, men om du er godt inne i gamet og ønsker noe om temaet drømmer og dreambuilding, er dette en god bok for deg.

 

THE ULTIMATE GOALS PROGRAM – av Brian Tracy

Brian er en av de beste i verden når det kommer til å sette seg mål og nå dem. I denne lydboken går han grundig til verks og gir deg mye bakgrunn stoff og forklaringer på hva som er viktig for deg å tenke på når du setter deg et mål. Du får også forklart hva som kan gå galt og hvorfor, slik at du slipper å gjøre unødvendige feil som andre har gjort før. Skal du bruke penger på et målsettingsprogram, så kan det det være smart å gå til en av de beste.  


 

 

Er det slik at du faktisk klarer å høre gjennom alle disse bøkene, da har du blitt en av disse personligutviklings junkiene som finnes blant oss. For du vil ikke lenger tro det samme om hverken deg selv, livet eller mulighetene dine fra nå av. Du kommer til å tro at du kan klare hva som helst bare du bestemmer deg for det.

 

#audible #lydbok #anbefaling #topp10 

7 kommentarer
    1. Angelika: Hei. kjekt at du likte artikkelen min. Bra at du har begynt å høre på Audible. 70 timer på en måned er mykje. Utrulig bra. Eller så har eg ein bok til å anbefale deg. Den er bra dersom du ønsker å vite kordan hjernen vår fungerer. Den heter: “Your Brain at Work” og er skrevet av David Rock. Den er litt vanskelig å sette seg inn i, men er utrolig spennende. Sånne bøker med det temaet har stor fallhøyde. De kan være helt bortkastet eller være utrolig interessante. Har du noen bøker å anbefale, hadde eg blitt glad.

      Johannes 🙂

    2. Hei igjen,
      Takk for enda et tips 🙂 På stående fot har jeg ikke noen bokanbefalinger å komme med, men jeg stikker innom bloggen din om jeg kommer på noen! Stikker nok innom om jeg ikke kommer på noen også 😉

    3. Angelika: Hei. Eg kommer til å poste flere artikler her, dersom eg kommer over nye bra lydbøker. Akkurat no er eg fokusert på kordan hjernen vår fungerer. Synes det er et interessant tema for tiden, fordi dette kan styre tankene og handlingene våre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg