SLIK BLIR DU RIK

Det finner 2 måter å bruke penger på.

  • Den ene gjør deg fattig.
  • Den andre gjør deg rik.

 

Det er nesten ikke forskjell på disse to, og de fleste kommer til å finne unnskyldninger til hvorfor de ikke bruker den. Poenget er å sette av 10% av alt du noen gang tjener, for deretter å la være å bruke dem . Jeg mener å ALDRI noen gang røre dem. Ja jeg mener ALDRI!

 

Mange synes dette høres ut som en god idè, og begynner på dette med en gang. Men så kommer det en tid der de opplever økonomiske vanskeligheter. Ja, tenk vanskelige tider. “Men jeg har jo noen penger liggende urørt på en konto”, tenker du, og vipps så har du brukt av kontoen. Det var bra at jeg hadde satt igang en sparekonto, tenkte du. Det er dette som holder deg økonomisk nede, Oppbrukte sparepenger kommer aldri tilbake,

 

Den andre gruppen begynner også å sette av 10% av alt det de tjener. Også disse opplever tider med økonomiske problemer. Tider der det er godt å ha litt i bakhånd. Men denne gruppen rører ikke disse 10%`ene likevel. Men de trenger dem like mye som deg. “Men hva gjør de da? Hvordan klarer de seg gjennom vanskelige tider?”, spør du kanskje. “Jeg vet ikke. Det varierer fra person til person. Det eneste jeg vet er at de ikke rører kontoen, og dermed blir disse pengene liggende.”

 

Tiden går, og den første gruppen har omtrent det samme beløpet på konto år etter år – tiår etter tiår. Hvorfor det? Jo, fordi de bruker av kontoen når de trenger penger, og vanskelige tider med uforutsette hendelser skjer en gang i blant, det kan du være sikker på.

 

Den andre gruppen har en økonomi som er stigende – år etter år – tiår etter tiår. De tjener ikke nødvendigvis mer enn den første gruppen, men de passer på å holde forbruket så lavt at det ikke overstiger beløpet de har å leve av. De tenker litt smartere og litt mer langsiktig, og der er hemmeligheten. 

 

Nå har du sikkert noen veldig gode grunner til hvorfor ikke dette passer for deg. Og det har du helt sikkert rett i, men det hjelper deg ikke. Arbeidsplassen du hever lønn ifra, bankene som passer pengene dine eller aksjeselskapene du eier deler av bryr seg ikke nevneverdig om hva du mener og synes du fortjener. Skal økonomien din bli bedre, er dette din sak, ikke andres. Nå vet du iallefall hva som fungerer. Sette av en liten sum hver måned, og aldri røre disse pengene uansett hva som skjer – resten av livet. Det er hemmeligheten til å bli rik.

 

#hvordan #bli #rik

4 kommentarer
    1. Skal du ha dem med deg i grava da eller? Hva er vitsen med å spare hele livet og få en rikdom du ikke har råd å bruke av. Ja, jeg skjønner prinsippet og jeg sparer jeg også, men det er og viktig å leve mens du lever og ikke utsette alt til du en dag sitter der og ikke får brukt dem. Jeg har spinket og spart nok i min tid og nå bruker jeg penger på opplevelser for det beriker livet mitt og så sparer jeg litt så jeg har til årene fremover også, så jeg kan reise mens jeg har helsen til det.

    2. Mariann Sæther Tokle: Saken er at du kan ikkje ha en millionærs forbruk med mindre du har en millionærs inntekt. Den viktigste grunnen for å gjøre dette er at etter hvert som pengene hoper seg opp på kontoen din, vil du begynne å få følelsen av personlig verdi og selvtilliten din går opp, slik at du øker din sannsynlighet for å få høyere inntekt. Men ja, for å kunne bruke mer penger, må du oppnå høyere inntekt, ellers vil du bruke alt du eier og har og kommer ingen vei. Dersom du tjener begrenset med penger, og bruker av sparepengene dine, da vil du sannsynligvis aldri oppnå følelsen av mer rikdom heller.

    3. beinsync: Det er et tips som kommer fra de rike selv. Det heter “Betal deg selv først.” Og er essensiell for å oppnå rikdom. Du må akseptere at å bli rik ikkje er en enkel og kortsiktig greie. Det tar tid og langsiktig planlegging å oppnå gode resultater. Det finnes ingen snarveier. Men hardt arbeid gjennom tid, blir belønnet til slutt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg