HVORDAN VÆRE MOTIVERT I MOTGANG?

Det er lett å starte med noe, og holde det gående når man er motivert. Men hva gjør man når motivasjonen dabber av? Her skal jeg prøve å forklare hva jeg gjør når jeg merker slike tider. Du kommer aldri til å klare å være stabilt topp motivert. Motivasjon er som en berg og dalbane. Du får noen oppturer etterfulgt av nedturer. Hva gjør du når nedturen kommer slik at du ikke lander hardt og brutalt, og avslutter drømmen eller prosjektet?

 

Når jeg skriver dette innlegget er jeg akkurat i en slik motgangsperiode. En av grunnene for dette er at jeg ikke har et spesifikt mål eller oppgave jeg må gjøre. Dette er det første punktet.

 

1. LAG DEG ET MER SPESIFIKT MÅL. Et klart og presist mål er nødvendig for å nå noe som helst. Du må vite hva du er ute etter. Når du er krystallklar på hva du ønsker og hvordan du vil at sluttresultatet ditt skal være, da åpner du opp for nye krefter du ofte ikke visste at du hadde. Underbevissteheten din vil bare hjelpe deg, dersom du har et bestemt utfall å gå etter. Husk: Hjernen vår er som en datamaskin – still den et hvilket som helst spørsmål eller problemstilling, og den vil finne et svar. Jo bedre kvalitet og jo mer spseifikk spørsmålsformuleringen din er, jo bedre svar vil den finne til deg. Klarhet er makt. 

 

 

2. GJØR DET IKKE SUKSESSFULLE MENNESKER – IKKE GIDDER Å GJØRE. Dette er et punkt som motiverer meg. Jeg vet at det som jeg har satt meg som mål, krever usaklig mye ut av meg. Jeg blir faktisk motivert av dette. Jeg vet at det går an, og derfor blir jeg giret av tanken. Jeg kan gjøre det jeg vet at “få” andre gidder å gjøre. Derfor kan jeg føle meg unik. Og dette er en av de viktigste menneskelige behovene. Følelsen av å være noe, – bety noe for andre. Tanken på å skrive fem kunnskapsrike artikler på bloggen i uken, resten av året, er et krevende prosjekt. Og for å klare dette må jeg gjennom mye forarbeid av litteratur, kunnskap og lignende. Dette er fullt mulig, men da må jeg jobbe steinhardt og målrettet, og ofre mye annet på veien som TV-tid og slappe kvelder for eks. 

 

3. DU MÅ HA EN GOD NOK GRUNN. Dette er fortsettelsen på forrige punkt. Du må vite hvorfor du har satt deg dette målet. Det som er forskjellen på “suksessfulle mennesker” og “ikke suksessfulle mennesker” er nemlig egentlig veldig liten. Forskjellen er at “suksessfulle mennesker” gjør de små daglige positive tingene (som de på forhånd har planlagt) – og de må gjøre dem usannsynlig mange ganger – og de må ha et langsiktig perspektiv på det de gjør. Mens “de andre” ikke forstår hvorfor de skal fulleføre målet sitt, og dermed slurver de med de små daglige gjøremålene sine, og så slutter de etter litt motgang. Så det er altså helt vanlige dagligdagse arbeidsoppgaver som er forskjellen mellom suksess og de som gir opp. Du må vite hvorfor du gjør noe, slik at du kan gjøre aktivitetene dine hver eneste dag, selv når motivasjonen faller. Og så må du tenke langsiktig. Suksess kommer ikke over natten, men suksess er uungåelig dersom du har et spesifikt mål å nå, og evnen til å holde ut. 

 

4 kommentarer

Siste innlegg