4 MÅTER Å FINNE DIN LIDENSKAP

Finner du ikke lidenskapen din? Har du mistet den? Her er 4 brytere som gjør at du kan skru den på igjen.

 

BRYTER 1: – “Bli lidenskapelig om det du holder på med.”

Dette er den bryteren som nesten alle fokuserer på, og tror at det er den eneste som betyr noe. “Du har kanskje hørt noe i denne duren før: “Men jeg brenner ikke for noe som helst.” Du tenker kanskje at du bør være brennende og entusiastisk hele tiden. Men det er ikke slik det fungerer. En feil mange gjør er at de ser personer på TV og i media, og ser hvor lidenskapelig de brenner for formålet sitt, og så tror de at disse menneskene er slik hele tiden. Men det er de nok ikke. Er du klar over hvor mye hardt arbeid og slit det er for å nå toppen av et felt, og ikke minst å holde seg der? Disse brennende menneskene du ser på TV, har andre personligheter når de er for seg selv. Mye må gjøres og ikke alt er like artig. Hvor mange timer i døgnet tror du Bono eller Oprah Winfrey gjør det de elsker å gjøre? Eller en fotballmanager i Premier League, hvor mye drittarbeid tror du ikke de må komme gjennom før suksess oppstår? I virkeligheten er det kanskje bare 5 % av det suksessfulle mennesker gjør som er virkelig morsomt og gøy, mens mesteparten av tiden går med til uendelig timer med tilrettelegging og hardt arbeid. Skriv følgende på en lapp: “THIS WORK IS GOING TO SUCK 95% OF THE TIME!”

 

BRYTER 2: – “Bli lidenskapelig om HVORFOR du gjør noe.”

Jeg misliker det jeg gjør 90 % av tiden. Det som jeg er nødt å komme gjennom, stinker mesteparten av tiden. Endeløse timer med hardt arbeid, en uendelig liste med bøker jeg må lese, å skrive usannsynlig mange blogg-innlegg og å reise på konferanser og seminarer. Det er ikke alltid festlig og gøy. Alle dagene du må ofre det du egentlig ønsker å gjøre, for å holde planer og frister. Nei, jeg elsker ikke alltid det jeg gjør, men jeg elsker likevel hvorfor jeg gjør det. Jeg er lidenskapelig om mitt oppdrag som er å skape suksess for meg selv og andre. Å gi menneskene rundt meg motivasjon og glød til å oppnå sine drømmer. Et sitat fra Mark Twain: “De to viktigste dagene i ditt liv – er dagen du var født, og den dagen du finner ut hvorfor!” Livet ditt kommer aldri til å bli det samme igjen – fra og med den dagen du finner ditt HVORFOR du er satt her på jorden. Dersom du virkelig elsker dine framtidige resultater – ditt hvorfor du gjør det du gjør – da kan du navigere gjennom de vanskelige 90% med eleganse og lidenskap. 

BRYTER 3: – “Bli lidenskapelig om HVORDAN du gjør noe.”

Mange setter høye krav til seg selv, og krever at alle oppgavene de gjør i løpet av en dag skal gjøres grundig. For dem spiller det liten rolle hva oppgaven går ut på, for uansett hva den består i, er det bare det beste som er godt nok. Noen tenker også at – “alt jeg gjør, det gjør jeg for  min Gud.” Og siden Gud alltid ser dem, så kan de ikke slurve med noe. Dette kan absolutt være en god måte å høyne sin standarden på. Noen kan nok finne motivasjon i dette. Men om du ikke er av typen som tror på en gud, så kan du likevel finne din egen versjon av dette tipset. Det er ikke enkelt å finne lidenskap på dette punktet, men noen finner det motiverende å bli utfordret til å gjøre noe ekstraordinært. Kanskje gjelder dette deg? Selv gjelder dette meg, i det jeg satte igang med et 18 måneders langt prosjekt for ca 10 år tilbake. Jeg satte meg en tidsfrist som var krevende å klare, og dette motiverte meg til å jobbe nesten hver dag. Målet for prosjektet var å gjøre Bibelen lettere å lese for folk flest. Så jeg leste gjennom Bibelen og plukket ut bibelvers som jeg satte sammen til en helhetlig og forkortet utgave av Bibelen. Min motivasjon for å gjøre dette, var at det ikke fantes noen slik samling av bibelvers noen andre steder. Så dette ville gjøre meg og prosjektet mitt unikt. Ja, det var utrolig mye arbeid, men disse to årene var de beste sålangt i mitt liv. Jeg hadde ekte lidenskap for oppgaven jeg holdt på med, og jeg følte at dette var noe verden trengte. Dette ble også min døråpner og start på livet jeg lever nå. Nemlig drømmen om å samle kunnskap som kan hjelpe andre mennesker til et bedre liv.

 

BRYTER 4: – “Bli lidenskapelig om HVEM du gjør det for.”

Du trenger ikke nødvendigvis å finne lidenskapen din i hvordan eller hvorfor du gjør noe. Men du kan oppleve å få ekte lidenskap når du ønsker å utgjøre en forskjell for andre mennesker eller viktige formål.  Noen, noe eller verdier som du tror på, som for eksempel: dine barn, din familie, ditt nabolag, landet ditt, idrettslaget (som for eksempel SK Brann – “Ekte Lidenskap har et navn – BRANN”) eller andre formål. Mange kan finne lidenskap til å gjennomføre endringer i hverdagen dersom familieforhold krever det av deg. Du kan ha blitt alene mor eller far, og har unger som krever noe ekstraordinært av deg. Plutselig finner du krefter og pågangsmot du ikke visste at du hadde, fordi sønnen eller datteren din ble avhengig av deg. I slike situasjoner må en ofte endre hele livssituasjonen sin for å få endene til å møtes. Så har du eksempler som Mor Teresa og Mahatma Gandhi, som gjennom sine formål, som de satte høyere enn seg selv, fant krefter og arbeidsglede de ikke på noen som helst annen måte kunne forklare. Det var formålet som skapte lidenskap i dem. Da kunne de gjøre hvilken oppgaver som helst, men en lidenskap man ikke kan forklare. De var ikke lidenskapelig i forhold til oppgaven de utførte, men til de var det i forhold til formålet sitt. Uten lidenskap blir du et gjennomsnittlig menneske her på jorden – men finner du ut hvem du er og hva du er kommet hit til verden for å gjøre, da er det svært få begrensninger du har.

 

Har du funnet din lidenskap enda?

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg