ARNOLDS 5 REGLER FOR SUKSESS

1. FINN DIN VISJON – OG FØLG DEN.

Du må ha en klar visjon for hvor og hva du ønsker deg. Du kan ha det beste skipet i verden, men hvis kapteinen ikke vet hvor han skal, da vil skipet drive rundt i verden, men vil til sist ikke ende opp noen steder. Slik er det også i den virkelige verden. Hvis du ikke har et mål, ikke har en visjon, da bare driver du rundt omkring. Og du kommer heller ikke til å være lykkelig.

“En dag da jeg gikk på skolen i Østerrike, fant jeg et dokument om Amerika. Med en gang skjønte jeg at det var hit jeg skulle. Alt var så stort. Høye bygninger, store broer, flotte biler, filmstjerner og store muskelmenn. Jeg kunne ikke vente med å komme meg dit. Spørsmålet var bare: Hvordan skulle jeg klare det?”

“En annen dag var jeg så heldig å komme over et bodybuilding-magasin, også det fra Amerika. Og på framsiden var en svær og muskulær fyr. Han såg akkurat ut som Herkules. Overskriften var: “Mr Universe blir Herkules stjerne.” Jeg leste hele artikkelen. I detaljer stod det hvordan denne mannen hadde oppnådd sine resultater. Da jeg leste artikkelen, ble jeg mer og mer sikker: Her står hele livet mitt nedskrevet. Jeg ønsket å bli en ny mr. Rig Park – en Mr Universe og en skuespiller-stjerne. Denne mannen hadde lagt ned hele oppskriften for livet mitt. Jeg så for meg akkurat det mr. Rig Park hadde oppnådd. Å bli den beste bodybuilderen i verden, reise til USA og bli en skuespiller, og så bli rik og berømt. Fra det øyeblikket visste jeg hva jeg ville. Det spilte ingen rolle hvor hard og slitsom reisen kom til å bli, for der fremme et sted lå en ubeskrivelig framtid å ventet på meg.”

Den simple sannhet er at dersom du ikke har en visjon, dersom du ikke har et mål, dersom du ikke ser hele livet ditt liggende framfor deg i detaljer, da flyter du bare rundt uten noe mål og mening. Jeg tror det er derfor det er så mange som er ulykkelige med sine jobber, fordi 75% av befolkningen hater sine jobber, og drømmer om å slutte. Jeg har alltid smilt når jeg har jobbet, uansett hvor hardt jeg har hatt det, så har jeg alltid elsket det jeg gjorde, fordi jeg visste hvorfor jeg gjorde det.

Jeg fikk ofte spørsmålet da jeg trente bodybuilding: “Hvorfor smiler du sånn? Du trener 5 timer om dagen, løfter 50 tonn med vekter? De andre som trener, ser heller deprimert ut? De ser triste ut fordi de må løfte vekter. Hvorfor smiler du? Jeg svarte: “Jeg smiler fordi at for hver repetisjon jeg gjør, så kommer jeg nærmere visjonen og drømmen min, som er å bli den kommende Mr Universe.” Faktisk følte jeg ikke at jeg løftet på vekter heller, jeg følte at jeg løftet på trofeer. Den visjonen jeg hadde hjalp meg ikke bare med bodybuilding. Den hjalp meg i alle deler av livet mitt. Den hjalp meg i filmbransjen også, da jeg måtte gjøre farlige og smertefulle stunt, og repetere scenen om og om og om igjen. Jeg merket ikke arbeidet jeg måtte gjøre, men så i mitt indre hvor bra den ferdige film-scenen kom til å bli.

 

 

2. ALDRI TENK SMÅ TANKER

Dersom du noen gang skal lykkes med noe, da må du tenke stort. Du må skyte for stjernene. De største utfordringene mennesker har, er at de tenker for lite og for smått. Og grunnen for at de skyter etter de små målene er at de er redde for å feile. Dersom du sikter deg inn på et stort mål, er sjansen for å feile veldig stor. Jeg sier til meg selv: “Jeg er ikke redd for å feile, fordi det er en del av livet.” Jeg kommer ikke til å vinne i alt, og hvor langt kan du falle? 1,60 eller 2 meter? Du kan ikke falle lenger enn til bakken. Men selv om du faller, så er du ikke en som feiler, så lenge du kommer deg opp igjen.

3. IGNORER DE NEGATIVE

Eliminer ordene NEI, UMULIG og LAR SEG IKKE GJØRE. Hver gang noen har sagt ordet “umulig”, har jeg hørt ordet “det er mulig” og “det går ikke an” har jeg hørt “det går an” og når noen har sagt “nei” har jeg hørt et høyt og klart “JA”.

Jeg har alltid vært en stor fan av det Nelson Mandela sa: “Det ser alltid ut som noe er umulig, inntil noen faktisk har gjort det.” Jeg har alltid ville være den som beviser at noe lar seg gjøre. Jeg ønsker å være den som setter rekorder, og får ting gjort. Ikke la deg stoppe av at ingen har gjort det før. Mitt liv hadde stoppet da jeg var 15 år, dersom jeg skulle hørt på hva andre fortalte meg.

 

 

4. JOBB RÆVEN AV DEG

Ingen har snubblet over suksess ved et uhell. Du ønsker ikke å feile bare fordi du ikke jobbet hardt nok. Da de spurte Muhammed Ali: “Hvor mange situps tar du?” Svarte han: “Jeg vet ikke fordi jeg teller dem ikke før etter at det begynner å brenne.” No pain – no gain.” (Ingen smerte – ingen ære) 

Dette er min aller viktigste regel. Dersom du ikke bruker denne regelen, da har de andre reglene her, ingen betydning.

Jeg blir fortvilet når jeg hører noen si: “Jeg har ikke tid til å trene.” eller “Jeg har jobbet så hardt i hele dag, at jeg er trøtt og sliten.”, “Jeg kan ikke lese en bok til for å utvikle meg. Jeg orker ikke å jobbe med meg selv eller businessen min.” Hva snakker vi om her? Hallo? En dag har 24 timer. Sover du 6, har du 18 timer igjen. Av og til hører jeg noen si: “Ja, men jeg sover i 8 timer.” Da pleier jeg å svare: “Jammen så sov raskere da.”

Jeg husker da jeg kom til USA, da trente jeg 5 timer om dagen, hver dag. Jeg administrerte et bygningsfirma, jeg var murer, og jeg gikk på skole. Og på samme tid tok jeg skuelspillerutdanning fra 8 til 12 om kvelden. Jeg bekymret meg ikke, fordi jeg visste at det er 24 timer i døgnet, og jeg ville ikke kaste bort en eneste time. Husk du kan ikke klatre i stigen for suksess, med hendene i lommen. Du må jobbe livet av deg. Så enkelt er det.

5. IKKE BARE TA IMOT – GI NOE TILBAKE

Jeg tror at vi alle har en forpliktelse for fellesskapet vårt. Å gjøre noe for samfunnet og for landet ditt. Vi må ha noe som er større enn oss selv, fordi vi vet at når enden kommer, blir vi ikke dømt etter hvor mye vi skapte, men hvor mye gav. Jeg har alltid følt ansvar, jeg har følt meg forpliktet, til å gi noe tilbake til Amerika. Fordi jeg vet at alt jeg har fått og oppnådd i livet mitt, har jeg oppnådd på grunn av at dette landet har gitt meg muligheter.

“Riv ned speilet, og oppdag alle millioner på millioner av mennesker som trenger din hjelp.” Jeg så alle menneskene som trengte min hjelp, – jeg begynte å trene “para-olympiere”, mennesker som var funksjonshemmet. Jeg hjalp dem med vektløfting. Jeg startet etter-skoletid prosjekt for å holde ungdommer unna narkotika, gjeng-medlemskap og vold og heller si JA til utdannelse og livet. Hver gang jeg ofret noe, for å gi noe tilbake – har jeg følt meg fantastisk. Ingenting har gjort meg lykkeligere.

 

HVIS IKKE MEG – HVEM? HVIS IKKE NÅ – NÅR?

 

#arnold #Schwarzenegger #suksess #5regler #visjon #drøm

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg