HVORFOR DU IKKE SKAL BRUKE FORK.

Å forkorte navn og ord kan være fint siden dette gjør at du slipper å skrive hele ordene, og samtidig vil det hjelpe deg til framstå som en ekspert på feltet du skriver om. Du får anerkjennelse fra dine likesinnede, som rister respektfullt på hodet. “adm.dir.”, “DsF”, “hoh.”, “ikt.”, “jnr.”, “kgl.res.”, “loc.sit.”, “mag.art.”, “MTB.”, “NOU”, “ot.prp.”, “p.p.”, “Prop.LS.”, “p.t.”, “rek.”, “st.prp.” og “TS”. Ja, her er det tydelig at artikkelforfatteren vet hva han skriver om. Men NEI, dette er ikke noe god vane å gjøre. Her er mine grunner til hvorfor du ikke skal bruke forkortelser.

 

 

1. Når du skriver forkortelser i tekstene dine, medføre dette ofte at de som ikke forstår hva forkortelsene betyr blir uinteressert og slutter å engasjere seg. De begynte kanskje med en positiv holdning, men detter av etter bare noen setninger og en haug med bokstaver og meningsløse ord.

2. Det gjør at personer som ikke forstår hva forkortelsen betyr, vil føle seg mindre smart eller til og med dum. Dette igjen kan føre til at enkeltpersoner også kan begynne å forstår mindre på andre fagområder, fordi denne personen begynner å forteller seg selv: “Ser du, jeg er dum. Jeg forstår ikke det som står i tekstene jeg leser. Jeg er ikke en smart person.” Og det er jo slik at det du er hellig overbevist om – blir for deg en sannhet.

3. Det at en person ikke forstår hva en forkortelse står for, betyr bare at denne personen ikke har sett viktigheten med å bli engasjert i området – ENDA. Og ved at du skriver forkortelser i tekstene dine, garanterer at denne personen fremdeles vil dytte temaet vekk fra interessefeltet sitt. Den forstår ikke hva du skriver eller mener, og det gjør at teksten din virker uinteressant for alle som ikke er dypt inne i temaet fra før.

 

 

Personlig brenner jeg for å skrive hele navn, ord og uttrykk, slik at ALLE kan fortå hva jeg skriver og mener. Dette er ikke fordi jeg tror at folk er dumme, men fordi jeg ønsker at alle som leser tekseten mine iallefall skal forstå hva de leser, og at jeg ikke ønsker å utelukke noen som, på et senere tidspunkt kunne begynt å interessere seg for hva jeg har å formidle. Det å ikke forstå forkortelser betyr rett og slett at denne personen, ikke har begynt å interessere seg for temaet ENDA. Men hvem vet hva framtiden bringer. Kanskje akkurat et klart budskap fra deg er det som skal til, for at en ny person skal begynne å fatte interesse for temaet.

Vet du forresten hva noen av de forkortelsene jeg brukte i det første avsnittet betyr? (uten å søke på nettet)

 

#forkortelser #ord #skrive #uttrykk

4 kommentarer
    1. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Ja, det er det som er min grunn. For meg er det et mål å gjøre det eg skriver om, så enkelt og forståelig som mulig. Og da kan eg ikkje bruke masse forkortelser.

    2. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Det kan også være lurt å tenke på samme måte når det gjelder faguttrykk. Ka er egentlig målet ditt? Å bli lest og forstått av flest mulig? eller at personer som har lang erfaring innenfor bransjen skal anerkjenne deg for å være kunnskapsrik og vis fremmedord. Bruk enkelt språk om du vil ha mange lesere. Bruk faguttrykk dersom du vil imponere de få som gidder å lese avansert tekst.

    3. Jeg prøver så godt jeg kan å forklare eventuelle fagutrykk, målet mitt er at flest mulig skal forstå. Imponere får jeg gjøre på kjøkkenet 😀 Fryktelig kjedelig å lese en tekst full av fagutrykk og fremmedord. Liker også å bruke assossiasjoner som gjør at folk kjenner seg igjen sitasjoner. Har sett du også har brukt det i andre artikler 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg