HAR DU LITEN TRO PÅ DEG SELV?

Mangel på det å tro på oss selv er den største grunnen til begrensede resultater og mangel på suksess. De fleste av oss har denne lidelsen. Vi starter livet med nesten uendelig av muligheter, men for hvert år som går, så begynner vi å tvile mer og mer på våre evner og talenter. Når vi blir tenåringer er mange av oss nesten bare et navn og et person-nummer. Vi mangler både selvtillit, planer og har nesten ingen tro på framtiden. Er det sånn det skal være?

 

 

I dag skal jeg være helt ærlig med deg. Siden jeg begynte å skrive denne bloggen har jeg forsøkt å fremheve hvor kunnskapsrik og suksessfull jeg er. Dette er ikke sannheten. Jeg opplever hele tiden at tankene mine ikke tillater meg å ta til meg det jeg leser og prøver å lære. Jeg leser bok etter bok, og hører på masse lydbøker i bilen, men jeg klarer ikke å ta til meg kunnskapen. Jeg opplever at selv om jeg forsøker, så glemmer jeg like raskt det jeg prøver å lære. Det er ikke så enkelt å sette seg inn i alt mulig man ønsker å kunne.

 

Men da jeg nå har akseptert denne sannheten. At jeg ikke lærer så raskt og tar til meg kunnskap i en fart. Da fikk jeg det for meg at dette er jo materiale til en ny artikkel. Fordi det er kanskje flere enn meg som opplever dette, og det er jo veldig hemmende for de som rammes av slike lærevansker. Kanskje det ligger noe i disse tankene jeg nettopp fikk, tenkte jeg.

 

  • Det er nemlig slik at når du sier til deg selv at: “Dette skal jeg lære meg.” – og du tror det du sier til deg selv. Ja, faktisk – vet du det. Du føler deg sikker. Dette forstår jeg. Da sier du egentlig til underbevisstheten din: “Jeg befaler deg å forstå dette. Gjør en helhetlig innsats, slik at jeg lærer det.”
  • På samme måte er det når du sier til deg selv: “Dette ønsker jeg å lære.” – Men denne gangen tviler du på dine evner. Du tenker at dette er vanskelig for deg. Da sier du egentlig til underbevisstheten din: “Jeg befaler deg å ikke lære og forstå dette. Gjør en heller laber innsats. Dette skal jeg ikke lære.”

 

Det er i følge bøker jeg har lest, at underbevisstheten vår ikke kan styre selv. Den gjør akkurat det den får beskjed om. Når du sier noe, og tror 100% på at du får det til. Da må underbevisstheten din gjøre akkurat som du sier. Men når du sier noe, men tviler på at du får dette til, da sier du til underbevisstheten at den skal gjøre slik at du ikke får dette til.

 

Jeg tror at mye av våre læreevner ligger nettopp i dette. Du tror ikke nok på deg selv til at underbevisstheten din tar til seg kunnskapen du leser. Du sier til deg selv at du ikke er god, smart eller heldig nok i livet. Derfor svarer underbevisstheten din med å gi deg rett. Men det må den gjøre, selv om du endrer din mening om hva du er istand til. Den kan ikke bestemme selv, men må gjøre som sin herre befaler. Og dens herre, det er deg.

 

Den beste måten å begynne å tro på at en forandring i livet er mulig, er at du opplever bevis fra virkeligheten. Jeg leste en artikkel fra Dagens Næringsliv i dag, om mannen som stod bak appen Wordfeud. Denne karen har tjent over 100 millioner kroner i løpet av de siste fire årene. Dette er selvsagt et eventyr, som for han gikk i oppfyllelse. Men nå fire år etter lanseringen av den verdensomspennende mobil-appen, lever han ut drømmen og lager nye mobil-progam. Nå har han 4 eller 5 ansatte. Men en gang i tiden, var dette også en person som hadde en begrenset framtid, dersom han ikke hadde gjort noe ut av lidenskapene sine, og trodd på seg selv.

 


Wordfeud-grunder Håkon Bertheussen. Bildet er hentet fra Dagens Næringsliv.

 

Har du en lidenskap som du ønsker å starte med? Husk at vi lever i en tid hvor hvem som helst kan bli suksessfulle uten å studere media og ha verdens beste karakterer. Nå kan hvem som helst få masse følgere på en eller annen sosial media plattform, og leve ut drømmene sine der.
 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg