HVORDAN SKRIVE ET GODT BLOGGINNLEGG?

– Skriv kort og presist

Gi mye verdi i hvert innlegg. Tenk på forhånd gjennom hva du ønsker å formidle. En mann beklagde seg over en artikkel han hadde skrevet. “Beklager at artikkelen min ble litt lang, men jeg hadde ikke tid til å skrive den kort.” Kunsten er å skrive slik at teksten blir forklart uten for mange unødvendigheter. Husk at du som tekst-forfatter og blogger konkurrerer med 100-vis av andre fritidsaktiviteter.

 

– Jobb hardere enn alle andre

Bruk tid til å sette deg inn i det du skriver om. Artiklene dine må ose av kvalitet. Bruk derfor tid på å planlegge artikkelen før du skriver den. Steve Jobs sa engang: “Den eneste måten du kan utføre en god jobb, er at du elsker det du gjør.”

 

 

– Ikke skriv for å tilfredsstille andre

Jo mer du gir blaffen i hva andre tenker om det du skriver, jo mer vil andre ønske å lese det. Det er innenfor psykologien et prinsipp som sier: “Jo mer du vil at andre mennesker skal like deg – jo mindre vil de like deg, og vil prøve å unngå deg.” Andre vil da se deg som desperat.

 

– Ha alltid notismuligheter tilgjengelig

Det er ikke enkelt å skrive på kommando. Derfor bør du sørge for å ha noe å notere på når ideer og setninger dukker opp i hodet ditt. Tanker som er verdt å fange opp, kommer plutselig – og dersom du ikke er klar til å fange dem, da vil de forsvinne. Ofte for godt. Jeg bruker selv notis-appen på mobilen min. Den har jeg alltid tilgjengelig, og den roter jeg ikke bort.

 

– Sett pris på dine lesere

Det spiller ingen rolle om du har 5 lesere, 100 eller 10 000. Hvert enkelt klikk er en person, som ønsker å bruke litt av sin dyrebare tid. Gir du denne personen noe verdifullt tilbake, vender denne leseren tilbake til bloggen din også en annen gang. Hvem vet, kanskje er dette starten på noe mer.

 

– Stå for det du skriver

Vær ærlig med leserne dine. De fleste av dem ønsker å være på lag med deg, og vil støtte deg om du skriver om personlige ting. Samtidig er viktig at du ikke går mot verdiene dine. “Walk the Talk” – eller var det “Talk the Walk”

 

 

– Lag punktlister

Punktlister er en måte å gjøre tekst lettere å lese. Har du for masse ren tekst, vil leserne ofte gå lei – og da har du tapt dem. Kanskje for alltid. Dersom du er en som “alltid” skriver lange og kjedelige artikler, vil ikke leseren vende tilbake. I alle fall ikke hvis dette gjentar seg – og blir det vanlige. Bruk punktlister for å fremheve viktig tekst. Da blir disse ordene også lettere å huske.

 

– Bruk bilder

Bilder sier mer enn 1000 ord, heter det. Så hvorfor ikke la et par bilder hjelpe deg å fortelle poenget du ønsker å formidle. En hemmelighet er at dersom du har bildene dine på høyre side av bloggen din, da vil disse lettere nå fram til leseren din. Fordi hjernen vår er laget slik at den ene halvdelen blir påvirket av visuelle ting som bilder, farger og følelser, mens den andre er mer logisk og leser tekst og tall.

 

 

Dette innlegget skrev jeg som et prosjekt til meg selv. Jeg brukte 2 timer på reseach på nettet. Deretter blandet jeg mine egne tanker med det jeg fant på nettet. Slik at dette er ikke 100 % mine tips. Jeg holder nemlig på å endre min metode for å skrive artikler.

 

Tony Robbins har et bra tips for å oppnå suksess innenfor et hvilket som helst område. Det gjelder å prøve seg fram til du har funnet vinneroppskriften, det som fungerer for deg. Hver gang du prøver noe, og du ikke oppnår ønsket resultat – da må du finne en annen måte å gjøre det på, og så prøver du på nytt. Og slik fortsetter du til du lykkes.

 

Hvor mange ganger skal man prøve på nytt, før man gir opp? Til man finner en metode som fungerer. Du prøver og feiler helt til du oppnår suksess. Bare tenk dersom du har et barn, som har vanskeligheter for å lære å gå. Hvor lenge er du da villig til å prøve, før du gir dette barnet opp? Du sier kanskje noe slik som dette: “Jeg ville gitt det en uke, maks to.” Nei, det ville du selvsagt ikke. Du ville gitt barnet ditt den tiden det trengte. Helt til det kunne gå.

 

 

Har du andre tips som jeg ikke har tatt med her, da er jeg glad om du vil dele dem i kommentarfeltet.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg