HVA ER DET EGENTLIG DU SIER TIL DEG SELV?

Vi har alle en indre stemme som snakker til oss. Hva er det egentlig denne stemmen forteller deg? Hjelper den deg til suksess, eller holder den deg tilbake? Det den forteller deg, betyr mer for livet ditt enn noe annet, fordi den forteller sannheten om hva du tror på, og hvem du tror du er.

 

Tanker og ubevisst selvsnakk styrer din overbevisning om hva du får til og hva du ikke får til; hvordan du framstår overfor andre mennesker og hvilke resultater du opplever å få. Det dine underbevisste tanker og selvsnakk forteller deg er det du begynner å tro på. Fordi: “det du sier til deg selv om igjen og om igjen, vil bli en sannhet for deg, uansett hva fakta måtte være. Det du mener er sant – blir sant for deg.”

 


 

Du må begynne å bli bevisst på hva din indre stemme forteller deg, fordi din indre overbevisning styrer mer av livet ditt enn noe annet i og rundt deg gjør.

 

Det som er problemet når vi prøver å forandre på noe ved oss selv, gjennom å forandre våre tanker og overbevisninger, er at vi ikke når inn til vår underbevissthet. Det er vår underbevissthet som i all hovedsak styrer livet vårt. En hovedregel sier at underbevisstheten styrer 90% av dine resultater, mens dine bevisste tanker bare står for ca 10%.

 

Så det å bevisst tvinge gjennom nye tanker og overbevisninger holder ikke i lengden. Med det samme vi slutter å fokusere på noe, tar våre automatiske og underbevisste tanker og overbevisninger over tankene våre igjen, og sletter alle spor av forandring du gjennom hardt arbeid og disiplin har forsøkt å skape. Den eneste måten å forandre dine tanker og overbevisninger på, er ved å endre det som står i din underbevissthet.

 

 

BLI EN SPION MOT DEG SELV

Finn ut hva dine underbevisste tanker og overbevisninger forteller deg. Skriv disse ned på et papir eller aller helst i en skrivebok. Skriv ned alt du kommer over av dine underbevisste tanker og selvsnakk. Hva forteller disse deg?

 

Det er ikke alltid disse tankene forteller deg den hele og fulle sannhet, fordi de kan være kamuflert slik at de ikke gir deg den hele og fulle mening i dets nåværende språkdrakt. Ofte må du tolke og analysere disse setningene for å finne en fornuftig mening med dem. Men hver tanke og underbevisst setning har en fornuftig mening bak seg. Du går ikke bare rundt og forteller deg selv en masse vås og tull, som ikke betyr noe. Alt du underbevisst forteller deg selv, har en menig.

 

Hva betyr egentlig dette? Jo, ofte hører du deg selv si ting om andre mennesker, som for eksempel om hvor god en annen person er. Slike setninger kan snues om, slik at de får en eller annen betydning rettet mot deg selv istedenfor.

 

Dersom du i tankene dine ser opp til en annen person, betyr det at du i dine underbevisste tanker, mener og tror at du ikke er i nærheten av denne personens kvaliteter på akkurat dette området. Du ser opp til vedkommende, fordi du er overbevist om at denne personen er deg overlegen på dette spesielle området. Samtidig forteller du deg selv at du ikke har sjanse mot vedkommende. Du har med andre ord allerede tapt, før du har begynt å spille.

 

 

HVORDAN ENDRE DINE UNDERBEVISSTE TANKER OG TRO?

1. Du må finne ut hva du faktisk tror og er overbevist om – på det området du ønsker å endre. Hva tror du i dag? (Slike overbevisninger kan være: “Jeg kommer aldri til å få sertifikat på bil.”, “Jeg har dårlig hukommelse og har vanskeligjeter for å lære.”, “Andre kan klare dette, men ikke jeg.”, “Jeg er ikke så god i denne idretten.”, “Jeg har ikke peiling på penger og aldri til å bli rik.” osv)

2. Nå som du har gitt hjernen din noe nytt å tenke på, er det på tide å gi den alternativer. Hjernen din ønsker ikke å oppleve smerte og nederlag, og vil gjøre det det kan for å unngå det. Så dersom du har laget deg noen skikkelige skrekksenarioer om hva som venter deg i for framtiden, dersom du ikke forandrer på den negative overbevisningen, vil hjernen din være klar for å skifte ut denne overbevisningen. Den gjør hva som helst for å unnå smerte, og den ønsker å oppnå gleder og nytelser. Så din jobb nå blir å finne noen nye og positive overbevisninger, som kan erstatte den gamle og negative troen din.

 

Nå må du være kreativ.  Nå må du finne ut hva du ønsker skal være din nye tro eller overbevisning på det valgte området ditt. For å fortsette med mine eksempler: “Jeg kommer til å bli en god og trygg sjåfør, fordi jeg skal legge ned mye arbeid i å lære meg alle trafikkreglene.”, “Jeg har en super hukommelse og jeg ønsker finne ut hvordan ting fungerer.”, “Kan andre klare det, kan jeg klare det.”, “Jeg er gleder meg over hvert minutt jeg er på banen. Og jeg er utrolig takknemlig for at jeg har helse til å drive med denne idretten”, “Jeg ønsker å forstå hvordan pengeflyten fungerer og jeg ønsker å lære ut av de rikeste menneskene i verden.”

 

3. Nå må du skape smerte/”pain” til denne nåværende overbevisningen. Hva kommer denne overbevisningen til å gjøre med livet ditt? Eller omformulert: Hva kommer du til å gå glipp av i livet ditt, dersom du fortsetter å ha denne overbevisningen? Er det konkrete ting og egenskaper, jobbmuligheter du går glipp av på grunn av denne negative overbevisningen du holder på?

Skriv den gamle uønskede overbevisningen din øverst på et ark. Deretter finner du alle problemer og negative konsekvenser som du kommer til å oppleve, dersom du ikke kvitter deg med denne overbevisningen. Tenk hvor mye skade og problemer den har forårsaket i løpet av det neste året. De neste 5 årene. Eller de ti neste årene. Hvor mye smerte vil det koste deg å leve med denne overbevisningen i 20 år til? Tenk på alt du går glipp av, iforhold til muligheter, vennskap, kjærlighet eller penger, dersom du ikke gjør noe med denne overbevisningen som holder deg tilbake.

 

4. Nå må du gjøre som i oppgave 3, men motsatt. Du må finne all nytelsen og gleden du kan komme til å oppleve dersom du skifter til den nye overbevisningen du ønsker deg. Tenk på alle mulighetene, all gleden, nye vennskap og forbedringer i økonomien din du vil oppleve dersom du skifter over til denne nye overbevisningen.

Tenk deg 5 år fram i tid – vil livet ditt være annerledes? Hvordan? Hva vil du ha i livet ditt om 5 år som ikke har i dag? Eller som du ikke vil ha om 5 år, med den gamle overbevisningen? Om 10 år – hvordan vil livet ditt være? Er du lykkelig? Har du en ny familiesituasjon på grunn av dette? På en skala fra 1-10, hvor takknemlig og fornøyd er du med livet ditt, nå som du har en helt ny og positiv overbevisning du tror på? Og her er “Kickeren” – om 20 år. Hvordan er du som menneske? Hvilke følelser har du om deg selv? Tenker du noen gang tilbake til den dagen du gjorde denne oppgaven, og lurer på hvordan livet ditt hadde vært, dersom du ikke gjorde denne oppgaven?

 

KORT FORTALT:

Det er det du sier til deg selv, du tror på. Om det er sant eller ikke, har ingen betydning for deg. Om du tror du kan, eller du tror du ikke kan, har du helt rett.”

 

For å endre dine overbevisninger, altså det du tror på, da må du endre din overbevisning i din underbevissthet. Din underbevissthet er din autopilot i livet. Det er den som bestemmer livet ditt. Alt du har lagret i den, er sannhet for deg.

 

Å endre din underbevissthet er enkelt.

  • Du må først finne ut hvilken overbevisning du ønsker å endre.
  • Deretter finner du ut hva du  ønsker å endre den til. Altså finne en setning som forteller deg din nye ønskede overbevisning.
  • Så skaper du så mye negative tanker og følelser for din gamle negative overbevisning som du overhodet klarer å få til. Nå skal hjernen din være motivert til å ta imot din nye og forbedrede tro/overbevisning.
  • Til slutt finner du så mange og positive tanker og følelser du klarer tilknyttet den nye ønskede overbevisningen. Og når hjernen din opplever glede og gode følelser til den nye, samtidig som den opplever smerte og ubehageligheter knyttet til den gamle, vil den velge å ta til seg din nye overbevisning.

 

Håper du fikk noe positivt ut av denne artikkelen. Hvis du har tanker eller spørsmål til den, er det bare å skrive i kommentarfeltet. 🙂

 

 

9 kommentarer
    1. Utrolig interesant lesing 😊 Jeg øver på å bli mer bevist hva og hvorfor jeg gjør ting i hverdagen, fordi mye av det jeg gjør, gjør jeg på autopilot uten å være bevist. Jeg prøver å bli bevist på hva jeg gjør av gammel vane (fordi det er så lettvint). Noen gamle vaner er kjekke å ha, andre hindrer bare utvikling. Jeg liker veldig godt artiklenene dine 👌 Riktig god helg 😊

    2. Åse Helen: Tusen takk! Slike kommentarer inspirerer meg 🙂

      Har du sluttet å skrive blogg? Var inne på siden din, men fant bare gamle artikler fra 2015. Det ser jo ut som at du hadde mange lesere da du holdt på??

    3. Ja jeg prøver å begrense min aktivitet online, så jeg sluttet å blogge etter at jeg startet på Instagram. Uansett så var det jo bare litt hverdagsliv jeg blogget om og ikke så veldig spennende. Jeg velger å ikke slette bloggen min, for kanskje en dag ønsker jeg å formidle noe, og da når jeg ut til mine følgere i alle fall 😊 Jeg liker å lese dine artikler for vi har vært og er delvis på samme reise, og du setter så fint ord på alt, så jeg kjenner meg så godt igjen 😊

    4. Åse Helen: det hørtes lurt ut. Tid på nettet går jo på bekostning av noe annet, ofte viktigere gjøremål. Men eg må følge deg på Instagram iallefall. Kordan finner eg deg? Eg har også tenkt å lage meg ein ny Instagram konto, som eg binder sammen med denne bloggen. Skal lage meg ein plattform for forskjellige medier. Det er lurt sier ekspertene.

    5. asehelenroaldsvik heter jeg på Instagram. Kontoen min har tatt litt av, og jeg skjønner ikke helt hvorfor, for det er mange som tar finere bilder enn meg. Så spennende med en Instagram konto som knyttes opp mot bloggen din 😊 Ja det er veldig lurt å markedsføre seg gjennom mange kanaler. Da når du ut til så mange flere. Jeg er sjelden på Facebook og litt oftere på Instagram og jeg tror det er mange som er som meg. Ved å legge til bloggadressen din og eventuelt Facebook side på profilen din på Instagram, så får du jo dine følgere som er interesserte til å titte innom deg der også. Jeg gleder meg til å følge deg på Instagram 😊 Selv legger jeg ut mest naturbilder, men jeg har tenkt å begynne å skrive noen kloke ord til hvert bilde. Ser mange gjør det, og da blir det så mye mer interesant når man både ser visuelt og får stimulert tanker eller følelser gjennom ord også. Ha en riktig fin lørdagskveld 😊

    6. Åse Helen: Dette høres interessant ut. Såg jo at du fikk en del kommentarer på bloggen din, så noe interessant må det jo være å følge deg. Du gjør sikkert en del riktig ut å vite hva. Men det er alltid gøy når ting tar av.

      Eg har ikkje laget Instagram-kontoen min enda. Det er en del av det framtidige prosjektet mitt. Har laget en Facebook-side ved navn personligutvikling.blogg.no, men tenkte å linke blogg og Facebook til Instagram og Twitter og kanskje et par medier til. Men det er i framtiden.

      Eller så har eg en gammel Instagram-konto der eg heter starmind79.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg