HVORDAN HÅNDTERE ET JOBBINTERVJU

Det har seg slik at jeg har kommet i et dilemma selv. Jeg skriver dette innlegget fordi jeg trenger å tenke gjennom en problemstilling. Jeg har akkurat gått ned i 60% stilling på jobben min, for å få mer tid med prosjektene mine, som for eks er blant annet å jobbe med denne bloggen. Nå har noen av mine arbeidskamerater, funnet en ledig stilling som passer meg svært godt til hva jeg kan, og den dekker 40%. Altså disse 40% som jeg akkurat har sagt ifra meg. Jeg er ikke lysten på å begynne å jobbe 100% igjen, rett etter at jeg har gått ned i 60%.

 

Men det er mulig at jeg kommer til å søke på stillingen likevel. Jeg trenger jo ikke å ta den selv om jeg hadde fått den. Men siden jeg har tenkt å søke, da bør jeg vite hvordan jeg skal framstå under et eventuelt jobb-intervju. Derfor skriver jeg noen tips om hvordan jeg ser på slike situasjoner.

 

 

DU MÅ VITE HVA DU VIL

Hva er ditt ideelle resultat? Dette er det viktigste punktet å tenke gjennom. Ofte sier dette seg selv, men ikke alltid. Som regel er du interessert i den hele og fulle stillingen. Men av og til når du går inn for å snakke med sjefen din, eller din ønskede sjef, så har du flere mulige utfall i hodet samtidig.

 

Når du har flere mulige utfall i tankene dine samtidig, blir du passiv. Du vil virke usikker på hva du ønsker. Dette merker den du snakker med, og denne personen har lett for å tolke deg som en usikker person, og du vil ikke virke som den lederen du ønsker å framstå som. Dette bidrar ikke til å overbevise sjefen din om at du er en person som han eller hun leter etter.

 

Selv bruker jeg dette punktet hver gang jeg skal snakke med andre mennesker om viktige saker som jobbsituasjon, bankansatte i forhold til lån og lignende. Du bør rett og slett tenke gjennom situasjonen din, før du går til verket og snakker med ledende personer om viktige saker, slik at du ser og hører trygg ut når du er i samtalen. Du bør alltid ha klart for deg hva ditt tenkte utfall kommer til å være. Du bør alltid gå etter bare ETT utfall, slik at du kun fokuserer på dette.

 

Det er nemlig slik at når hjernen din ikke helt vet hva du ønsker, og du har to forskjellige alternativer i tankene dine samtidig, da går den i dvalemodus. Den slutter rett og slett å hjelpe deg – fordi den vet jo ikke hva du vil, eller hva du er ute etter.

 

 

DU MÅ TENKE GJENNOM HVORFOR AKKURAT DU BØR FÅ STILLINGEN

Hva skiller deg fra alle andre? Hvilke kvaliteter besitter du, som din arbeidsgiver vil ha glede av? Slike spørsmål vil du sannsynligvis få under et jobbintervju, og dette er krevende å finne svar på dersom du ikke allerede har dem liggende i bevisstheten din når du entrer møtet/samtalen. Dersom du på forhånd tenker gjennom dette og aller helst skriver ned svarene dine, vil du være topp forberedt til å overbevise din nye arbeidsgiver om at du er godt egnet for stillingen. Når du på forhånd tenker gjennom dine styrker, og finner gode svar, vil også selvtilliten din få et boost. Og det igjen vil jo gjøre at du lettere ser selvsikker ut under intervjuet.

 

I dette punktet tar jeg også med at dersom jeg ikke besitter viktig kompetanse og kunnskap enda, då er jeg berett til å lære meg alt jeg trenger å vite etter hvert som jeg jobber med faget. Jeg er rett og slett en “Never Ending Improvment”-person. En som aldri slutter å ta til meg kunnskap, og dette kommer selvsagt min nye arbeidsgiver til å nyte goder av. Jeg ønsker ikke å lære meg faget, men vil hele tiden forbedre meg så lenge jeg jobber i selskapet. Slike mennesker er verdifulle. Dette er ikke en egenskap du har eller ikke har, men en egenskap du bestemmer deg for å skape. Dette kan altså også du ta med deg til dine framtidige jobb-intervju.

 

 

Dette var noen enkle tanker jeg har gjort meg. Ellers så kommer jeg nok til å søke en del på Google etter “Hvordan jobbintervju”. Da får du masse gode, og helt sikkert en del ikke fult så gode artikler om emnet. Det gjelder å forberede seg. Men husk at selvtillit og å virke selvsikker er viktig. Men ikke bli arrogant. Vær trygg og rolig, og vit at det handler ikke om liv eller død. Om du ikke får stillingen, så har du i alle fall en erfaring å ta med deg videre.

Har du noen tips til jobb-interjuer?

4 kommentarer
    1. Hei! Jeg har et spørsmål som ikke angår dette innlegget, men bloggen din i helhet. Kan du koble den opp mot bloglovin? Det er en app man kan følge alle bloggene man liker på slik at man får oppdateringer hver gang bloggene publiserer et nytt innlegg. Skulle gjerne fulgt deg der. MVH Rikke

    2. Rikke: Hei. Takk for tipset. Eg skal prøve å få dette til. Men det kommer sikkert til å være litt stille på bloggen min noen uker framover, fordi eg planlegger å lage en julekalender, med artikler hver dag i desember fram til Julaften. Så da trenger eg de ukene på å skrive disse. Eller takker eg for at du stikker innom bloggen min, og håper du får en fin høst. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg