SITTER DU FAST I HAMSTERHJULET?

I det siste har det vært ganske utfordrende å skrive artikler til denne Julekalenderen. Ofte er det slik at du kommer til et punkt i prosjektene dine, hvor ikke alt går på skinner. Derfor passer det egentlig bra å skrive om dette temaet som jeg skal gjøre i dag. Nemlig om å sitte fast i “hamsterhjulet”, eller “the rat-race” som det heter på engelsk.

 


 

HVA MENER JEG MED HAMSTERHJULET?

Når du først har kommet deg på et slikt hamsterhjul, da kommer du deg ikke av igjen. Hjulet går – og du løper,  men kommer ingen vei. Du har akkurat startet en evighet, nesten uten håp om å komme noen steder. Du sitter fast på akkurat den samme plassen, og årene bare går og du forstår ikke hvor tiden ble av.

 

Men det er slik vi er opplært til å leve. Vi tar oss en utdannelse, slik at vi kan få oss en jobb. Når vi har fått oss en jobb, da får vi inntekt, slik at vi kan ta opp et lån i banken. Dette kan bli en felle for oss, og vi klarer kanskje aldri å komme oss ut av den igjen. Vi tar opp lån som vi muligens aldri kommer til å betale ned. Men rosinen i pølsen er at vi får kjøpe oss en plass å bo og kanskje en bil. Men nå er du stuck. Du er blitt helt avhengig av inntekten din, for å kunne fortsette å løpe i hjulet.

 

Du er nå blitt avhengig av å beholde jobben, slik at du kan betale regninger, avdrag og renter. Det er akkurat som at du har fått deg et nytt mål i livet. Du skal få hjulet til å gå rundt. Rundt og rundt og rundt. År ut og år inn. Men du kommer deg ikke av flekken. Er det dette som er drømmen?

 

I følge statistikk og forskning (som jeg har hørt om- jeg vet lite troverdig…), har ca 80% av befolkningen i i-land en jobb de ikke trives med. 80% av befolkningen går på jobb hver dag, og gleder seg til helg og ferier. Det er disse dagene de lever for – helgene og ferier. Men hva med alle andre dager? Det er da flere hverdager enn ferie og fridager.

 

 

OPPGRADERING OG MER GJELD

Et annet problem med det såkalte hamsterhjulet er at folk ikke ser ut til å skjønne poenget. Dersom noen får en litt bedre betalt stilling, og kanskje har klart å spare seg opp noen kroner – da tar de opp et enda større lån, slik at de kan kjøpe seg litt større hus og en enda dyrere bil. Og plutselig er de dypere inn i hamsterhjulet. De er kanksje ikke særlige lykkeligere heller – men de har ivertfall litt større formue, tenker de. Og da er alt som det skal være.

 

Folk blir ikke lykkeligere av større og dyrere gjenstander. Og hvertfall ikke av mer gjeld. Men det er dette som er normen. Det er slik vi lever i dagens samfunn. Det er om å gjøre å konkurrere om de største og fineste gjenstandene. Da vinner vi – i alle fall over naboen, og kanskje til og med kollegaen. Og så ser det bra ut å komme kjørende i en dyr Mercedes eller Tesla.

 

Er det egentlig dette som er målet vårt. Å være den beste hamsteren i hjulet? Slik at ditt hjul går litt raskere enn naboens? Eller kan det være lurt å tenke seg litt om, før du kjøper deg noe som er dyrere enn det du har i dag – og så kanskje bruke litt av pengene til å kjøpe deg litt fritid istedenfor? Kanskje du innerst inne har et prosjekt du kunne tenkt deg å prøve ut, eller du drømmer om å reise litt, slik at du kan oppleve ting? Men da trenger du mer tid for deg selv. Og kanskje du burde bruke litt av lønnsøkningen din til å realisere dette? Om ikke for alltid, så kanskje for noen år.

 


 

Det er dette jeg har gjort akkurat nå. Jeg har kjøpt meg litt mer tid, slik at jeg blant annet kunne lage denne julekalenderen. Jeg vet ikke ennå hvor lenge dette lar seg gjøre – å jobbe mindre, for å bruke tid til disse studiene mine. Fordi jeg får jo ikke papirer på dem. Jeg får mer kunnskap, men ingen garantier for framtiden, og derfor heller ingen inntekt å hvile på. Det er akkurat som at jeg har stoppet litt opp inne i hamsterhjulet – og tenker meg om. De andre hamstrene snur seg mot meg, og lurer på hva jeg driver med? Skal du ikke løpe som oss? De mener det er tryggeste å fortsette å løpe. Det kan det nok hende at det er – men det er ikke det som er drømmen min.

 

Dette er en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

12 kommentarer
    1. Jeg er glad for at du skriver denne julekalenderen. Det får meg til å tenke over ting jeg vet, men ikke tenker bevisst over. Jeg holder selv for tiden på å prøve å bytte hamsterhjul, selv om jeg helst vil av så er det vanskelig, men jeg har et håp om å finne et som passer bedre 🙂

    2. Kjersti: Bytte hamsterhjul? Prøver du å finne en ny jobb?

      Drømmen min også er å kunne leve av hobbyen. Men akkurat no må eg nøye meg med å jobbe litt mindre, og da har eg litt mer tid til mine egne prosjekter. Så det blir nok noe på denne bloggen også etter jul. Men vet ikkje ka.

    3. Hei 🙋 Nå er det lenge siden jeg har vært inne og lest noen blogger. Din artikkel er som vanlig veldig interesant. Jeg har hoppet av et hamsterhjul i de siste månedene, nemlig å ikke være på sosiale medier. Jeg var jo ikke så aktiv før heller, men tiden går fort når man først setter seg med mobilen, og plutselig har det gått mange timer. Jeg har plutselig mye mer fritid som jeg kan bruke på det jeg liker hver dag. Jeg kommer nok ikke til å være så fraværende online som jeg har vært de siste månedene, for det er mye interessant på det store Internett (som for eksempel å lese din blogg) Men jeg kommer til å bli mye mer bevist på hvor mye tid jeg bruker. Jeg vil med det samme jeg er her få ønske deg en riktig god jul og et godt nyttår. Måtte vi klare å skape mye hell og lykke på vår vei i 2017 😊

    4. Åse Helen: Takk for kloke og gode ord. Ka er grunnen til at du ikkje har vært på nett i det siste? Har du tatt et valg, eller er det tilfeldige eller uheldige omstenddigheter? Uansett høres det lurt ut å kutte ned på sløsing av fritid. Her er det mange som synder. (Eg er blant synderne selv)

      Eg ønsker også deg en god jul og et godt nytt år. Så får vi satse på at det nye året gir oss nye og gode muligheter. 🙂

    5. Årsaken var at jeg tok et bevist valg. Jeg følte at alt for mange timer i uka gikk med til å kommunisere og kikke ned i telefonen min. Men jeg savner mange av mine nett aktiviteter og nett venner, så i framtiden vil jeg nok være pålogget litt oftere, men ikke bruke like mye tid på det som før. Jeg har begynt å danse igjen, trene mer, mer tid i naturen og mer tid til sosialt samvær, så for meg har det vært veldig positivt 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg