SLIK FUNGERER UNDERBEVISSTHETEN DIN

Jeg kom over en beskrivelse av hvordan underbevisstheten vår fungerer. Synes den gav en utrolig bra forklaring på hvordan denne “datamaskinen” vår virker. Om du ønsker å forstå mer av dette fantastiske maskineriet som vi alle har fått, er dette en artikkel du vil komme til å like. Den kan komme til å gi deg et bedre og lykkeligere liv. Dette må du lese. Det er ikke jeg som har funnet på teksten, men oversatt den fra en lydbok ved navn: “How to get More”.

 

Prinsippet i denne artikkelen, vil også bli sentral for de neste dagenes innlegg. Jeg vil da skrive litt om hvordan og hvorfor ting i livet ditt er som de er. Hva som er forskjellen på om du opplever suksess i målene dine, eller om du opplever nederlag – Og hvorfor.

 


 

“Inne i hodet ditt har du den mest kraftfulle super datamaskinen som noen gang er laget. Men du er bare gitt administrator rettigheter til 1% av dens kapasitet. Det er litt som om du fikk en Formel-1 bil, men ble fortalt at du bare kunne kjøre den i parken.

 

Det er inne i de resterende 99%, at “overflodstanker” eller “frykt for ikke å få nok”-tankene våre ligger. Vi klarer faktisk ikke å forstå hvor kraftfull denne delen av oss egentlig er. Den har et nesten ubegrenset potensiale, og den har nesten ubegrenset kraft til å virkeliggjøre et hvilket som helst av dine ønsker, og fikse dette inn i livet.

 

Men det er en hake her, du er forhindret fra å ha tilgang til denne delen av hjernen. Det er faktisk ikke mulig for oss å komme i nærheten av denne delen av hjernen vår. Det kan virke frustrerende, men det er til det beste for oss. Det ville være som å kle på meg en legefrakk, dytte meg inn på et sykehus, og be meg om å operere en hjerneskadet pasient. Det ville føre til den sikrer død i løpet av sekunder. Jeg ville ikke hatt peiling på hva jeg gjorde. Dette er grunnen til at vi ikke får tilgang på denne delen av hjernen vår.

 

I den underbevisste delen av hjernen ligger det superviktige rutiner som å styre hjerterytmen, kroppstemperaturen og oksygentilførselen vår. Hadde du begynt å fikle med disse prosedyrene ville du vært en død person innen svært kort tid.

 


 

Det er også en annen del av hjernen som hindrer oss fra å få tilgang, og det er din “port-vakt”. Dette er den 1% som du er oppmerksom på. Dette er den delen av hjernen din som bedømmer og undersøker alt du opplever. Det er den delen av deg som kan se en person du liker, og komme med utsagn som: “Nei, hun er alt for bra for meg.”, “Jeg er alt for gammel for henne.”, “Hun er sikkert sammen med noen allerede.” osv.

 

Denne delen av hjernen din kan ikke slutte å svare på spørsmål. Den kan rett og slett ikke slås av, til og med ikke settes på pause et bitte lite sekund engang. Den er en masete plage til tider. Det klassiske eksempelet er det kjente: “Ikke tenk på en rosa elefant.” Den rosa elefanten spretter opp i tankene dine med det samme du sier utsagnet. (men jeg bad deg jo om IKKE å tenke på den. Likevel gjorde du det. Det er også derfor du ikke klarer å slutte med noe, når du fokuserer på hva du må holde deg unna. Du kan ikke gi denne “port-vakten” ordet som minner om det du prøver å slutte med. Da gir du den påfyll, slik at den fortsetter å tenke og fokusere på det du ønsker ut av livet ditt.)

Dette er en automatisk respons fra vår bevisste del av hjernen. Dette er den eneste tilgangen du har, fordi når en kommando først har passert “port-vakten” din, da er kommandoen din rukket fram til underbevisstheten din, om det er til det beste for deg eller ikke.

 

Underbevisstheten din er perfekt. Den dømmer ikke og har ikke tanker og meninger om noen verdens ting. Den har ingen trang til å bedømme hendelser, personer eller ting. Det må fullføre alt som blir sent til den. Dette er en svært kraftfull del av deg, ikke bare kan den gi deg nesten alt du ønsker, men den har også makt til å virkeliggjøre det. Alt det du må gjøre for å få den til å samarbeide med deg er å spørre.


 

SAMMENDRAG:

La oss raskt gå gjennom dette en gang til, fordi det er avgjørende at du forstår.

 

1. Ditt bevisste sinn svarer deg på spørsmålene du stiller og tilføyer bedømmelser. For deretter å skape en kommando til underbevisstheten.

 

2. Underbevisstheten tar denne kommandoen og utfører den, uten å stille noen motspørsmål. Den kan aldri selv avgjøre om den skal ignorere kommandoen eller ikke, og den kan heller aldri gjøre noen forandringer i forhold til kommandoen.

 

3. Underbevisstheten er glad i deg. Den vil prøve å avsløre negative ting, men den kan ikke tvinge deg til å følge den. Og den kan ikke forkaste selv de mest ødeleggende kommandoer, fordi du er blitt gitt en gave av fri vilje. I praksis betyr dette at dersom du ser en fin jente, og dine tanker om henne er: “Hun er altfor bra for at hun skal være interessert i meg.”, da vil din bevissthet komme opp med en million grunner for at dette er sant. Du skapte erklæringen, og nå må egoet ditt (din port-vakt) skape beviser som støtter opp under det du tror.

 

4. Den vil da ta denne oppfatningen din og gi den videre til underbevisstheten, slik at oppfatningen kan bli oppfylt. Dersom du likevel går opp til denne “super-modellen” i denne tilstanden (eller modusen om du vil), er sjansen for at du blir avvist så godt som GARANTERT.

 


 

MEN LA OSS SNU LITT PÅ DET

La oss si at du møtte den samme jenta, og istedenfor dette negative tankemønsteret, tenkte: “Hvordan kan jeg gjøre et godt førsteinntrykk på denne jenta?” Nå må ditt ego (denne ene prosenten som du selv kan styre – din masete lille port-vakt) jobbe med å svare på det spørsmålet i stedet. Det må nå komme opp med en liste over hvordan du kan gjøre et godt førsteinntrykk på denne kvinnen, og så vil den sende dette videre til underbevisstheten din, slik at den kan fullende prosessen, uten videre spørsmål.

 

Dette ene konseptet er verdig flere hundre bøker, du kunne bruke en livstid bare på å researche denne ene fantastiske funksjonen av hjernen din. Dersom du ønsker å lære mer om akkurat dette kan du lete opp noen av disse bøkene: “Thoughts are Things”, “Big Magic” – by Elisabeth Gilbert, “Manifesting Magic” – by Craig Back, “The Power of Now” – by Echart Tolle.”

 


 

Dette er en del av en Julekalender. Hver dag poster jeg en ny artikkel, som jeg håper kan gi noen gode innspill og ideer. Takk for at du tok deg tid til å lese artikkelen. Lik gjerne Facebook-siden som hører til bloggen.

11 kommentarer
    1. Jeg har lest -The secret som også bygger på det samme som du skriver her.
      Prøver bevist å hele tiden styre tankene mine positivt, men siden jeg er bevist på dette kan jeg også si at det er utrolig vanskelig. Men øvelse gjør mester, og livet blir stadig bedre, ikke sant??
      Liker foresten denne bloggen utrolig godt, du skriver så mye bra, selv om jeg ikke alltid er like flink å legge igjen en komentar 🙂

    2. senjamamma: Tusen takk for denne kommentaren i alle fall. Eg er ikkje så flink til å legge igjen kommentarer til andre eg også. Blir glad av å høre at du liker det eg skriver. Det gir motivasjon til å fortsette 🙂

      Ha en fin uke. Og så skal eg ta noen turer innom bloggen din – og forhåpentligvis gi deg noen linjer i kommentarfeltet ditt 🙂

    3. Produksjonsfeil, kanskje? (sikter til hvordan mennesket fungerer – eller ikke fungerer). Men uansett, interessant. For tenk om alt hadde vært optimalt, da hadde vi ikke hatt noen nye ting å lære eller oppdage lenger. Da hadde det vært kjedelig, da……. 😀

    4. irenglede: Ja, det er innviklede greier. Men eg vet ikkje om vi kan si at det er “produksjonsfeil”. Alt fungerer jo på en eller annen måte. Og før en forstår seg på mekanismen, vil vi jo ikke få det til. Ta for eks en bil. Før du har lært å kjøre, får vi ikke bilen til å gå normalt.

    5. irenglede: Det er vel bare sånn livet e, tenker eg. Har lyst å anbefale deg ein bok. Kan hende du har hørt om den, eller lest litt av den her på bloggen. Men “The Chimp Paradox” kan eg ikkje få fullrost nok. Den forklarer på en veldig god måte kordan hjernen vår fungerer. Den e et must å lese.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg