SLIK TAR HJERNEN TIL SEG KUNNSKAP

I de siste ukene har jeg lest en del om hjernen og hvordan den fungerer. I følge en bok som heter “Hjernen er Stjernen”, er læringen vår to-delt. Førts må vi lære noe. Så må vi lagre det, slik at vi ikke mister det vi har lært.

 

 

Læring handler om å tilegne seg kunnskap. Når du lærer noe, dannes det seg nervecelle-stier i hjernen din. Det er dette som gjør at vi husker stoffet. Jo flere nerveceller som er involvert i din nye kunnskap, jo mer og bedre husker du. 

 

Du kan tenke deg disse nervecelle-stiene som stier i den virkelige verden. Stier som blir flittig brukt, vil bli større og sterkere, og etter hvert omdanne seg til veier. Slik er det også med nervecelle-nettverkene dine. De begynner som små spinkle stier, men ved at du stadig repeterer det samme stoffet og legger til ny informasjon, vil du begynne å forstå temaet/emnet bedre, og nervecellestiene dine blir breiere. Men slutter du å bruke dem (slutter du å repetere stoffet du har lært) vil disse nervecelle-stiene i hjernen din reduseres, og bruker du dem ikke i det hele tatt kan de til og med forsvinne. Det er derfor lurt å repetere viktig kunnskap og stadig lære nye ting. Da holder du nervecelle-nettverkene dine ved like.

 

Når du ønsker at det du lærer skal sitte spikret i hjernen din over lengre tid, er det viktig at du ikke bare leser stoffet, men at du repeterer det viktigste med jevne mellomrom. Da vil du vedlikeholde disse nervecelle-stiene som har opprettet seg i hjernen din. Dersom du allerede besitter en del kunnskap om emnet fra før, vil du huske mer fra stoffet du prøver å lære deg. Det er fordi du allerede har en forståelse av emnet fra før, og at du derfor kan koble den nye informasjonen til den gamle. Når du kobler informasjon du ikke kan, med informasjon du kan, vil du lettere forstå den nye informasjonen og husker bedre. Da vil du få mer lagret inn i hjernen på kortere tid.

 

 

Det har du sikkert merket fra tid til annen, at kunnskap du prøver å lære deg, som har med emner du er lidenskapelig opptatt av fra før, de sitter spikret nesten med en gang. Du forstår poengene, og du husker dem bedre med fra dag en. Det er fordi du allerede hadde opprettet en nervecelle-sti (vei) for dette fagområdet fra før, og du bare la til ny informasjon som nesten logisk la seg til den gamle informasjonen. Du gjorde nervecelle-stien din sterkere og forståelsen av fagområdet bedre.

 

Det er ofte dette som er problemet med elever på skolen som sliter med å henge med, i forhold til elever som forstår tidligere innlært kunnskap veldig godt. De elevene som ligger godt an og forstår mye fra før, de vil ha mange flere knagger å henge den nye informasjonen på. Mens de som allerede sliter, får med seg mindre av den nye kunnskapen også, siden de har færre knagger å henge denne nye lærdommen på. Det er en ond eller god sirkel, alt etter om du er en av de som kan mye fra før, eller en av dem som kan lite fra før. De som sliter vil henge lenger og lenger etter, fordi det er vanskelig å få med seg all ny informasjon og fordi de allere har et etterslep av gammel kunnskap de burde kunnet fra før.

 

 

Helt til slutt er det noen tips som er verdt å vite:

  • Det er viktig å konsentrere seg når man ønsker å lære seg ny informasjon. Musikk på øret er derfor ikke særlig lurt.
  • Søvnunderskudd vil hindre deg fra å lære effektivt.
  • Stress reduserer også din evne til å huske stoffet du ønsker å lære.
  • Dersom du klarer å engasjere følelsene dine når du lærer noe, da blir det lettere å huske stoffet. Følelser gjør at du husker informasjonen bedre. Da blir flere av områdene i hjernen din involvert i læring og lagring av kunnskapen.

 

 

Følg “personligutvikling.blogg.no” på Facebook

#læring #hjernen #nervecellenettverk #repetisjon #informasjon #kunnskap

6 kommentarer
    1. Fint innlegg med mange viktige poenger. Jeg har selv sett i skolen at elever som mangler grunnmuren sliter med å reise et byggverk av ny kunnskap. Så er spørsmålet; hva gjør vi med det? Repetere, repetere før vi går videre kanskje, jmfr. nervecellestiene dine, men det er ikke alltid så lett. Ha en fin dag.

    2. Ellen Margareta: i forhold til elever som sliter med grunnmuren, tror eg ikkje det er så enkelt. Tror at det er flere ting som ligger bak. For eks manglende motivasjon, lite tro på seg selv og framtiden osv. Det er ikkje bare å repetere mer, visst skolebarnet ikkje er interessert selv.

      Tror det er mye irrelevant som læres på skolen. Og det at du ikkje ser poenget i lære stoffet kan være ett problem. Bare mine tanker. 🙂

    3. Om en elev har en diagnose eller spesifikk lærevanske blir det noe annet. Det finnes en rekke forskjellige forskning på feltet og, blant annet ikke så fjernt fra det du nevner her. Lærling og undervisning er to ulike ting, og det kan fort glemmes

    4. Anonym: det er nok mange ting som spiller inn på feltet læring og hukommelse. En av tingene er nok at folk lærer i forskjellig tempo. Men eg tror for eks at interesse og glede i det du lærer er spesielt viktig for om du lærer mye eller lite av det du leser på. Uten interesse for et fag, er det vanskelig å ta til seg stoffet.

      Det tror eg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg