ER DU BLITT DEN PERSONEN DU DRØMTE OM Å BLI?

Det er din tro eller dine “underbevisste overbevisninger” som styrer livet ditt. Det er den som avgjør om du er/blir rik eller fattig, god eller dårlig i en idrett eller om du får superkarakterer på skolen. Det kan være vanskelig å skjønne dette, dersom loven jobber imot deg. Men det du tror om livet ditt, bestemmer hvem du kommer til å bli.

 

 

Jeg leste en bok her om dagen, av en som heter Tom Corley. Han brukte seg selv som eksempel på akkurat denne loven. Da Tom var ni år, hadde han en traumatisk opplevelse med faren sin. Faren var sint på Tom, og sa noe han sannsynligvis ikke mente, men som likevel ble sagt: “Du er så dum, at hadde ikke nakken holdt hodet ditt på plass, så hadde du glemt den et sted.” Denne kommentaren glemte aldri Tom. Han fikk seg ett støkk, og på grunn av den negative stemningen denne kommentaren skapte, festet den seg i tankene til Tom.

 

Når noe skaper sterke “positive” eller “negative” følelser hos deg, husker du opplevelsen i ettertid. Jo sterkere følelse som skapes, jo sterkere blir inntrykket, og jo bedre husker du opplevelsen i ettertid. Og jo lenger tid vil det går før du glemmer den. Merk deg dette, når du står midt oppe i en diskusjon med for eksempel et familiemedlem. Du kan skade noen, med en setning du bare ramset opp, selv om du egentlig ikke mente det i ettertid. Men dette gjelder også med positivt fortegn. Du kan endre ett liv, dersom du sier noe som skaper positive følelser hos den andre personen.

 

Men tilbake til historien. Tom fikk seg ett støkk. Han sier at han husker situasjonen detaljert flere tiår etter. “Den preget meg, og skapte en indre overbevisning om at jeg er dum. Jeg er stygg. Jeg sluttet å gjøre lekser. Sluttet å bry meg om skolen. Hvorfor gjøre lekser når jeg likevel ikke klarer å få en A?” Indre overbevisninger styrer slike ting. Hvor mye innsats og tid du skal gidde å legge ned. Den nye negative troen (indre overbevisningen) satte i gang nye vaner hos lille Tom. Og de vanene var med han i mange år.

 

 

En del år senere, da Tom var 15 år, var Tom et problembarn på skolen. Han var urolig og fulgte lite med. Men en ung kvinnelig lærer, som de fleste guttene i klassen til Tom likte svært godt, bad Tom om å bli værende i klasserommet når timen var over. Dette var ikke noen uvanlig hendelse. Tom satt ofte igjen etter timene. Han var ikke blitt noen mønsterelev. Men den samtalen læreren hadde med Tom denne dagen, skulle forandre hans liv for alltid.

 

Læreren: “Tom, jeg tror at du egentlig er en veldig smart gutt. Og at du faktisk forstår dette faget godt. Faktisk, så tror jeg at du kommer til å få topp karakteren på prøven vi skal ha nå i slutten av uken.” Akkurat disse ordene satte inntrykk i en liten gutt på 15 år. For da Tom kom kjem fra skolen denne dagen, satte han i gang å lese til prøven. Han hadde aldri lest så mye til en prøve noen gang, som han gjorde til akkurat denne prøven. Og for første gang var Tom godt forberedt.

 

Da læreren delte ut resultatene i ettertid, tok hun Tom fram foran hele klassen. “Tom har akkurat fått 99% rett på denne prøven, og hadde nest best besvarelse av alle sammen.” Tom følte seg stolt. Og opplevelsen med det gode resultatet, sammen med oppmerksomheten fra læreren gjorde sterkt inntrykk på denne bråkmakeren. Etter hendelsen fikk Tom helt ny tro på seg selv, og ble en meget bra student i ettertid. Han gikk aldri tilbake til gamle synder, men fikk bare gode karakterer fra den dagen. Han var ikke den idioten han trodde han var. Og han begynte å tro på seg selv.

 

 

Dersom du sier til deg selv at du er en mindre smart person, og tror på det, da vil hjernen din sørge for at det blir en realitet. Da vil den forme vaner som vil oppfylle din overbevisning. Men på samme måte vil hjernen din hjelpe deg til suksess, dersom du bestemmer deg for at du er en supersmart person. Da vil hjernen din finne en måte å tilrettelegge livet ditt, slik at du kommer til å få vaner som hjelper deg gjennom livet.

 

Dette er en sann historie fra barndommen til Tom Corley. Jeg fant den i boken: “Change Your Habits, Change Your Life.”

 

Jeg håper den var til inspirasjon. Jeg har selv en lignende historie fra mitt eget liv, men det blir litt for langt å skrive den i dag. Jeg var også en elev som ikke gjorde det særlig bra på videregående. Og har for eksempel ikke noen studiekompetanse, fordi jeg strøk på eksamen. Men jeg vet derfor at det er slik verden vår fungerer. Du er den personen du tror du er. Og er du ikke fornøyd med livet ditt – Ja, så gjør noe med det. Du må tro, at du er bedre, og bli det.  

 

 

Jeg har forresten fått meg Instagram-konto: For å følge meg er navnet mitt: @selvutvikling

Jeg følger alle som følger meg 🙂

 

#selvutvikling #tomcorley #tro #overbevisning #oppfatning #holdning #tanker #hjernen

12 kommentarer
    1. Ah, right up my alley ! Jeg har kommet dit jeg ville, ved hjelp av endret tankegang, og nye mønstre. Man trenger av og til bare en skikkelig “vekker”. Jeg var en av de som kunne bruke timer foran tv’n hver eneste dag, og klage over hvor lite jeg fikk gjort i livet. Nå er tv-titting noe jeg kanskje har tid til i maks to timer i uka. Og jeg har aldri vært mer lykkelig 🙂 Mindset er alfa-omega !
      Mvh Drahjelp 🙂
      Sjekk gjerne ut bloggen min: http://www.drahjelp.blogg.no !

    2. Drahjelp: Hei. Skal sjekke den ut.
      Det er sant at når du har mye å gjøre, da kjeder du deg mindre også. Du har mindre tid til Tv og andre forstyrrelser. Å ha noe å gjøre hver dag, gjør at du føler dagene har mening.

      Ha en fin onsdag 🙂

    3. magemassasje: eg har på grunn av tipset ditt, bestemt meg for at den boken skal bli min “lydbok of the week” neste uke.

      Håper eg får litt ut av den.
      Går det fint med deg om dagen?

    4. Kult 🙂 jeg minner megselv ofte på det konseptet, jeg tror det er essensielt.
      Ja, det går veldig bra med meg om dagen, mye av alt og det er gøy og spennende! Takk som spør 🙂

    5. slankmedmat: det er sant. Og det ligger utrolig stor kraft i vår underbevisste overbevisning. Eg tror faktisk at mange av de menneskene du ser i det daglige, om de er suksessfulle eller mindre vellykket har fått livene sine styrt av ka de er lært opp til å tro på, fra barndommen av. Får du høre at du kan klare nesten ka som helst, så påvirker det deg positivt. Men om du hører at, med deg er det lite håp, da går du lett inn i en negativ spiral.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg