LÆR Å HUSKE EN HEL KORTSTOKK – og imponer dine venner

Jeg har lest litt om hukommelse i det siste. God hukommelse er en av de mest avgjørende ferdighetene å lære seg. Og ja, det er en ferdighet. Det er ikke nødvendigvis slik at du har god eller dårlig hukommelse. Sagt med andre ord – selv om du har slitt med å huske ting i fortiden, trenger det ikke å være slik i framtiden. Det er mye du kan gjøre for å endre dette. Blant annet lære deg å huske i bilder. Det er det vi skal gjøre nå. 

 

Når du skal huske en hel kortstokk, er det ikke om å gjøre å pugge kortene. Vi skal lage et system som hjelper deg å huske kort som bilder og opplevelser, istedenfor tall og detaljer. Hjernen vår husker minner, bedre enn detaljer.

 

FØRST MÅ VI LAGE EN REISERUTE

Jeg brukte leiligheten min til denne øvelsen. I tankene mine gikk jeg fra rom til rom. Jeg begynte ved inngangsdøren, og tok meg en runde gjennom hele leiligheten, til jeg kom tilbake til utgangspunktet. Ruten må være både enkelt og logisk, siden du skal kunne huske den nøyaktig i tankene dine.

 

Det er 52 kort i en kortstokk, og derfor er målet å finne ca 50 steder i denne reiseruten, som vi kan bruke som plasser å parkere ting vi ønsker å huske. Her er det om å gjøre å finne steder det er lett å huske i ettertid, slik at du finner hver eneste plass i tankene dine etterpå. Derfor vil jeg foreslå noen logiske plasser å ta med: Skohyllen, ting som står i hjørner, stoler som har faste plasser, bord, stålamper, vaskemaskin, kjøleskap, komfyr, og ellers kjøkkenmaskiner, bokhyller, TV, sofa, bilder osv. Tingene du bruker bør ha fast plass, slik at du husker at “her var det noe”, når du vandrer gjennom rommene.

 

Nå er målet å gjøre kortstokken lettere å huske. For å få dette til endrer vi tall og mønster slik at de blir minneverdige. Fordi det er dette, denne teknikken går ut på. Du skal omgjøre hvert kort til et minne. Hjernen vår husker minner lettere enn tall og detaljer.

 


 

MØNSTER:

  • HJERTER: Her kan du bruke “ELSA i Frost” eller kjæresten/ektefellen din.
  • RUTER: Her tok jeg Donald Trump. Ruter minner meg om diamanter. Og Donald Trump er rik og liker gull og glitter.
  • KLØVER: Denne var enkel. Her var Fetter Anton en vinner. Kløver minner meg om flaks.
  • SPAR: Denne synes jeg var litt vanskeligere. Men her kan du bruke Onkel Skrue. Det eneste problemet da er at Skrue og Fetter Anton kan bli lett å blande sammen.

TALL:

  • 2 – DO eller SKO
  • 3 – TE, KRE (som i fulg) eller JULETRE
  • 4 – LIRE, som jeg omgjorde til PENGER. Lire var vel en valuta før i tiden.
  • 5 – rem som jeg gjorde om til BELTE
  • 6 – KJEKS, REFLEKS eller HEKS
  • 7 – KU eller TYV (alt etter om du sier sju eller syv)
  • 8 – POTTE eller ROTTE
  • 9 – SKI, MINI eller BIKINI
  • 10 – POLITI eller KONFETTI

  • J – Her tok jeg JUNIOR. For eksempel sønnen til Donald Trump
  • Q – Enten personen selv eller kona til personen, alt etter om det er en mann eller kvinne. Fetter Anton eller Elsa i Frost.
  • K – Det samme her. Personen selv, eller mannen til personen.
  • A – Her tok jeg direktørplassen til personen. Her sitter vedkommende og styrer riket sitt.

Det er viktig at du bruker samme symbol over hele linjen. Bruker du SKO for å minne deg om tallet TO, da må du bruke sko på alle fire kortene.

 

 

SLIK GJØR DU DET

La oss si at du begynner ved ytterdøren som den første plassen i reiseruten din. Da trekker du det første kortet, og finner “RUTER 2”. Da tenker du at Donald Trump, står utenfor døren, og sparker skoene sine rene på dørmatten din. Så trekker du neste kort, som er “HJERTER 4” og går til neste punkt i reiseruten din, som muligens er skohyllen i gangen. Da tenker du at “ELSA i Frost” gjemmer pengene sine under skohyllen din (siden 4 var det samme som lire, som minner om penger). Slik går du gjennom hele reiseruten. Nå assosierer du personer som gjør en aktivitet til hver plass i reisen gjennom leiligheten.

 

Når du har kommet deg gjennom hele reiseruten, og lagt ett kort på hver plass, kan det være lurt å gjennomgå ruten og kortstokken på nytt, slik at den sitter. Og så er det bare å ta imot applaus fra kjente og kjære.

 


 

HELT TIL SLUTT

Denne reiseruten du nå ha laget kan brukes til å huske andre ting også. Hvis du skal huske en liste på 50 ting, da har du allerede et ferdig system som kan takle pugging av en slik liste. Når du har lagt noe til plassene i reiseruten, vil langtidshukommelsen din, hjelpe deg å huske disse tingene, siden du har assosiert en plass, med en person eller gjenstand. Da lager du minner, som ofte kan sitte ukesvis i hukommelsen din.

 

Dersom du har laget deg en reiserute i 5 forskjellige rom, da kan det være supersmart å ha 10 plasser i hvert rom. Det som er fordelen da, er at da vet du nøyaktig hva som ligger på plass nummer 1, 2, 3, 10, 12, 15, 21 osv. Så nå kan du si hvilket kort som ligger hvor som helst i bunken, bare du får vite hvor i rekken kortet ligger. Det er enda mer imponerende. Da vet du at 1-10 er i det første rommet, 11-20 i det andre rommet, 21-30 i det tredje osv.

 

Håper systemet kommer til nytte.

 

#korttriks #reiserute #kortstokk #hukommelse #hjernen #pugge

4 kommentarer

Siste innlegg