HJERNEN DIN ER SKAPT FOR Å LURE DEG

Hjernen vår er ganske snodig. Den kan hjelpe deg til å klare nesten hva som helst – dersom DU er sjefen. Men dersom du er passiv – og lar den styre på med sine ting, vil den sørge for at du aldri opplever suksess. Du kan ta kontrollen – og bli suksessfull. Eller du kan la den styre livet ditt, bli passiv, og du er nesten garantert å bli misfornøyd med livet.

 

Og det triste i denne saken er at nesten ingen forteller deg noe særlig om hvordan den fungerer. Det er liksom ikke interessant. Det er ikke noe du trenger å kunne, blir du fortalt. Hjernen er ikke noe for den vanlige “mann eller kvinne i gaten”. HVORFOR IKKE?

 

 

Hjernen vår har som mål å sørge for at vi overlever. Den skal passe på at du ikke blir angrepet, kjørt ned, sulter i hjel eller på noen annen måte dør på grunn av uoppmerksomhet. Bevisstheten din er nemlig for treg. Derfor har vi fått en underbevissthet i hjernen vår som skal ta de aller raskeste og kanskje livreddende beslutninger. Og i tillegg ønsker hjernen din at du skal reprodusere deg, slik at slekten din går videre.

 

Sagt med andre ord: Hjernen ønsker å passe på deg. Den ønsker å hjelpe deg å unngå smertefulle opplevelser, og gi deg gleder og nytelser. Den vil så godt det lar seg gjøre, prøve å finne den minst smertefulle veien gjennom dagen, og samtidig forsøke å gi deg det du vil ha akkurat nå – og sørge for at du overlever dagen.

 

Dette vil si at hjernen din ikke er skapt for å hjelpe deg å realisere dine planer, drømmer og anstrengelser. Ofte vil den hjelpe deg, slik at du finner en snarvei, og kommer forbi hindringene du møter, på den letteste mulige måten. Det er her den kolliderer med dine planer om suksess. Hjernen i seg selv har ikke noe stort behov for at du skal ha mengder med penger, lekkert visittkort med god tittel eller stå øverst på seierspallen i OL.

Dette er tanker og ønsker som du selv kommer med. Hjernen har ikke noe behov for dette. Den ønsker faktisk å overtale deg til å forkaste slikt vås. Den vil faktisk ofte komme opp med mer behagelige alternative aktiviteter, når du tar fram løpeskoene eller studiene dine. Det er mer behagelig å se på TV, enn å lese i en kjedelig fagbok.

 

Det er dette som er grunnen til at gode resultater ikke kommer av seg selv. Det viser seg faktisk at det som er avgjørende for om barn skal få gode, middels eller dårlige resultater på skolen (og senere i livet), styres av hvilke oppdragelse og informasjon foreldrene gir barna i oppveksten. Det er nemlig foreldrene som er den største faktoren til hvordan barnets framtid blir. Men ofte er det skolesystemet, lærerne og politikerne våre som får skylden for middelmådige skoleresultater.

 

Men i virkeligheten handler dette egentlig om du er lært opp til å ta tak i ditt eget liv og framtiden selv, eller om du bare lever og gjør det du blir fortalt at du bør gjøre. Altså gå på skole, gjøre lekser, og være snill og grei. Men det som ingen forteller deg, er nettopp dette med at vi har en hjerne, som da tar kontrollen over livene våre, og kjører et trygt og godt løp. Unngår unødvendig anstrengelser, harde og krevende aktiviteter og oppnår et helt ok liv. Akkurat som den er skapt for å gjøre.

 

 

Det er jo nettopp dette som kjennetegner personer med gode resultater. De har tatt kontrollen over sine egne liv, og selv lagt planer for ekstraordinære resultater. Noe som krever at de tar kontrollen over sin egen hjerne. De forteller til seg selv at: “Jeg må trene 4 ganger i uken, dersom jeg skal være i god form.”, “Jeg må lese kunnskapsrike bøker, dersom jeg skal oppnå målene og drømmene mine.” og “Jeg må spare 10% av det jeg tjener. Eller så vil jeg ikke ha de samme mulighetene senere i livet.”

 

Dette er alle slike ting som hjernen din ikke automatisk ønsker å hjelpe deg med. Den vil i stedet at du gjør som alle andre – ser litt for mye på TV, lese populærlitteratur, ukeblader eller aviser – noe som sannsynligvis ikke kommer til å hjelpe deg verken på eksamen eller til å spille deg inn på handball eller fotballaget.

 

Og når alt kommer til alt – har du brukt opp mesteparten av dagen din til resultatløse aktiviteter. Nok en dag nærmere et middelmådig liv. Og hjernen din smiler tilfreds: “i dag gjorde jeg jobben min. Ingen skade er skjedd.”

 

Har du et aktivt eller passivt forhold til hjernen din?

 

#hjernen #suksess #kunnskap #framgang #drøm #mål #plan

6 kommentarer
    1. blackbirdsinging: det er sant. Den ønsker å spare på energien, men vi som mennesker ønsker å skape ting. Da må vi presse oss selv, noe hjernen ikkje ønsker. Det oppstår lett en krig der altså.

    2. Fint skrevet. Hadde jeg bare klart å overbevise meg selv om at det er jeg som er sjefen, og ikke hjernen så hadde jeg nok klart å komme meg ett sted i livet. Dessverre er det enklere sagt enn gjort..

    3. Nora Piscopo: det gjør du nok. Det at du leste artikkelen, gjør jo at du er oppmerksom på det. Og det er føste steg til endring. Eg håper du tar de rette valgene i livet, og trives med valg av studieretning. Ha en fin helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg