GJØR DETTE – og du blir mer selvsikker

Forskning har vist at kroppsholdningen din har stor effekt på følelsene dine. Noen har funnet ut at dersom du har en svak og maktesløs kroppsholdning, vil følelsene dine bli påvirket  – og du får negative tanker. På samme måten har forskerne funnet ut at du ved å holde en maktpositur (positiv kroppsholdning), vil du oppleve positive tanker og følelser.

 

 

HOLDNINGEN DIN AVGJØR HVA DU FØLER

Det finnes to hovedsett med kropps-positurer. Positive og negative. Vi kan kalle dem for makt-stillinger (positive holdninger) og maktesløse stillinger (negative holdninger). Dette er noe som er blitt forsket en del på de siste årene. Blant annet har de funnet ut at du gjør flere feil når du har en maktesløs og “hodet bøyd nedover” kroppsholdning, enn når du har en positiv og oppreist kroppsholdning.

 

Når en person har en toppstilling i arbeidslivet som gir han eller hun stor makt, er det mye større sannsynlighet for at denne personen har en oppreist holdning, har hodet opp og ser rett fram, tar litt mer plass (brede skuldre, litt avstand mellom beina og armene ut fra kroppen.) På samme måten er det med underordnede ansatte. Skal du inn å snakke med sjefen din, da er det stor sannsynlighet for at du kommer inn på kontoret hans/hennes med litt bekjedent kroppsspråk. Du krympe litt sammen. Du prøver å ta litt mindre plass.

 

Akkurat dette har noen forskere sett litt nøyere på, og funnet ut at slike kropps-positurer faktisk er avgjørende for hvordan man føler seg. Det er ikke bare stillingsinstruksen og lønnslippen som er avgjørende, for om du føler makt eller maktesløshet. Det er faktisk mer enn EN grunn til at du føler deg mindre verdt og er mer usikker når du går inn til sjefen din på denne måten, enn at han eller hun bestemmer over deg. Vedkommende som har makt-posituren vil føle mer makt over livet sitt og omstendighetene rundt seg, enn den personen som kommer inn på kontoret med krummet nakke, og hendene foldet i fanget.

 

DU FØLER DEG BRA NÅR:

– du står eller sitter oppreist, hendene på hoftene eller litt utstrakt fra kroppen, hodet høyt og smiler mens du ser rett fram eller opp. Da forteller du med kroppen din at: “Når føler jeg meg bra. Jeg har kontroll. Jeg er sjefen i mitt eget liv. Jeg er “super-meg”.” Hjernen din vil respondere med å gi deg gode følelser og positive tanker.

 

DU FØLER DEG IKKE BRA NÅR:

– du står eller sitter i en sammensunken stilling, hodet bøyd nedover, beina samlet eller i kryss og hendene ned langs eller inntil kroppen. Da forteller du med kroppen din at: “Jeg er ikke like mye verdt som andre. Jeg føler meg ikke suksessfull. Jeg ønsker ikke utfordringer velkommen. La meg være i fred. Aller helt ønsker jeg å forsvinne, det er derfor jeg gjør meg så liten.” Hjernen din vil respondere med å gi deg negative følelser og det dukker lettere opp negative tanker.

 

 

FORSKNING MED HORMONER

Det de også har funnet ut gjennom denne forskningen, er at kroppsholdninger påvirker hormonnivået i kroppen. Det er dette som gjør denne forskningen troverdig. I en studie skulle et utvalg personer (begge kjønn) stå i en makt-stilling eller i en maktesløs-stilling i to minutter. (Forsøkspersonene fikk ikke vite at denne testen hadde med kroppsholdninger å gjøre. De ble forklart nøyaktig hvordan de skulle stå med kroppen sin. Ikke noe mer. De visste ikke hva forsøket gikk ut på.)

 

 

De testet forsøkspersonene for to hormoner (testosteron (dominans-hormonet) og kortisol (stress-hormonet)) både før og etter forsøket. De skulle sjekke om kroppsholdninger faktisk kunne få disse to stoffene til å stige eller synke. 

 

Det de fant ut var at de personene som hadde stått i makt-positur, økte testosteron-nivået sitt med 19% og fikk samtidig en reduksjon på 25% av kortosol. Altså at de som hadde stått med en positiv kroppsholdning i 2 minutter, hadde fått mer dominans-hormon og mindre stress-hormon i kroppen etter bare 2 minutter med makt-positur.

 

Det motsatte resultatet fikk de da de målte personene som hadde stått 2 minutter med en negativ kroppsholdning. Testosteron-nivået hadde sunket med 10% og kortisol-nivået hadde steget med 17%. Altså mindre dominans-hormon og mer stress i kroppen.

 

 

NOEN HAR OGSÅ PRØVD DETTE PÅ DYR

En kvinnelig heste-eier hadde en hest som var svært tilbakeholden. Den ønsket ikke å leke med de andre hestene, men gikk heller rundt for seg selv. Det var ikke egentlig noe galt med hesten. Den var faktisk den av hestene som var best trent. Så det var ingen grunn for at denne hesten skulle være utstøtt fra de andre.

 

 

Heste-eieren hadde lest om forskningen, og tenkte at det kunne vært artig å prøve dette ut på hesten sin. Hun fikk hesten til å stå i forskjellige oppreiste og stilfulle stillinger, og hun travet litt mer elegant rundt med hesten. Hun merket straks at det ble mer liv i den. Ikke mange dagene senere var hesten med i leken til de andre hestene. Nå var denne hesten minst like aktiv som de andre hestene i stallen.

 

Folk som kjente til denne avdankede sjenerte travhesten, ble meget forundret da de så denne nye utgaven. Og lurte fælt på hva som hadde hendt. Alle hadde jo gitt opp denne hesten for lenge siden.

 

Noen måneder senere, ble hesten påmeldt til løp. Det var ingen som hadde troen på den, fordi denne hesten hadde vært en aktiv travhest tidligere. Men på grunn av manglende suksess, ble den tidlig pensjonert. Men overraskelsen ble stor da hesten vant løpet sitt, og gikk hele veien til finalen. Og siden dette er en suksess-historie – hvem tror du vant? Jepp, selvsagt. Den ble en nasjonal sensasjon. Og etter hvert til og med meldt på til VM. 

 

 

(Denne artikkelen er skrevet, etter å ha lest Amy Cuddys bok: “Kroppen styrer Tanken”. I dette foredraget fra TED-talk forteller hun mer detaljert hva dette med kroppsspråk har å si for tankene og følelsene våre. Denne videoen har endret flere tusen menneskers liv.)

#amycuddy #kroppsspråk #tedtalk #kroppsholdning #testosteron #kortisol #lykke #lykkeligere #suksess #makt #maktesløs

5 kommentarer

Siste innlegg