HVORFOR ER VI LATE OG UTSETTER ALT i DET UENDELIGE?

I det siste har jeg fått meg noen aha opplevelser om hvordan livet fungerer. Du har kanskje hørt ordtaket: “Hvis du fortsetter å gjøre det du alltid har gjort – vil du få de resultatene som du alltid har fått.” Jeg har fått meg en tankevekker, og har planer om å “steppe opp” og jobbe mer og annerledes.  Jeg sier at jeg har planer om å gjøre mer – og ikke at jeg KOMMER til å gjøre mer. Fordi det spiller ingen rolle hva jeg sier (eller skriver). Det er handling som teller. Nå er det opp til meg, å gå det neste steget mot drømmen min. “Talk is cheap. Det er ACTION som gjelder.”

 

Dette gjelder også for livet ditt. Dersom du sitter å leser dette innlegget, og fortviler over din egen livssituasjon. At drømmene og planene dine føles så alt for langt borte… Da betyr det akkurat det samme, som det betyr for meg. Det du gjør fungerer ikke. Eller du gjør for lite. Du tar for lite action. Men det kan like godt bety at du ikke gjør de rette tingene. Dette må hele tiden evalueres. Gjør jeg de rette tingene? Gjør jeg nok? Er det jeg holder på med viktig nok for meg?

 

 

SAKEN ER AT “JEG GJØR IKKE DET JEG BURDE.”

Ja, hvorfor gjør ikke folk det de vet at de burde gjort? Og hva er forskjellen på de som gjør oppgavene sine, og de som ikke gjør dem? Her er hemmeligheten. De som går til handling, gjør det fordi de vet HVORFOR de må gjøre dem. De har tenkt ut en grunn, som stresser dem til handling.

 

Tenk for eksempel at du har planer om å jogge litt mer det kommende året. Du bestemmer deg for å sette i gang. Dersom forholdene ligger til rette, planlegger du å ta deg en tur eller to den kommende uken. NEI! Forholdene kommer ALDRI til å legge seg til rette for en joggetur, dersom du ikke allerede har gjort dette til en vane fra før av. 

 

Det kan godt hende at det blir fint vær, og at du finner litt ledig tid, men det betyr ikke at du kommer til å bruke muligheten. Med det samme joggeturen dukker opp i tankene dine, dukker det samtidig opp andre og mer lystbetonte tanker (som konkurrerer om din tid.) Og når alt kommer til alt, er det et utrolig slitsomt å løpe kilometer på kilometer helt uten en grunn.

 

 

HVA BØR JEG GJØRE DA?

Enkelt. Meld deg for eksempel på et løp. Et løp som er så krevende at du ikke vil klare det med din nåværende fysiske tilstand. Noe du må strekke deg etter. Det er den eneste måten å få satt i gang handling på. Du må sette deg et mål som du virkelig ønsker å nå – men som akkurat er utenfor rekkevidde. Nå vil du ha en grunn til å gå ut å jogge. Neste gang tankene om jogging dukker opp, vil også tankene om det kommende løpet ditt dukke opp. Og nå har du satt i gang en  prosess.

 

Det kan godt hende at du nok en gang melder pass, og utsetter nok en joggetur, men denne gangen har du dårligere samvittighet, fordi nå vil du føle presset på at du burde begynt treningen. Men ikke fortvil. Etter hvert som løpsdagen nærmer seg, vil presset bare øke og øke. Du vet at dersom du ikke kommer i gang, vil du ikke klare å nå målet ditt. Og dersom dette faktisk er et mål du brenner for, vil du ganske snart finne deg ute i gatene med joggesko på.

 


 

DETTE FUNKER OGSÅ PÅ STUDIER

Jeg satte meg mål om å lese en bok i uken i hele 2017. Og tro det eller ei, men jeg har klart å holde meg til denne planen fram til idag. Hvordan kan en som hatet å lese, og som aldri leste en eneste bok før jeg fylte 25, plutselig ble den lesehesten? Enkelt. Jeg har mer livserfaring nå, og derfor har fått oppleve hvordan livet faktisk er. Drømmen om å en gang kunne slippe å stå opp når vekkerklokken ringer, har blitt sterkere.

 

Nå finner jeg meg en bok på mandagen, og begynner å lese den. Hver gang tankene om å utsette lesingen til i morgen dukker opp, kontrer jeg med tankene om at det i så fall vil bety at jeg bare kan glemme drømmen om å leve av egne prosjekter. Da har plutselig ingen valg. Det ble visst et par timer i boken også i kveld. Dette slår sjelden feil.

 

Bruk denne strategien for deg selv også. Finn deg en grunn som tvinger deg i arbeid. Sett deg et mål som krever at du tar oppgaven seriøst, hver eneste dag. Suksess er ikke noe du har krav på. Du må fortjene det.

 

#utsette #utsettelse #handling #action #grunn #hvorfor #drømmen #resultater #Fitness #trening #studier #lese #jobbe #arbeid

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg