DU MÅ VITE HVA SOM MOTIVERER DEG

Du har kanskje lagt merke til at det er enklere å stå opp til ett gitt tidspunkt, når du har noe spesifikt du MÅ gjøre. Du må komme deg på jobb til kl seks, eller du må lage frokost og få ungene på skolen, eller du bare har en annen viktig avtale.

Samtidig er det ikke like lett å komme seg opp av sengen, de dagene du ikke har noe du må rekke. Du mangler en grunn til å stå opp. Da er også motivasjonen lav.

 

 

Det er sånn de fleste av oss har det. Og spesielt i et velfungerende land som Norge. De færreste har en god nok grunn for å ta det neste steget. Mot å ta den nødvendige utdannelsen for å komme seg et hakk videre, eller opptreningen som er nødvendig for å frigjøre seg selv fra tvangsarbeidet (jobben du er på nå) og som hindrer deg fra å realisere drømmene og målene dine.

 

Hva er det egentlig som motiverer deg? Hva ville gjort deg til det lykkeligste mennesket på jorden? Har du tenkt på det noen gang? Er det frihet? Å kunne jobbe når du vil – og slippe å stå opp når vekkerklokken ringer? Er det å kunne hjelpe andre? (Hjelpe søsteren eller broren din med å betale ned lånene deres, eller kjøpe ny bil til noen du er glad i?) Hadde det vært fantastisk å kunne bruke litt på veldedighet? (at du kan tromme sammen en sum penger, slik at en skole eller et kirkebygg kan bygges i en landsby i Afrika?) Eller er det rett og slett ting eller opplevelser til deg selv?

 

Ingenting på denne listen er feil. Det er dine indre tanker og følelser som bestemmer hva som er riktig for deg. Ofte er det en miks ut av disse tingene som kan utgjøre den store forskjellen.

 

Skolen viser oss aldri hva som skal til for å finne “skatten” vi drømmer om. Hvordan man finner veien til vår egen suksess? De lærer oss ingenting om økonomi, ingenting om hvordan man finner sin lidenskap, ingen tips om hvordan man går fram for å finne hjelpen man trenger. Du får dine karaterer, og det er det. Lykke til på livets vei – sier de, –  i det du rusler ut av skolegården for siste gang. Nå står de fleste helt uten et kart i hendene – og lurer på: “Hva skjer i livet mitt nå?”

 

#livetsskole #motivasjon #drømmelivet #drømmen #målet #lidenskap #skole #utdannelse #selvutvikling

11 kommentarer
    1. Det der er helt sant. Og det som er enda mer sant er at noen av de mest geniale menneskene som har levd har lært seg selv det de ble gode til fordi det lå en ild for det de dreiv med. To personer kan ha helt lik utdannelse men havne på vidt forskjellige steder i livet, Det gjelder å sikte dit man vil tror jeg 🙂 <3 Ha ei riktig så god natt du med alle de flotte tankene <3

    2. I morgen er det shopping og så håper jeg at jeg rekker litt låtskriving før guttene kommer og vi skal rocke noen timer 🙂 Tusen takk fineste deg <3

    3. Bra innlegg. Det får en til å tenke. Hverdagene suser unna, uten at man egentlig rekker å reflektere over hvorfor ting er som de er. Takk for dagens tankevekker. Den skal jeg ta med meg. Ha en fin dag i fine byen din. ;D

    4. irenglede: tusen takk for det. Det må du også ha.
      Byen er ikkje så fin i regnvær. Og i dag er en sånn dag. Men noen sier at det regner fordi Gud er så glad i byen, at han vasker den hver dag. 🙂

    5. Tidligere på skole, synes jeg det var ganske hardt å stå opp, da selv om det var samme tidspunkt. Noen ganger forsov jeg meg rett og slett… det samme med noe i ettertid etter det, som jeg kanskje ikke trivdes så mye mer.
      For at motviasjonen skal være god, må også trivsel innen skole eller jobb/praksiss også være til stede tror jeg da. Det er sånn jeg har opplevd det. Men bra innlegg:) Synes også at skolen burde handle litt mindre om å bare oppnå gode karakterer, men noe som man kan ta bruk for videre i livet. Ikke rart at kanskje så mange da velger feil studieretning på videregående og dermed kaster bort mange år fordi de rett og slett ikke vet hva de vil trives med eller liker….

    6. Ps, for at motivasjonen skal være god må man sikkert også føle at man lærer noe nytt på en måte.. noe som man selv synes er interessant. Skolen, grunnskole, før høgskole evt. er ganske mye øvelse på bare den venstrehjernehalvdelen med pugging og fakta… det kjedet meg ihvertfall litt og gjorde at læringsmotivasjonen min fra tidlig skole ikke var så veldig høy.

    7. misscarrot: takk for den fine kommentaren.
      Men ja, der er eg enig med deg. For at elevene skal klare å lære ting på skolen, må det interessere de. Og mye av det du skal lære, innen norsk, historie, samfunnsfag og ellers annet, er jo ikkje akkurat noe en vanlig skoleelve ser stort utbytte i. Derfor synes ikkje eg det er rart at de fleste sliter med karaktersnittet.
      Eg sjølv var jo en svært middelmådig elev da eg gikk på skolen. Og ble mindre og mindre motivert etter som årene gikk.

      No brenner eg for at de burde lære mer om privat økonomi, enkel psykologi og mental trening og motivasjons-teori. Slike ting har utrolig mye å gjøre for framtiden til folk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg