JEG ER BLITT EN SAMLER

Du har kanskje sett program på TVen, hvor en personer er blitt revet med av tanker om å samle til seg mest mulig ting. De samler ting, fordi det er greit å ha. Du vet jo aldri hva og når du trenger noe i framtiden. Disse menneskene klarer heller ikke kaste noe, fordi tingene har betydning for dem. Det ender som regel med at huset blir så fullt at de ikke klarer å bruke eller finne igjen noen av tingene sine. Og alt blir ødelagt. 

 

Litt på samme måten opplever jeg, det jeg holder på med. Jeg samler ny og mer informasjon hele tiden, men finner ikke måter å bruke den på. Jeg bare samler inn enda mer informasjon jeg ikke trenger. Det blir et eneste stort kaos i hodet mitt. Akkurat som i huset til samlerne.

 

Når jeg ikke klarer å sortere og bruke informasjonen jeg leser og hører, da vil den ikke sitte, slik den burde (eller slik jeg håpet på.) Dette er blitt et lite problem for meg. Etter at jeg satte meg målet mitt om å lese en bok i uken, ble det utrolig mye ny informasjon, og lite tid og overskudd å bruke det nye jeg nettopp leste. Jeg orket ikke å både lese/studere og skrive blogg-artikler og lignende, samtidig. Det tok rett og slett for mye tid og ressurser.

 

Jeg ble nettopp oppmerksom på dette problemet. Men jeg kommer ikke til å endre målet mitt, ved å lese mindre. Men jeg reduserer heller kravet for meg selv om hvordan og hve jeg skriver blogg-innlegg om. Så fra nå av skriver jeg mindre artikler, men hvor målet er å bruke det jeg leser/lærer til å få fram små poenger. For deg som leser betyr dette at jeg kommer til å skrive flere artikler, men kortere. Og artiklene kommer ofte til å dreie seg om små poenger, tanker og ideer.

 

Jeg setter utrolig pris på hver eneste leser jeg har her inne. Og jeg er takknemlig for hver gang noen går inn og leser noe her. Men jeg vet at jeg ikke har vært så god på å sette pris på deg som leser. Det skal jeg prøve å endre på. Jeg vet ikke eksakt hvor ofte jeg kommer til å skrive, men målet er å skrive minst 3 artikler i uken. Jeg er utrolig takknemlig til deg som leser denne linjen. Og jeg håper at vi kommer til å bli bedre kjent med hverandre.

 

#samle #kunnskap #lese #bok #bøker #lære #selvutvikling
 

7 kommentarer
    1. Mornings 🙂 Det der er et problem jeg kjenner til. Ikke at jeg samler men når jeg skal gjøre noe så går jeg helt inn for det og kaboom så er hele huset bomba fordi jeg legger alt inn i det jeg gjør. Løsningen min er å rydde masse før jeg starter med det jeg hadde tenkt og da er liksom hodet tomt for ting jeg burde, problemet er imidlertid at da er jeg for sliten til å starte med det jeg hadde lyst til å gjøre. Jeg er ikke samler, jeg er en slik kaster men jeg roter noe fryktelig når jeg starter med prosjekter hahaha Håper dagen din blir fiiiin, her starta den med en kaffikopp ute mens naturen våkna mens jeg titta på frø som begynner å spire <3

    2. noe lignende opplevelse med at vært på søken og lest alt mulig av informasjon om ditt, datt og fnatt…så bare ga jeg opp; prøver å egentlig leve etter at jeg skjønner absolutt ingenting og bare tar meg en sigg i ny og ne…

    3. Veldig gjenkjennelig det du skriver. Jeg lærer stadig noe nytt, men det føles som jeg glemmer mesteparten nesten like etter fordi jeg ikke benytter meg av den nye kunnskapen. Har du noen gode tips til hvordan klare å huske all den nye informasjonen?

    4. LedZebbelin: eg tror ikkje at det å bare gi opp informasjonssøken er den rette veien å gå. Iallefall for min del, men å prøve å implementere noe av det eg leser. Og det gjelder nok deg også. Dersom du leser en bok, da er nok det smarte å finne noe fra boken og bruke det. Først da lærer vi noe ut av det vi leser.

      Eg håper du finner tilbake til lærelysten, og begynner nye små steg i retning framgang.

      Ha en fin helg:)

    5. ladyaugust: men det er jo et vanlig problem. Ting blir alltid værre før det blir bedre.

      Min dag har vært veldig fin. Han snakket med han eg kaller mentoren min idag. Han kom med flere gode tips og råd til meg. Så no har det blitt litt mer orden i rotet i hodet mitt.

      Takk for det. Eg ønsker også deg ein fin helg. 🙂

    6. Kjersti: min måte å bevare kunnskap på er:

      – når eg leser bok, da sterker eg under viktige poenger i boken. Dersom det er ekstra viktig, setter eg et kryss ved siden av setningen, og skriver notater i boken. Poenget er at det blir lettere og mer interessant å lese boken om igjen, når du har streket under, krysset og skrevet i den. Da kan du lese kun det du har streket under, og lærer det meste på 1/5 del av tiden. Det er dette eg gjør.

      Repitisjon er opphavet til kunnskap.

      Eller så har eg begynt å lage ein Instagram konto, der eg lager bilder med visdom.

      Du finner den under navnet: “selvutvikling” – dersom du ønsker å følge meg. Da vil eg følge deg tilbake.

      Ha ein strålende helg:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg