DENNE FEIL-OPPFATNINGEN GJØR MANGE ULYKKELIGE

Egoet er noe mange har en feil oppfatning av, og de aller fleste lar denne lille rakkeren styre livene deres. Det fortelles lite om “egoet” i samfunnet vårt. Vi lærer ikke noe om den på skolen, og det er et fåtall av foreldre som vet noe særlig om den. Derfor blir det ofte slik at den kan få styre livene våre uten at vi skjønner det selv. Etter at jeg leste litt om den, endret jeg mine tanker og meninger om egoet mitt – og hvilken rolle den har og burde ha i livet mitt.

 

Hvem ønsker vel ikke å snakke om seg selv og sine egne bragder – til alle man møter på? Jo, EGOET. Alle har vi denne “fyren” inne i hodet vårt. Egoet ønsker oppmerksomhet, skryt og mener at “han”/”hun” er den aller viktigste i hele verden.

 

 

Å se seg selv og verden uten “egoet”, er å se tingene og verden rundt seg på en helt ny måte. (I alle fall opplevde jeg det slik.) Du ser omgivelsene og helheten rundt deg som viktigere enn deg selv. Du forstår på en måte at du bare er en brikke i et større puslespill. Du er faktisk ikke midtpunktet i verden. Kanskje merker du at noe skriker inne deg: “WHAT? Er ikke jeg viktig liksom?” Vet du, det er “egoet” ditt som var denne skrikende stemmen.

 

Det er helt naturlig for oss å tro at vi trenger å tilfredsstille egoet vårt for å være lykkelig. Egoet har alltid levd inne i oss, og har brukt all sin makt til å overbevise deg om at du trenger nye klær, det beste TV på markedet og finere bil enn naboen. Du trenger det for å være lykkelig. Men dette er bare en illusjon. Hva tror du skjer den dagen du kjøper drømmeleiligheten? Jo du blir lykkelig, men bare en kort stund. Egoet kan du aldri gjøres tilfreds, uansett hvor mye du prøver. Det vil alltid ønske mer. Men lykke kommer ikke av at du kjøper flere ting. Det er ikke den personen som har mest og har den høyeste lønnen som er mest tilfreds. Jeg kjøper selv mindre ting nå enn jeg gjorde før, men likevel er jeg lykkeligere. Nå er jeg mer tilfreds med det jeg har. Men det er nok noe egoet mitt sannsynligvis er uenig i.

 

 

TRENGER DU ALL OPPMERKSOMHETEN?

Egoet trenger positiv oppmerksomhet – da blir den sterkere. Du blir lykkelig, får høyere selvtillit, for en liten stund iallefall. Men denne selvtilliten du får, når du tilfredsstiller egoet ditt, den er skjør. Den går opp og ned som en jo-jo. Når noen hører på deg, støtter deg og gir deg oppmerksomhet, da vil selvtilliten din gå opp. Men dersom noen snur ryggen til, og gir andre den oppmerksomheten som ditt ego mener du burde fått, da vil din selvtillit ramle sammen. Du begynner å tenke: “Er ikke folk interessert i meg? Er jeg ikke så viktig likevel?”

 

Vet du hva? Å la egoet styre livet, gjør deg ikke lykkelig. Det er faktisk på grunn av at du lar den styre livet ditt, at du føler du mangler noe. Det du trenger, er ekte vare. Dersom du vet hva du vil, har en plan med livet ditt og utvikler deg i positiv retning, da trenger du ikke alle disse overfladiske gjenstandene og følelsene. Du trenger ikke å være den som får oppmerksomhet fra den jenta du nettopp møtte, eller å være den mest populære personen rundt bordet, eller den beste på laget. Det er egoet som skriker etter oppmerksomheten, og den ønsker å overbevise deg om at det er du som har dette ønsket. Det er det altså ikke. Det er egoet ditt som skriker og jamrer seg.

 

Jo mindre du lar denne rakkeren styre livet ditt, jo lykkeligere vil du oppleve livet. Det er bare når egoet er vekke, at du kan være fullt og helt tilstede i opplevelsene dine. Egoet, ønsker å dra deg bort fra virkeligheten, slik at du tenke på alt du ikke har – og alt du mener at du trenger.

 

Du bør heller finne ut hva du egentlig ønsker å få ut av livet. Ekte belønning kommer innenfra, ikke fra noe eller noen utenfra. Gleden du opplever er ikke avhengig av at du lykkes på fotballbanen, at du får all oppmerksomheten eller at du har den nyeste telefonen. Det er bare det at ditt fokus på disse tingene, fjerner deg fra gleden du kan finne i øyeblikket. De små gleder som en rykende fersk kopp kaffe, den takknemlige følelsen over at nettforbindelsen på mobilen din fungerer akkurat som den skal, eller at du våkner opp til sol og blå himmel. Dette er ekte glede, fordi det skjer, akkurat her og nå. Det er ikke bare tankespinn i hodet ditt, slik som å lengte etter noe du håper kommer til å skje, og jakten på noe som er bedre enn det du allerede har.

 

 

Så neste gang du opplever å føle deg fornærmet på noen, fordi de ikke vil gi deg oppmerksomhet eller du føler for å skryte over det siste prosjektet du holder på med. Si da til deg selv: “Aha, nå ønsker egoet mitt at jeg skal bli fornærmet fordi denne damen ikke vil høre på meg, eller egoet mitt ønsker å skryte over min siste bragd. Men vet du hva, jeg bestemmer meg for å la være å fortelle om dette. Det er jeg som bestemmer hva jeg skal gjøre, ikke egoet.”

 

Og så begynner du heller å spørre om livet til den andre personen. Du opplever at hun lyser opp, og du oppdager at du er helt og fullt tilstede i samtalen. Du legger merke til detaljer du tidligere ikke fikk med deg. Du er i flyten, du er tilstede i øyeblikket. Du opplever faktisk glede. Du er lykkelig. Men du er ikke styrt av egoet. Du styrer faktisk livet selv. Du er lykkelig fordi du bestemmer deg for det.

25 kommentarer
    1. filmen heter revolver; en film av guy ritchie – om en manns kamp med egoet og seg selv. jeg kjenner godt til indre konflikter det må jeg si – derfor jeg fant dette klippet i grunnen av

    2. stavangerinmyheart: takk. Ja, det er sant at det er et viktig tema. Men det vil ikkje si at du alltid trenger å undertrykke egoet, men du bør vite om når det er egoet som snakker til deg, og når det er den bedre delen av deg.

    3. egoet kommer nok i mange former og farger; å bli kjent med seg selv – oppdaget hva som er en selv og hva som er egoet er nok også en start; så begynner puslespill, så labyrint, så over havet uten årer, så kommer regnet, så litt solglimt, så raser alt ned, så reiser man seg opp, så skreller man av seg sinn skinn, så går med i eremiettens hule, så leser man bøker, så starter man å lese sitt eget blod, så begynner sjele arbeidet med å inse på hva det betyr, så komemr ansvaret for enjs egen trygghet og tilværelse, og så dauer man vell…………the pilgrimmage!!!!!!!!!!!!!!!!

    4. Due: intressant at ordet ‘mani’ ligger i tillegg til ego…manisk selvopptatt kansjke; høy oktant selv fokus
      Tenk om vi kunne låne hverandrrs bevissthet en dag – jeg hadde uten tvil valgt det andre kjønn. som…ikke hadde noe med egomani å gjøre…
      Eller!? 😀

    5. s: dette høres kjent ut. Det er et strev fra ende til annen. Det står det også i Bibelen. Å jage etter suksess er som å jage etter vind. Enn kor rik du blir, kan du bare spise for ein person, og du kan bare sove i ein seng. Du trenger ikkje overflod av alle ting, når du bare kan bruke ein om gangen.

    6. due: men finnes det ikkje forskjellige nivåer av egomani, fordi alle er jo ego-fikserte mennesker på ein eller annen måte. Ka skal til for at du blir stemplet som ego-manisk? Alle tenker vel først og fremst på seg selv?

    7. Er nok en stor forskjell på den egoistiske holdning man får når man er psykisk syk, og når man ikke sliter på den måten. Er nok manisk ja…. Vet ikke om kanskje det er medisinbruk som også gjør slik at de lider av egomani…. Men alt skal da dreie seg om denne personen og alt skal komme denne personen til gode…..

    8. Egoet mitt vil ha nye jakker og ny hårfarge og den vil oppleve masse sånn at den kan gjøre andre sjalu på snapchat. Dessuten insisterer den på å ligge i solariumet en halvtime annenhver dag, for den skal være brunere enn den som sitter ved siden av seg på bussen. Egoet mitt gnåler meg i ansiktet 24/7 og lar meg ikke være i fred enda jeg braser ut i gråt fordi jeg blir så sliten. I morgen har egoet mitt bestemt at vi skal til Oslo på fest, og jeg kan ikke annet enn å bare være med. Skulle helst ligget hjemme i senga og sovet, men jeg må bare innrette meg. Det er som å leve med et barn som krever noe av deg hele tiden, helt fryktelig.

    9. Anonym: svært interessant det du skriver her. Men no skriver du som at du kjenner til egoet ditt. Har du kjent til egoet ditt lenge? Eller er dette noe du forstod i forbindelse med denne artikkelen?

    10. due: ja, for eksempel narkomane forteller om dette. Når de blir hekta på narkotiske stoff, og bare må ha det, da slutter alt annet å bety noe. De blir ekte egoister. De bare må ha mer stoff. Spiller ingen rolle hvordan, bare de får seg et nytt skudd. Stjele, lyge, ødelagte personlige forhold, det er bare sånn som skjer.

    11. Dette anonym skriver er et Ego om å være best. Høres ut som en besettelse. Kan det være sjalusi inn i bildet også? Ja at Anonym er sjalu på alt det hun/ han ikke selv har….. Det er ikke egoet som har bestemt at dere skal på fest, men du føler press for at du må henge med. Kanskje det begynner å bli på tide å høre på kroppen din. Er du sliten, så legg deg i stede for å dra på fest osv….

    12. due: men eg kjenner igjen den beskrivelsen, og den høres ut som et ego som har kontroll over en person. Men de fleste personer har jo ikkje peiling på denne ego-greien. Det er litt artig at hun/han skriver dette, og selv forklarer at det er egoet som har kontrollen. For er ikkje bevissthet første steg til å frigjøre seg fra problemet?

    13. Dette handler om å være best. Som er Ego. Du kan sikkert dette mye bedre enn meg, så det stemmer nok godt det du skriver der.

    14. due: egoet er ikkje bare å være best. Det handler om så mye mer. Det er egoet som ønsker seg nye og bedre ting i livet. Egoet ønsker at andre ser deg. Det vil alltid ha mer og selvsagt vil det være best. Aller helst i hele verden. Det er egoet som “tvinger” deg til å kjøpe nye ting, større og bedre hus og bil. Og det ønsker å fortelle alle du møter om hvor flink du er.

      Eg er ingen unntak fra denne regelen. Eg kjente meg truffet da eg leste om den. Og fikk meg noe å tenke på kan man si.

    15. Man kan vel også ha et sunt og eller et usunt ego. Ego, i seg selv, kommer man jo ikke utenom, men det er gull når man lærer seg å ikke la det styre hele ens liv.

    16. magemassasje: det er sant. Det er ikkje alltid du trenger å undertrykke det, så lenge du veit at det er egoet som snakker til deg. Da kan du si tingene du ønsker å si med glimt i øye, og ikkje ta deg sjølv så høytidelig. Det kan også gjøre at du blir mer likandes.

    17. kan man ikke kalle ego for noe annet; et perspektiv av bevissthet kansjke; når den skyver inn og farger om vår realitet; selv er jg for nedlest av ego/superego osv – liker heller måten man selv opplever det på uten teoretisk bakgrunn; men nå har jeg den jo bevisst og sub-bevisst; aaahhh fokkit – beste er kansjke bare glemme alt og bli en hest.

    18. s: i mine tanker er det viktig å forklare ting enkelt. Ego er et ord folk forstår, “perspektiv av bevissthet” er litt mer flytende og vanskelig å forstå. Et av mine mål med denne bloggen, er å gjøre vanskelig teoretiske prinsipper, forståelig for mennesker som ikkje har lest like mange bøker om evner som eg har. Det høres også ut som at du er en belest person. Har du studert selvutvikling lenge?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg