KJENNER DU NOEN LATE MENNESKER?

Kjenner du noen? Eller er du kanskje en lat person selv? Er du sikker?

 

Jeg tror nemlig ikke at noen er late. Mest sannsynlig så er det en eller annen grunn for at disse virker å være late. Jeg tror nemlig at egentlig så ønsker alle å gjøre en god innsats, og at alle ønsker et godt og suksessfullt liv. Men av og til så er det noe som hindrer dem. Og mitt poeng er å ikke dømme dem, men å heller prøve å finne ut hva den grunnen kan være. Fordi jeg tror at dersom alt ligger til rette for det, så kommer også innsatsen tilbake.


 

Jeg liker ikke å høre andre kalle noen for late. Som jeg skrev ovenfor, så tror jeg ikke på den greien med latskap. Det er ingen som ønsker å være late. Det er alltid en grunn for at noen ikke gidder/orker å gjøre oppgaven de blir fortalt at de burde gjøre. Men den har ingenting med latskap å gjøre. Det kan være mange forskjellige grunner for at mennesker ikke finner det enkelt å gjøre en oppgave. Jeg ønsker med dette innlegget å endre ditt syn på latskap.

 

I hovedsak er latskap, mangel på motivasjon. Det er at en person ikke har funnet en god nok grunn til å gjøre en oppgave akkurat nå. Dersom du ønsker å gå på en joggetur, men ikke orker å gjøre det, er det ikke fordi du er lat, men fordi du ikke har en god nok grunn til å ta på deg joggeskoene og komme deg avgårde.

 

 

KLASSENS  LATESTE  ELEV

Tar vi for oss et barn med dårlige karakterer, hva kan da grunnene være? Jeg tenker at dette kan være mangel på selvtillit. Når du ikke tror på deg selv, og du tror at du er en mindre smart person, da vil du ha problemer med å se grunnen for å lese. Hvorfor skal du gidde å bruke to timer hver dag på å gjøre lekser dersom du ikke kommer til å få gode karakterer likevel? Dersom du ikke kan bli hva du selv ønsker, men må ta til takke med det som er igjen etter at de smarte har valgt først?

 

Dersom vi ser enda lenger bak i rekken av grunner, kan det være at en eller begge foreldrene selv opplevde å streve med skolearbeid. Og da vil de ofte tenke at også deres barn må gjennom de samme problemer på skolen, og vil da ofte overføres denne troen over på barna sine. De fortaller om hvor slitsomt livet er, og at barnet ikke bør tro på eventyr. Så ikke gå på skolen og forvent å få super-karakterer. Barnet blir som foreldrene, og får merke hvor slitsomt og kjedelig skolen er. (Kjedelig, fordi når du går på skolen bare for å fullføre, og få “best mulig karakterer”, da føles skolearbeid svært meningsløst.) Og alt som føles meningsløst, blir kjedelig og slitsomt, og fører sjeldent til suksess.

 

 

“DEN LATE”  GUTTEN  UTEN  ARBEID

Så kan vi ta for oss gutten som ikke gidder å finne seg en jobb. Igjen må vi lete etter grunner for dette. Igjen mener jeg at det ikke handler om latskap, men heller om motivasjon. Vi må alltid prøve å se situasjonen ut ifra hovedpersonens synsvinkel. Hvorfor gå på jobb og tjene omtrent like mye penger som du faktisk gjør dersom du lever på trygdeordningene vi har her til lands? Dersom du kan overleve med de midlene du mottar pr dags dato, hvor du får alt du trenger dekket. Her er det snakk om livskvalitet. Dersom du har en negativ forventning til det å gå på jobb, og du ikke ser noen fordeler ved å prøve å skaffe en, hvorfor bruke mye energi på å få en.

 

Som du ser, så er dette også snakk om motivasjon. Gutten er ikke motivert til å skaffe en jobb, fordi livet hans er ikke avhengig av det. Dersom gutten endrer syn på framtiden sin til det bedre, dersom han skaffer seg en jobb, da ville han brukt mer tid og ressurser på å oppgaven. Sannsynligvis har denne gutten begrenset med selvtillit og tro på sine sjanser til å finne en “god jobb”, slik at det å skaffe en jobb, ville medført at han skaffet en “dårlig jobb”. En jobb som han ikke liker å gjøre. Og da måtte han ofret den friheten han hadde på det nåværende tidspunkt. At han kunne sove til langt på dag, slappe av foran TV`en og være lenge oppe om natten. Alle disse tingene er goder, sett fra synsvinkelen til gutten.

 

Han har ikke mange grunner til å skaffe jobb. Igjen mener jeg at det ikke dreier seg om latskap, men om at gutten ikke ser for seg at framtiden hans kommer til å bli så mye bedre av å skaffe en jobb. Og når han tenker jobb, får han sannsynligvis negative assosiasjoner, slik at de ekstra pengene han kommer til å tjene ikke veier opp mot den friheten han må gi fra seg.

 

 

Å  BO  I  EN  “SVINESTI”

Jeg trekker fram en tredje grunn, og den er å rydde leiligheten. Jeg bruker disse grunnen fordi de er så dagligdagse. Og jeg vet at mange med meg sliter akkurat på denne fronten. Og at rydding av huset er en uendelig oppgave som aldri noen gang kommer til å forsvinne eller bli ferdig.

 

Du har en rotete leilighet, og finner deg gjentatte dager foran TV`en istedenfor å sette i gang med ryddingen? Hvorfor det? Igjen handler det om motivasjon, eller mangel på den slags. For min del, som singel og uten barn, har jeg få grunner til å rydde leiligheten akkurat i dag. Derfor har jeg ikke så mange grunner for å begynne. Det jeg har oppdaget, er at dersom jeg inviterer noen på besøk, blir jeg mer motivert til å rydde og få orden på ting. Dette hjelper på kort sikt, men fungerer dårlig i lengden. Så hvordan løse det langsiktige problemet?

 

Her må man gå mer drastisk til verks. For å endre en dårlig vane til en god en, må man jobbe mer med indre motivasjon. Ytre motivasjon er å rydde fordri man får besøk, og ikke ønsker å framstå som en rotete og likegyldig person. Men for å holde leiligheten ryddig også på lang sikt, må man finne ut hvorfor man trenger denne gode vanen med å holde det ryddig.

 

Det jeg vet, er egenskapen å være en rotete person ikke er forenlig med framgang og suksess i livet.  Når man begynner å tenke i de baner, vil du starte å forhandle med seg selv på innsiden. Du sier egentlig til deg selv at: “det er helt greit å bo i en svinesti, men da trenger jeg ikke å regne med særlig mye framgang i livet.” For forskning på området sier nemlig det samme. Å bo i rotete og skitne omgivelser, saboterer dine muligheter for suksess.

 


 

Ved å holde det gående på denne måten, kan du finne ut av problemene, uten å snakke deg selv ned. For istedenfor å kalle deg eller andre for late, kan du heller prøver å sette deg inn i problemet, og finne ut av grunnene til at det er slik. Hvorfor er jeg slik? Hvorfor gidder ikke sønnen min å gjøre det jeg ber ham om? Hvorfor er han eller hun så late?

 

Det finnes alltid en grunn. Og latskap er bare at, den grunnen ikke er tilstede hos denne personen – enda.

 

HVA MENER DU? FINNES DET LATE FOLK?

10 kommentarer
    1. Min tante sier: Ha huste hele tiden på det nivået, som når du skal ha besøk ( eller noe i den dur). Jeg er “lat”, men det er helsa ikke hodet. Jeg tenker på alt jeg skal gjøre, men kroppen stopper……Jeg gjør masse, men aldri nok….. Uff ja sånn er det! Dette var et meget godt innlegg, for det er stort sett noe som ligger bak……

    2. due: Men akkurat som du sier: “Eg er “lat”, men det er helsa, ikkje hodet.” Da er du ikkje lat, men du har ikkje like god helse som du skulle ønske du hadde. Det er ikkje latskap, men en god og akseptert grunn.
      Håper du får ein strålande uke 🙂

    3. Hei, jeg kjenner en jente på ni år. Hun lurte på hva ordet “lat” betyr. Hun hadde aldri hørt det før. Her i huset er det ingen som er late.

    4. Eg håper folk har slutta å være late, men kanskje de kaller det noe annet nå for tiden? Tror neppe det er inne i fag i skolen, det må i så fall være gym hehe

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg