Slik når du målene dine

Jeg har jobbet mye med både mål og prosjekter. Disse to krever omtrent det samme av deg. Du må vite hva du vil, og lage deg en nøyaktig plan. Og så er det bare å sette i gang, med den harde jobben. Dette er de punktene jeg selv bruker for å være sikker på å nå målene mine.

 

 

1. Du må bestemme deg.

En ekte beslutning, skiller suksess fra nederlag.

 

2. Det må være en hensikt med målet ditt.

Det må ligge noe til grunn. Hvorfor begir du deg egentlig ut på en så farlig og krevende reise?

 

3. Du må være villig til å betale hele prisen.

Mange er villig til å strekke seg langt, for å nå målet sitt. Men etter noen krevende uker og måneder slutter de. Er du villig til å fortsette hele veien til mål?

 

 

4. Du må lage en handlingsplan.

Planleggingsdelen er viktig dersom du skal nå målet. Du må vite nøyaktig hva målet er? Du må ha en tidsfrist? Og du må klare å se deg selv lykkes i tankene dine? Hvordan føles det å nå målet? Hvordan er det å være deg da?

 

5. Du må dele målet inn i mindre biter.

Delmål er viktig. Du når ikke målet, dersom du ikke har en detaljert plan. Har du for eksempel et ett-års mål, og ønsker å planlegge dette. Da må du vite hva du må fullføre hvert kvartal. Det er ikke alltid du trenger å ha alle kvartals-målene spikret med en gang. Men det første kvartalet er nødvendig. 

Du må også ha månedsmål, ukesmål og dagsmål. Dette planlegger du etter at du vet hvor du er om tre mnd. Dags-målene dine kan du lage for en uke i slengen. Så det du trenger er å vite hvor er du om 3 mnd, om en måned og om en uke. Så deler du uken inn i dagsmål. En uke i slengen. Men husk å gjør noe i retning målet ditt minst 5-6 dager i uken. Eller så vil du miste momentum, og du kommer ikke til å fullføre.

 

6. Målet må være så stort, at du blir motivert når du tenker på det.

Dersom du tenker at du skal sette deg et mål som du er sikker på å nå. Da vil du sannsynligvis ikke nå det. Ja! Du leste rett! For hvorfor i alle dager skal du fullføre et mål som ikke kommer til å forbedre livet ditt mye? Et helt vanlig mål, er noe av det kjedeligste du kan lage deg. Og det kommer også til å bli kjedelig å jobbe med slike mål. Etter en stund vil du miste både gløden og motivasjonen, og dersom målet ikke girer deg opp når du tenker på det, er det ikke lenge før du skipper både en og to dager. Og plutselig så hadde du visst ingen mål likevel.

Jo større målet ditt er, jo bedre. Et mål som imponerer både deg selv og andre mennesker er det større sjanse for å nå. Vi mennesker har en indre trang etter å føle oss betydningsfulle. Bruk denne trangen til å motivere deg til innsats.

 

 

7. Det må være noe du kan stå inne for.

Målene dine må være riktige i forhold til dine verdier. Du må kunne fortelle hvem som helst av dine venner og bekjente at du holder på med dem, uten at du føler at du holder på med noe snusk.

 

8. Det må være ditt mål – Alene.

En annen persons mål, er sannsynligvis ikke riktig for deg. Ikke kopier noen andre. Dersom du starter et mål, fordi du tenker at andre forventer det av deg, da er det ikke ditt mål. Da kan du med god samvittighet gi opp målet. Har du ikke selv tatt personlig eierskap i målet ditt – vil det ikke motivere deg.

 

 

PLEIER DU VANLIGVIS Å NÅ MÅLENE DINE?

#mål #målsetting #8tips #suksess #måloppnåelse #nyttårsforsett #studere #selvutvikling #personligutvikling #skole #nederlag #fiasko #innsats #hardtarbeid

10 kommentarer
    1. tilleggsinfo:
      – om man drives av instinktuell selvdestruksjon som blitt klistret inn i ryggmargen da ens egne verdier blitt imprintet med at man selv identifiserer lettere som et skadeskutt beast enn en med fine mål, burde man foreslå til seg at å sette mål er å gå mot hva man selv føler passer enn seg selv og kræsje ned i en slags identitetskrise der alt blir for jævelig en stund på 2-3-4-10år til man våkner opp til et nytt mål som eltet seg til noe annet – deretter se seg i speilet at man overhode ikke har hatt rette verdier og at alkohol, gambling, horeri og bespottelse av andre og en selv er muligens ikke sitt mål i det hele tatt. Good luck pilgrims – dont listen to me, whatever you do never follow my damn steps. – snikende pilgrim meg

    2. S: synes det var vanskelig å forstå kommentaren. Men eg tror du skriver at oppdragelse og ka du har lært som sannhet fra for eks foreldre og omgangskrets påvirker oss. Og det gjør det jo.

      Eg for eks har kristne foreldre, og av den grunn tatt til meg slike meninger selv. Det vil jo farge mine verdier, og har stor betydning for hvilke retning eg styrer livet mot. Men slik må det jo være.

      Men viktig er det å sette seg mål og retning for livet sitt, dersom du ønsker å få noe ut av livet. Eller så blir du som løvet om høsten. Det flyr uten mål og mening. Og andre mennesker bestemmer utfallet av livet ditt. Istedenfor at du gjør det selv.

      Håper eg svarte noe i riktig retning?
      Har du selv et mål for tiden?

    3. Ss: men ka er ditt hjem? Mitt er himmelen.
      Eg har mål. Men ofte bare ett-års mål og slikt. Det eg har no er å lese 50 bøker og å høre 50 lydbøker i løpet av 2017. Det er 1 bok i uken og 1 lydbok. Veldig spesifikt, og derfor veldig lett å vite om eg er i rute eller ikkje. Akkurat no er eg i rute.

    4. Mitt hjem er litt rotete om dagen, beveger meg ei fritt fra rom til rom ser du – plutselig finner jeg et nytt rom som ikke visste var der, noen dører vil ikke engang åpnes og må bare finne en strategi som passer eller finne riktig nøkkel; min metode er ukonvensjonell og subjektiv dermed er målet å eie hele mitt hus – invitere og ekskludere ettersom fra å være eier og ikke en hushjelp som må rydde hele tiden (der er jeg idag). Noen rom er ryddet men jeg eier ikke mitt hjem enda – men det kan hende jeg flytter vi får se.
      Ber deg lese mellom linjene om ikke klar tekst; men din himmel og min kan bunne ned i det samme…
      Who knows; men nomadehjerte og flyktige himmelsketanker må jeg akseptere men også grunnløs frykt for å rotfeste meg til et hjem må jeg også gjøre – kanskje kunsten kan være en vei for meg å finne min universal nøkkel.
      Hvor er din nøkkel, eier du ditt hjem, hvor har du sett før etter nøkler, finner du dem i bøkene dine?

    5. S: Når du snakker om hjem, går eg ut ifra at du snakker om livet ditt. Stemmer ikkje det? Eg har funnet mykje glede i bøkene mine ja. Men det er gjennom målene mine at eg finner drivkraften til daglig innsats. Dersom eg ikkje hadde hatt et spesifikt mål, hadde eg nok slitt mer med å lese. Uten en grunn, vil du heller ikkje gidde å holde det gående.

      Ka med deg. Har du en blogg, eller en plass der du skriver? Har du et mål?

    6. livet ja; mitt mål er mitt indre arbeid, det er det jeg må ha som mål for å realisere yttre mål – jeg ser uklart uten det arbeidet jeg har gjort og fortsetter med; jeg har såpass tro på at faller på plass uten å se endemålet som noe konkret nå; jeg bygger en katedral som en simpel mursteinsbygger og hva målet blir neste får bare skje for hva det blir til – alle mål jeg kommer på spesifikt er jeg enda ikke kreativ nok til å fullbyrde eller ha motivasjon for; de er bare lånte ideer som andre har – jeg er dem, de er meg – fokkit, let the chips fall where they may…
      inten blogg. ikke facebook. ingenting. jeg er bare innom her å skriver på ulike blogger.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg