ER DU HELT RÅ PÅ Å KJEDE DEG?

Det er din evne til å gjøre “kjedelige” aktiviteter til daglige rutiner, som vil definere livet ditt. Vi begynner å lage oss vaner allerede fra vi er små barn. Og dette følger med oss hele livet. Det er for eksempel barna som er i stand til å kjeder seg mest og lengst med leksene som vil få de beste karakterene. 

 

 

Problemet er at det ofte virker for sent å snu livet, når du faktisk forstår dette. Når du er barn, og går på skole forstår du ikke helheten. Du skjønner ikke hva det er som skiller barna som får gode karakterer, fra de som ikke får det. Barna lever i nuet. Og akkurat nå er det selvsagt mye lettere og mye morsommere å leke, spille data, se på TV og være med på alt som vennene dine gjør. Men det at du ikke leser nok på leksene dine, gjør at karakterene dine og din framtidige kunnskap vil lide.

 

MIN EGEN HISTORIE

For å ta dette ut fra min egen situasjon, så ble jeg aldri noe skolelys. Jeg var dårlig til å pugge. Jeg forstod ikke det jeg leste, og hadde ikke noe super hukommelse. Og språk, det var alltid min verste fiende. Derfor mislikte jeg skolen, og hatet å gjøre lekser. 

 

Jeg klarte å oppnå sånn tålig OK karakterer helt til jeg gikk ut av ungdomsskolen. Kom faktisk så vidt inn på et godt privat gymnas. Men herfra gikk det stadig nedover. Sannsynligvis fordi at jeg leste mindre og mindre. Jeg ante ikke hva jeg skulle drive med i framtiden. Og derfor var ikke motivasjonen tilstede. Mer og mer tydet på at jeg ikke kom til å drive med noe som krevde gode karakterer i framtiden. 

 

Dette kapittelet av livet mitt endte med at jeg strøk på en tysk eksamen, som jeg var “heldig” nok å komme opp i det siste året. Vi var 15 elever som kom opp på denne eksamen, ut av 150 i klassetrinnet jeg gikk i. Jeg var en av 10% som ble valgt ut. Resten hadde sommerferie. Snakk om sommer-presang. Jeg strøk med glans. Fikk derfor ikke godkjent studiekompetanse fra videregående. Så der har du meg. Jeg har fortsatt ikke studiekompetanse den dag i dag. Denne tysk eksamen ble mitt skole-punktum.

 

 

NY TID

Hva vil jeg fram til? Jeg var ikke noe særlig flink til å kjede meg. Jeg gjorde det som var lett, og det som var gøy akkurat der og da. Jeg levde uten å tenke framtidige konsekvenser. Jeg lånte tid i fortiden, og må nå betale tilbake denne tiden, i form av et mer begrenset og sannsynligvis kjedeligere liv heretter.

 

Kjenner du deg igjen? Og er det noe håp for oss? Det er ikke for sent å snu skuten. Men det er ikke lett. Det er aldri lett, nettopp fordi at det som er bra på lang sikt, som regel er kjedelig å gjøre akkurat nå. Det koster massevis av timer med kjedsomhet, å bli god på noe. Og du må rett og slett venne deg til det – å kjede deg altså. Når det å gjøre kjedelige aktiviteter, har blitt en vane, blir det ikke så kjedelig lenger. 

 

Litt etter litt blir det å kjede seg mer og mer meningsfylt. Du begynner etter hvert å lengte etter disse kjedelig timene, fordi at det er disse timene som gir deg håpet om bedre tider. Og om ikke det var nok, så blir de timene du ikke gjør kjedelig arbeid, mye gøyere og mer meningsfullt enn alle fri-timene du hadde før. Livet begynner å gi mening. 

 

 

SKAP KONTRASTER

Hemmeligheten er å skape kontraster i livet ditt. Uten kontraster blir alt etter hvert grått og kjedelig. Med kontraster, får livet mer og sterkere farger. Du har de kjedeligste timer med hardt arbeid, men så har du til gjengjeld fargerike opplevelser, og du blir mer takknemlig for de timene du med god samvittighet gir deg tillatelse til å ha. Du vil sannsynligvis til og med begynne å finne glede i vanlige opplevelser som morgenkaffen, luksusen av å kunne høre på musikk i bilen, etter at du har nådd dagens mål med lydboken du holder på med, osv.

 

Men det begynner med å lære seg at kjedsomhet ikke er kjedelig. Det er nødvendig. Det er livet. Det er det som gir livet mening. Å oppdage kontrastene. Ikke bare å jakte etter dagens underholdning. Fordi å alltid være underholdt av TV, dataspill og mobil-moro, ikke gir deg den gode følelsen etterpå. Du vet med deg selv at du egentlig kaster vekk livet. En dag om gangen. Men det er jo sånn samfunnet forteller oss at vi skal leve. At vi ikke trenger å drømme om å bli noe. Vi bør heller se på TV. Det er jo så mye bra som kommer dette semesteret. Vi må følge med, slik at vi ikke faller av lasset.

 

Aldri før har vi nordmenn hatt bedre tider. Aldri har vi hatt mer luksusgoder. Og aldri før har vi hatt mer fritid og valgmuligheter. Men likevel har vi aldri hatt flere mennesker som opplever depresjoner og angst. Aldri før har så mange mennesker ønsket å ta selvmord, i verdens beste land.

 

Hvorfor?

#kjedsomhet #livet #vaner #framgang #arbeid #innsats #skole #drømme #kontraster #lese

10 kommentarer
    1. ufattelig bra skrevet
      jeg må være en mesternes mester for å si det på den måten når det kommer til å kjede meg, jeg kan bli utrolig giddalaus og umotivert av å ikke ha noen som helst ting å gjøre

    2. Joachim: hehe… men er nok redd du har misforstått ka som gjør deg til en mester her. En kjedsomhetens mester, gjør alle de kjedelige tingene som daglige rutiner. De kan sitte timesvis med lekser, rydder huset går å trener PSV, mens andre ikke klarer denne kjedsomheten, og søker unholdning istedenfor.

      Men underholdning gir deg ikke er bedre liv i framtiden, som disse “kjedelige” oppgavene ofte i lengden vil gjøre.

      Målet er å bli en kjedsomhetens mester, men det er ikke lett.

    3. Hei
      Er det lov å være litt kritisk? Eller først og fremst skjønner jeg ikke helt budskapet i innlegget ditt, mener du at det er viktig å kjede seg gjennom skole/bachelor/master for da venter det gode liv?
      Personlig mener jeg at master presset er helt absurd. For de som ønsker og har motivasjonen til å fullføre en så høy utdanning, så er det bare supert for dem. Men om du føler du kjeder deg på en daglig basis, og bare MÅ gjennom dette for da blir det bedre, så bør du revurdere hva du driver med. Målet bør jo være å ha det gøy så mye som mulig. For etter en kjedelig utdanning, blir det en kjedelig/grei jobb, og kontrasten som du skriver blir bra, men mesteparten av ditt liv er jo da kjedelig. Om du ikke likte tysk, så ikke bli tysklærer.
      Er bare uenig om å godkjenne og bli tilfreds med å kjede seg. Ikke det jeg vil bruke tiden min på.

    4. a7liv: Selvsagt er det lov å være kritisk. Eg synes det er et positivt tegn, det at du ikkje aksepterer det du leser sånn helt uten videre. Det er jo deg sjølv og dine egne tanker som vil føre deg framover i livet.

      Det du skriver i denne kommentaren, er ganske riktig. Eg mener at det har mye for seg å gjøre kjedelige ting. For dersom du sier til for eks barnet ditt at det må gjøre lekser 2 timer hver dag, selv om det bare har lekser for 30 minutter, da vil dette barnet protestere. Det er jo ikkje gøy å gjøre lekser. Men samtidig, dersom dette barnet lærer seg å gjøre lekser 2 hver dag, og bare gjør det til en vane, da vil barnet få gode karakterer. Det vil samtidig venne seg til å jobbe hardt, noe som vil være en kjempefordel sener i livet. Det som for andre ville være utrolig kjedelig, ville for dette barnet være vanlige daglige rutiner.

      Eg er enig i at denne framgangsmåten ikkje passer for alle. Men ikkje fordi, det er umulig eller feil. Eg tror at dette er det beste mennesker kan gjøre. Å venne seg til å gjøre, usannsynlig hardt og krevende oppgaver til rutiner og vaner.

      Ta for eks husarbeid. Det er utrolig kjedelig. Men når du først har gjort det til rutinearbeid, da har du det mye bedre i hverdagen.

      Men de fleste har ikkje som mål å oppnå drømmen sin. Og for disse er nok ikkje dette noe som trigger dem å gjøre. Men dersom du har en drøm om å kunne leve et liv som er utenfor rekkevidde for de fleste, da blir dette eg skriver litt mer riktig.

      Det eg mener i dette innlegget er at du må venne deg til å gjøre usannsynlig hardt arbeid, for å nå usannsynlig harde mål. Og da er det å ofre vanlige aktiviteter en del av veien å gå. Men her er jo greien: Når du for eks leser 2 timer hver dag, og gjør det over flere år, da vil du ikkje angre etterpå, fordi du vet så mye mer enn du gjorde før, du har vent deg til at det å lese er en del av dine dagliige rutiner. Det er ikkje så kjedelig lenger, og du har mange flere muligheter enn du hadde før. Plutselig ser du for deg et liv, du før ikkje engang tudre å drømme om. Og da er ikkje et liv slik eg framstiller det – et kjedelig liv. Håper dette var et svar på dine spørsmål.

      Takk for at du leste innlegget mitt, og at du gav meg dette spørsmålet. Eg håper ikkje at eg skremte deg vekk fra bloggen min nå, det var ikkje meningen. Håper du får en fin torsdag videre.

    5. Personlig Utvikling:
      Takk for svar og du skremte meg ikke vekk 😀 Skjønte bedre hva du mente, og må si meg enig om at hardt arbeid gir likedan gevinst. Men kanskje jeg bare er litt enklere skrudd sammen, for mener oppriktlig at så lenge man er stolt av hva man driver med, står det respekt av. Bryr meg ikke så mye om du er lege eller jobber på kiwi, så lenge man er fornøyd. Kanskje jeg sporte litt av nå, men for meg er alltid gøy det viktigste. Men igjen, forstår budskapet ditt.
      Ha en fin torsdag videre du også

    6. Line og Henrik: eg forstår ka du vil fram til, og eg er enig med deg. Eg begynte å lese først etter at eg hadde jobbet noen år. Du trenger en grunn å kjempe i mot. Eg hadde det helt OK, helt til eg fikk det for meg at eg skulle lese gjennom hele Bibelen.

      Etter at eg hadde lest Bibelen, fikk eg lyst å lese personlig utvikling, fordi eg fikk det for meg at dersom du besitter kunnskap fra mange av verdens mest suksessfulle mennesker, da ville også eg kunne dra fordeler av det.

      Så her er eg nå. Eg jobber 60% slik at eg dekker mine økonomiske behov, og så kan eg bruke litt av disse 40% til å drive selvstudium. Denne bloggen er en del av mitt selvstudium. Eg tror at dersom eg skal lære og forstå det eg leser, da må eg jobbe med kunnskapen selv. Det gjør eg gjennom det eg skriver. Så artiklene mine blir en måte å tenke gjennom det eg leser fra forskjellige synsvinkler.

      Men takk for at du leste og kommenterte innlegget.
      Ønsket deg en strålende helg. 😀

    7. Jeg skulle ønske jeg hadde vært flinkere til å legge til meg “kjedelige” vaner som du kaller det når jeg var yngre; da ville det nok ikke vært så vanskelig å fortsette med dem. Å lage slike vaner i voksen alder derimot syns jeg er fryktelig vanskelig, men ikke umulig – det bare føles som det tar en liten evighet… 🙂

    8. Kjersti: eg er både enig og uenig. Fordi det er nettopp fortiden din som har lagt rette for at du er den du er idag.

      Tony Robbins sier dette: “det er enten inspirasjon eller desperasjon, som gjør at du endrer deg.”

      Og som oftest er ikkje folk desperat nok til å gjøre de endringene som trengs å gjøre, for å nå dit du ønsker deg. Dersom du er fornøyd med tankegangen og vanen du har idag, kan det godt være at du trengte akkurat den barndommen og oppveksten du har hatt. Fordi at all din fortid bringte med seg inspirasjon og desperasjon til å gå den veien du går idag.

      Eg veit iallfall at eg er den eg er, fordi eg ikkje var fornøyd med tingenes tilstand før. Hadde eg hatt et bedre liv, hadde eg nok ikkje hoppet på dette utviklings toget.

      Men dette er bare mine tanker.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg