Selvutvikling fra A til Å

Vi liker jo godt topp 10 lister. Sannsynligvis er dette fordi de er så enkle å lese. Istedenfor å lese en hel artikkel, med bare ett hovedpoeng, så har vi 5 eller 10 mindre poeng. Dette gjør det lettere å henge med.

I dag har jeg utfordret meg selv til å skrive en slik liste fra A til Å. Jeg håper du klarer å forstå poengene mine, og at du får noe ut av dem. God lesning 🙂

 

 

AMYGDALA – er en liten kjerne inne i hjernen din. Når denne blir aktiv, går du i “kjemp” eller “flukt”-modus. Du mister kontroll over tankene og følelsene dine, og du handler på instinkt. Dette er en del av et primitivt system vi har fått, som skal hjelpe oss å overleve. Målet til amygdala er at du skal overleve.

 

BETAL DEG SELV FØRST – Dette er den viktigste evnen du trenger for å bli rik. Det sier i alle fall de som allerede er rike. Det at du har evnen til å sette av penger til langsiktig sparing, aksjer eller framtidige prosjekt, før du begynner å betale regningene dine. De aller fleste tenker som så: “Jeg sparer det som blir til overs.” Men tro det eller ei, det blir ikke noe til overs. Og den andre fellen mange går i, er at de sparer penger, men så går noe i stykker, og da bruker de av sparepengene sine for å fikse eller kjøpe nytt. “Betal deg selv først”-penger skal aldri brukes til annet enn å øke din inntekt/formue. 

 

CHAIN-METOD – Dette er en metode som blir brukt til å holde en vane gående over lenger tid. Den går ut på at du henger opp en stor kalender, hvor alle 12 månedene vises på en side. Så bruker du en tusj, for å krysse av, hver dag du utfører oppgaven. Nå er målet ditt å holde den lange rekken av kryss gående, uten å bryte kjeden. Brukes ofte innen trening eller skriving. Første steg er å starte en vane, deretter skal du unngå å bryte kjeden. 

 

DISIPLIN – er å gjøre det du burde gjøre, når du burde gjøre det, selv om du ikke føler for å gjøre det.

 

ENERGILEKKASJE – er alle problemer og utfordringer du fokuserer på, som ikke gjør annet enn å ødelegge for deg.

 

FØLELSER – Hvordan oppstår en følelse? En følelse starter med at du tenker en tanke. Tanken skaper et bilde inne i hodet ditt. Dette bildet assosierer du med noe. Nå startes en prosess i hjernen din, som begynner å produsere et kjemisk stoff. Hver eneste følelse, har et spesifikt kjemisk stoff knyttet til seg. Dette stoffet går ut i kroppen din via blodomløpet ditt. Når stoffet er ute i kroppen din, merker du følelsen. Sagt med andre ord, så er det ikke bare å knipse bort en følelse. Følelser er faktisk noe helt konkret. Akkurat som koffein eller nikotin. Det er et kjemisk stoff som påvirker deg. Følelsen styrer deg, så lenge stoffet finnes i kroppen din. Og dette tar vanligvis litt tid. Så når du setter på et kunstig smil, så betyr ikke det at du har gode følelser i kroppen likevel.

 

GOOGLE – Dersom du er som meg, så var du ikke den skarpeste eleven da du gikk på skolen. Mitt problem, var at jeg ikke visste hva jeg skulle bli. Og derfor visste jeg heller ikke hvorfor jeg skulle gjøre lekser, og jobbe med skolearbeid. Det var mye gøyere å spille data. Derfor fikk jeg ikke veldig gode karakterer, og etterlot meg et stort gap av manglende kunnskap. Men heldigvis for meg, og kanskje deg, finnes i dag Google. Her er alt jeg manglet av kunnskap, bare noen tastetrykk unna. Lær deg å mestre Google, og verden ligger foran dine føtter.

 

 

HJERNEVASKET – Visste du at vi alle er hjernevasket. Da du ble født, hadde du ingen meninger, overbevisninger eller verdier. Alt du i dag tror på, mener og kan, er ting du er blitt lært og fortalt andre. Dine foreldre, lærere, venner, samfunnet, egne erfaringer og kunnskap du har lært. Alt dette har farget deg, slik at du i dag er den personen du er. Men selv om du i dag har fått en personlighet, som du mener er deg, kan det aller meste endres om du skulle ønske det. Du kan hjernevaske deg selv, til å bli en helt annen.

 

INSTAGRAM – Sosiale medier gir vanlige mennesker en mulighet, man ikke hadde for noen år siden. Det er faktisk mulig å leve av hobbyen sin, selv om man ikke er ekspert enda. Det finnes mange tips og råd om hvordan man bygger seg opp på, og får masse følgere. På YouTube finnes det videoer om hvordan man skaffer seg tusenvis av aktive følgere i løpet av få dager. Søk på: “How to get 100 000 followers on Instagram”

 

JORDAN, Michael“Jeg misset på mer enn 9000 skudd. Jeg tapte nesten 300 kamper. 26 ganger fikk jeg tillit til å skyte kamp-avgjørende skudd, og bommet. Jeg har feilet, feilet og feilet gjennom hele mitt liv. Det er derfor jeg opplevde suksess.”

 

KUNNSKAP – de fleste tenker at de er ferdig med utdannelse og læring, når de er ferdig på skolen, og fått et fagbrev. Men de kunne ikke vært lenger fra sannheten. Det er etter endt faglig utdannelse, at den virkelige læringen begynner. Enten så vokser du – eller så dør du. Når du slutter å lære, er dagen du begynner å dø.

 

LYKKE – du er lykkelig og fornøyd over områder i livet ditt, hvor virkeligheten er lik eller bedre, enn din indre forventning.

 

 

MIKRO-VANER – En mikrovane er en vane som er så enkel å utføre, at det nesten er umulig å unngå å utføre den. Poenget er at store og krevende oppgaver, gjør at du bruker mye av din selvdisiplin før du starter. Du blir skremt når du tenker at du må ut å jogge 10 km. Da er det mye lettere å gi tapt. Men når vanen din består i at du må drikke ett glass vann i løpet av dagen, ta en armheving eller spise en frukt om dagen, da blir du ikke skremt av tanken. Det er nesten enklere å utfør den enn å la være. Og du har jo lov å overprestere. Du kan få drikke 3 glass vann eller ta 10 armhevinger hvis du vil. Men dette er ikke målet.

 

NEI – Hva betyr ordet NEI? Det er ikke en avvisning av deg personlig. Men at det du har å tilby denne personen, på det nåværende tidspunkt, ikke er godt nok, for at han eller hun er villig, til å gi slipp på det vedkommende allerede har.

 

ORD – Mange av ordene du bruker påvirker deg enten i positivt eller negativt. Når et ord er negativt ladet, slik som fattig, depressiv, håpløs, lidelse og død, da skapes det tanker og følelser i kroppen din, og du påvirkes negativt. På samme måte har vi positive ord som: glede, latter, fantastisk, håp, tro og liv. Disse skaper gode følelser og optimisme hos deg. Men hvilke ord som påvirker i positiv og negativ retning, varierer fra person til person. Men bare vit at ordene du bruker har makt over deg.

 

PENGER – Din inntekt er et symbolsk bevis til deg, om hvor mye verdi du gir til verden.

 

QUESTION-THINKING – Har du et problem? Nye Spørsmål kan hjelpe deg å se problemet ditt fra en ny synsvinkel. Kanskje akkurat det neste spørsmålet, er det som vil løse floken? Hvor mange nye spørsmål klarer du å finne til problemet ditt, i løpet av fem minutter? 

 

RETTFERDIGGJØRELSE – for at noe skal være verd å gjøre, (som for eks å studere en time hver dag), må du tro at du komner til å oppnå noe, en belønning, som er større og mer verdifull, for deg personlig, enn tiden du ofrer til studiet.

 

SELVSTUDIUM «Formal education can give you å living. But self education can give you a fortune.»

 

TRUMP, Donald «Skal du først tenke, så kan du like godt tenke stort.»

 

 

UMOTIVERT – Akkurat nå er jeg umotivert. Hadde bestemt meg for å skrive ferdig denne artikkelen i kveld, og U var den siste bokstaven jeg skulle skrive. Men her kommer likevel et godt tips. Det er bedre å sette en konkret tidsfrist, og holde denne, enn å utsette avslutningen til senere. Når du nesten ferdigstiller prosjektene dine, og lar dem ligge, da krever det utrolig mye ekstra fra deg å ferdigstille dem neste gang. Du må nemlig sette deg inn i saken på nytt, og dessuten så blir jo ingenting ferdig. Om du bare får med deg en ting fra denne artikkelen, så la dette bli dette: “Jeg skal sette tidsfrister på alt jeg gjør, og avslutte alle prosjekter jeg kan, med det samme.”

 

VANE-SIRKELEN – Det er tre ting, som må til for å skape en vane. “Et signal” (du ser en røykpakke eller du trenger en pause), Starter “en aktivitet” (du tenner en røyk, og tar et godt drag), Som fører til “en belønning” (et kjemisk stoff gjør at kroppen føler velbehag, og slapper av).

 

W.W.J.D. – What Would Jesus Do. Mange kristne bruker dette spørsmålet for å sette standarden på utfordringene sine. Hvis du lurer på hva som er riktig å gjøre i en gitt situasjon, spør du bare deg selv: Hva ville Jesus ha gjort? Og da har du svaret på hva du selv burde gjøre. Men om du gjør det likevel, er selvsagt en helt annen sak.

 

X, Malcolm“If you have no critics, You`ll likely have no success.”

 

YOUTUBE – Det finnes utrolig mye fantastisk kunnskap på YouTube. Mange bruker også YouTube for selv å utvikle seg som menneske og ledere. Her er noen søke-tips fra meg: Grant Cardone, Tony Robbins, Jim Rohn, Evan Carmichael, Brendon Burchard, Paul Santisi, Tim Ferris, Valuetainment, Mateusz M, RSD Motivation, Prosperity TV, RSD Tyler, Tai Lopez.

 

 

ØVELSE GJØR MESTER – Visste du at vi har et senter i hjernen vår, som lagrer bevegelsene dine. Dette heter “muskelminnet” på norsk. Her blir alle bevegelsene dine lagret. Det er derfor det blir enklere og enklere å utføre de samme bevegelsene, ferdigheter og teknikker. Det er derfor du kan lære deg nye triks og finter på fotballbanen. Det er også derfor vi har personlige måter å gjøre ting som å gå, skrive osv. Det er muskelminnet ditt som gjør at du er så rå på å skrive autografen din. Jo flere ganger du gjør noe, jo enklere og mer automatisk blir dette utført neste gang.

   

Å KJEDE SEG – dette var et punkt, jeg bare måtte ha med. De fleste tenker at de får et bedre liv, dersom man gjør det man liker og føler for, dag for dag. «Du må jo nyte livet. Du lever jo bare en gang.» forteller de. Dessverre sier forskning noe annet. Det er din evne til daglig å trene opp din selvdisiplin, og utfordre kjedsomheten til det maksimale, slik at du øker din tole-grense, før du bryter sammen av kjedsomhet. Med dette mener jeg at du gjør noen spesifikke kjedelige oppgaver hver dag, slik at disse med tiden blir til gode vaner, som gir deg glede og et bedre liv senere i framtiden. Dette vil selvsagt gi deg noen utfordrende timer i hverdagen. Men du blir et lykkeligere menneske for hvert år som går. Da vil du for eksempel sette mer pris på de daglige gledene livet byr på, som kaffe om morgenen, gleden av å høre musikk i bilen de siste 15 minuttene før du er framme, den gode følelsen du får etter en joggetur.

 

Er du enig eller uenig i punktene?

 

#personligutvikling #selvutvikling #topp10 #kunnskap #suksess #motivasjon #hjernen #tanker #følelser

11 kommentarer
    1. Absolutt enig i de fleste av dem, for egen del. Tenker at det avhenger av hvor folk befinner seg om hva de føler treffer. Som alltid, du presenterer interessante vinklinger. Liker det godt. ;D

    2. irenglede: Tusen takk. Veit jo at folk er på forskjellige stadier av livet, og at det er mykje som avgjør kordan de ser på livet sitt og mulighetene sine. Det er jobber med for tiden, har vært om tanker og følelser. Og her har eg fått ny informasjon som gjør at eg ser saken på en annen måte.

      Jobber du mykje med selvutvikling?

    3. For tiden gjør jeg vel det. Jobber med å komme tilbake og videreutvikle meg etter sykdom. Det går ikke fort nok, synes jeg, siden jeg er en utålmodig sjel. Jeg trener på å akseptere forhold jeg ikke kan kontrollere. Vanskelig gitt. Ha en fin kveld “Personlig Utvikling”.

    4. irenglede: angående det at du jobber med å forandre forhold fra fortiden, så er lydboken eg hører på kanskje noke for deg? Den heiter: «Breaking the habit of being yourself». Den første timen gav meg lite, men der ifra tok den seg opp, og derfra var den fantastisk.

      Den handler om at tankene dine, starter å lage kjemiske stoff, som går ut i kroppen og skaper de negative følelsene som preger livene våre.

      Følelser kommer altså av at du tenker noe fra fortiden din. For eks merker eg at eg blir sint når eg tenker på sjefen min. Og før eg veit ordet av det er rasende. Og tenker mer på sjefen min, og kor urettferdig det er at han faktisk er sjef. Og da blir eg enda sintere. Og slik fortsetter det. Men det startet gjerne med at eg gjorde noe, som fikk meg til å tenke en tanke på sjefen min, og dermed startet hjernen min å lage det kjemiske stoffet som gjør meg sint.

      Det er ikkje nødvendigvis feil av meg å reagere på ting med sinne. Fordi verden kan være urettferdig. Men etter at eg fikk ein forståelse for ka som skapte de negative følelsene, gjør at du reagerer på ting i livet på en helt annen måte, enn tidligere.

    5. Veldig mye bra du skriver om, og du formulerer deg veldig greit og forståelig.
      Jeg er enig med deg i at våre tanker ofte kan sette i gang både gode og vonde følelser. Men tankene kan vi til en viss grad styre. Dersom vi tenker på en ting, kan vi bevisst styre våre tanker over på noe annet. Siden vi ikke kan ha to tanker samtidig, blir da den første tanken borte.
      Når det gjelder våre følelser, så kan vi ikke kontrollere disse på samme måte. Vi klarer ikke å bestemme oss for at vi skal slutte å like noe, eller bare slutte å være redd for noe. Dette er fordi våre følelser styres av underbevisstheten, og utløses av sansene. Eks. om en mann plutselig ser en pen dame, kan ha godt merke noen følelser, uten at han hadde tenkt på damer på forhånd. Både syn, hørsel, lukt og berøring, kan utløse våre følelser. Hva det er som utløser hvilke følelser, og hvor sterkt, er basert på tidligere opplevelser og erfaringer. Våre sanser og følelser er vår viktigste overlevingsmekanisme, og er knyttet opp mot stressreponsen (kamp, flukt og frys).
      Som du også skriver, at dersom følelsene er sterke nok, så koples vår evne til å tenke helt ut. Den tenkende hjernen reagerer for langsomt i stressituasjoner. Blodårene i fremre del av hjernen (tenkehjernen) trekker seg sammen, og vi styres helt av våre følelser (underbevisstheten).
      For meg som driver med energipsykologi, så er dette et viktig poeng å få fram. Det er mange som mener at tankene styrer det meste, og dersom man sliter med vonde følelser så er det på grunn av at man “tenker feil”. Vi mener at det meste av våre følelser blir grunnlagt i barndommen (omtalt som “programmeringsfasen” på min blogg) og utløses av våre sanser senere i livet. Følelsene kan også utløses av tankene, men tankene er da kun en utløsende faktor. Enten vi ser en trist film eller tenker triste tanker, så “tror” vår underbevissthet (som ikke er smart) at det er virkelighet, og alarmen utløses. Det er da ikke våre tanker eller fornuft det er noe galt med, siden dette styres helt på autopilot.
      Vet ikke om du har sett mine videoer “Våre to hjerner” og “Vår emosjonelle livslinje”? De ligger på YouTube og på min FB-side “Farmen Tankefeltterapi” under VIDEOER i menyen.
      Ha en fortsatt fin søndag. 🙂

    6. Tom E. Myrbråten: takk for lang og informativ kommentar. Eg er jo bare ein som prøver å sette meg inn i og forstå psykologi. Har ingen utdannelse. Men det er positivt å se at kunnskapen eg har lest meg opp på, ikkje er helt på jorde.

      Videoene og artiklene dine, høre interessante ut. Eg skal sette meg litt inn i bloggen din, fordi det er akkurat slike ting du skriver om eg interesserer meg for. Eg har lest noen. Og lærer litt hver gang.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg